/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Opspænding af wire
Fra : CCjunior
Vist : 2962 gange
200 point
Dato : 01-08-09 09:15

Jeg har en wire med et spænd på ca 80meter.
egen vægt af wire anslåes til 100kg
Da det er til en svævebane skal den kunne klare en person på 100kg

hvor meget skal wiren opspændes med? og hvor findes formelen ?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-08-09 20:12

En wire er ikke en entydig ting og du angiver ikke noget om hvor meget den må bevæge sig.

Spørgsmålet kan ikke besvares.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 01-08-09 20:28

4 cm
Ud fra det må du kunne gi mig et svar..

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-08-09 20:31

Nej det eneste du kan gøre er at prøve dig frem.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 01-08-09 20:32

hvis du nu gav mig formelen, så skal jeg nok selv vurdere hvad der kan være aktuelt.
Hvis du så også har erfaring omkring emnet, så finder vi nok også ud af hvad der skal puttes ind i sådan en formel
Men at prøve at skrive at man mangleren enekelt oplysning omkring hvor meget den må bevæge sig er sq lidt tyndt..
Man kunne jo som udgangpunkt sige at den IKKE måtte bebæge sig ( = meget høj fart på en svævebane )
Om det er en stålwire eller et gammelt tov er vel ligemeget. Der skal en kræft til for at spænde skidtet op...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 01-08-09 20:35

Jeg kan ikke prøve mig frem før jeg har støbt en bjælke ned.
Hvis jeg ved hvad kræft det kræver at spænde den ud, så kan jeg dimensionerer en stålbjælke.
I den ene ende har jeg 3 træer som jeg kan hæfte den i, i den anden ende skal jeg støbe en bjælke ned.

det gav vist lidt mere forklaring

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-08-09 11:58

Hej med dig.
Prøv at tjekke denne side ud. Ønskehaven , pogram fra DR1 , lavede en svævebane i haven.
http://www.dag.dk/onskehaven-2008-fulden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-09 03:10

Hvis du forstår at beregne bjælker vil det ikke volde dig problemer at finde tovspænding og nedbøjning af tovet. Du skal bare kende tovets modul. Men det kan du vel slå op i leverandørens data.

Husk at indregne bøjning af bjælken.