/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
ET-SunPower Solpanel
Fra : mubbur
Vist : 1824 gange
100 point
Dato : 01-08-09 03:19

Hej er der nogen her som har kendskab til denne type solpaneler ET-SunPower, kan ses på denne hjemmeside http://www.campingpriser.dk/shop/solpanel-2002p.html
vil gerne høre fr ajeg hvad i syntes om denne type , har planer om at købe et
Hilsen Óli

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 01-08-09 14:31

det svare til et 20w solpanel

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 01-08-09 20:50

Hej
Tak for svaret, er det nok til at drive en vandpumpe og lidt lys, ikke varme eller køleskab, med et panel

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-09 23:35

Ja, med et 20W solpanel kan du drive en 20W lampe, men altså kun når solen skinner og den skinner lodret ind på panelet.

Du kan også bruge beskrivelsen "105 Wh/d", altså 105 watt-timer per dag på en gennemsnitlig solskinsdag med solen stående i en gennemsnitlig indstrålingsvinkel.

Nu har du jo ikke lige brug for strømmen lige netop når det er lysest, så du må have et batteri på mindst 105 watt-timer = 8,75 Ah. Så vil du teoretisk kunne drive en 105-watt lampe i een time dagligt, eller 3 stk 10W lamper i 3.5 timer. De tal lyder lidt overdrevne på mig, men hvis du udskifter pærerne med lysdiodelamper på hver 1,5W, så skal det nok gå.

En vandpumpe bruger noget mere strøm, måske 20W. Men da du ikke bruger den ret tit, så går det nok alligevel.

Til min camper bestilte jer et 160AH batteri plus et 110W solpanel. Det var tanken, at det på almindelige gode sommerdage lidt sydligere end DK skulle kunne holde trit med forbruget. Uheldigvis gik campingforhandleren i betalingsstandsning og jeg har ikke fået udstyret.

Men det hele kommer altså an på hvornår, hvor og hvor meget.

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 03-08-09 04:55

Hej Tak for svaret,ja det er lige hvor meget man skal bruge det til , der hvor jeg skal bruge det er der ikke for mange soltimer, men masser af lystimer om sommeren, jeg skal bruge det på Færøerne, jeg så denne side også, det er en lidt billigere udgave, men det er nok ikke altid det bedste at tage det billigeste
http://solkraft.dk
øvert til venstere står der panelpakke, der er flere pakke tilbud

Godkendelse af svar
Fra : mubbur

Dato : 08-08-09 01:56

Tak for svaret henrikkrebs.