/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor går vi bag af dansen?
Fra : vagnr
Vist : 636 gange
200 point
Dato : 30-07-09 16:55

Hej Kanduer

Forleden var der et spm. om NordKorea, hvor jeg gerne ville checke nogle oplysninger, gik ind på CIA world factbook og kunne se, at udviklingen i Nordkoreas økonomi i 2008 lå på 213-pladsen ud af 217 lande. Ikke overraskende, men at Danmark lå på 206-pladsen var!

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2003rank.html

Nå, et enkelt år kan det jo gå galt, men jeg måtte lige se hvordan det var gået over længere tid, og for at tallene skal være sammenlignelige skal de være renset for inflation, som også CIA-tallene er

Her er Folketingets EU-oplysning udmærket

http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/BNP_vaekst/

Når man så kigger lidt mere på tallene for 1999-2008, hvor der er konkrete tal og ikke skøn, kan man se at vi ligger i bunden (16,1%), under gennemsnittet for hele EU, under gennemsnittet for Euro-landene. Kun tre lande har haft dårligere økonomisk vækst i den periode, Italien (11,8%), Tyskland (15%) og Portugal (15,6%). Europas næstrigeste og verdens tredjerigeste land, Luxembourg, ligger i samme periode med en vækst på 44,9%, så det er ikke fordi Danmark er et specielt rigt land og derfor ikke kan have så stor vækst.

Vi ligger på en 28. plads i verden, og falder støt og roligt nedad (den sidste oplysning er ikke fra dette link)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html?countryName=Luxembourg&countryCode=lu®ionCode=eu&rank=3#lu

Beklager den lange indledning til mit spørgsmål, som til gengæld er ret kort, hvorfor kan vi ikke følge med i den økonomiske udvikling, og hvorfor er det ikke et centralt tema i vores politisk/økonomiske debat herhjemme?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 30-07-09 16:59

Ud over disse tal - hvem siger så at vi i virkeligheden er bagud.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 30-07-09 17:10

Fordi vi har borgerligt enevælde .

Vh

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-09 19:03

Luxemborg er ikke en økonomi men en bank..........

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-09 20:12

>Eyvind Du har selvfølgelig ret i, at det kommer an på hvad man måler på, vi er (vistnok) stadig førende i verden på økonomisk lighed (gini-koefficienten) dog ikke mellem kønnene.

>Cathcart Ja, de sidste 7 år, godt og vel, og som man kan se af tallene var væksten større i 99-01, men den langsigtede tendens er fra får AFR.

>Luffea Det er delvist rigtigt, gælder endnu mere for Lichtenstein, og mens man ikke skal give bagerbørn hvedebrød, må man gerne give bankfolk penge. Men med Dk som fjerdedårligst vækstland i EU var min Luxembourg-betragtning mere den, at man kan ikke undskylde lav vækst med at man er rigere end de andre, især når det ikke passer. USA er fx også vokset mere, Irland, Island, og ca 5/6 af EU-landene.

Og så har jeg netop hørt kLAUS hJORT (Ups, Caps-lock) fortælle at vi ikke kan sætte et opsving i gang før der er et globalt opsving, mens jeg i 7 år har hørt Thor Pedersen, Lars Løkke og AFR fortælle, hvor helvedes dygtige de var til at sørge for en højkonjunktur og kæmpevækst i Dk. Jeg forstår det IKKE (ikke Caps-lock-problem)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-09 20:31

Citat
mens jeg i 7 år har hørt Thor Pedersen, Lars Løkke og AFR fortælle, hvor helvedes dygtige de var til at sørge for en højkonjunktur og kæmpevækst i Dk

Det er ikke ukendt at forskellige politikere tager æren for et opsving de ikke har haft en sk** indflydelse på, Poul Schlüter lavede det samme stunt i starten af firserne hvor vi havde en mindre krise.
Han havde på det tidspunkt dannet VKR-regeringen der overtog efter Anker Jørgensen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-09 20:38

Hvor hyggeligt, jeg har kommenteret på dig om energiplan, mens du har kommenteret på mig her

Men selv om jeg angiveligt er naiv, er jeg ikke rigtig overrasket over det du skriver, mere over at de forskellige politikere slipper så nemt afsted med det.

Kommentar
Fra : BURGO_HØGE

Dato : 30-07-09 21:59

Interessant læsning vagnr

Jeg vil ikke blande mig i en seriøs diskussion, ud over at en anden regering sikkert kan rette op på det til sin tid. Tror jeg på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-08-09 06:15

Status lige nu er, ingen forsøg på mere nuancerede og argumenterede svar, og de giver måske i sig selv svaret.

Spørgsmålet, og ikke mindst svaret(ne) på det er komplicerede, og som Eyvind skrev i det første svar "Ud over disse tal - hvem siger så at vi i virkeligheden er bagud."

Er vi for magelige, har vi det (trods relativ tilbagegang) stadig for godt, og vil vi hellere beskæftige os med noget der er nemmere at overskue.

Jeg havde, da jeg stillede spørgsmålet, en idé om at det i hvert fald til dels var mediernes skyld, fordi de ikke laver dybdeborende journalistik, men da de jo skal sælge deres arbejde, skal der være en interesse for det. Desværre er der åbenbart mere bid i kamphunde (undskyld ), kriminelle etnere, klynke-Jønke og hans kumpaner, Erik og Anni osv., og det kræver næsten ikke nogen journalistisk indsats at skrive om det.

(Til Eyvind, vi er også faldet bagud på andelen af højtuddannede, fx får nu flere de unge (i %) en højere uddannelse i SydKorea end i Danmark. For 20-30 år siden lå vi langt højere end Sydkorea, der nærmest var et U-land. Så hvis slagordet om at hjerner er vores eneste råstof holder, er der vist ved at gå Alzheimers i dem )

Kommentar
Fra : regret

Dato : 04-08-09 14:40

Hej vagnr

Ja hvad angår dine tal, det skal jeg ikke kunne sige noget om, da jeg ikke har forstand på det.

Men det er jo, som du selv skriver, ærgerligt hvis man hellere vil fremhæve uvæsentligt "small talk" i politiske spørgsmål.

f.eks:

http://www.kandu.dk/tip19968.aspx

Og så har jeg ikke sagt, at det I går i denne tråd. Nej nej !!!

Men er Kandu velegnet til politiske diskussioner ?

Er der et bedre forum?

Arto f.eks?

Eller hvor ?

Kommentar
Fra : regret

Dato : 04-08-09 15:02

vagnr ...

Har "Politik" altid været så dårligt besøgt?

Nu er det jo noget, som jeg selv syntes er interessant.

Ja, jeg skal nok lade være med at stille et selvstændigt spørgsmål om det.

Det har jeg jo lovet.

Eller har der været mere "fut" og "go" i emnet "politik" på Kandu - før i tiden?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-08-09 16:15

Til Vagnr.
Citat
Jeg havde, da jeg stillede spørgsmålet, en idé om at det i hvert fald til dels var mediernes skyld, fordi de ikke laver dybdeborende journalistik, men da de jo skal sælge deres arbejde, skal der være en interesse for det. Desværre er der åbenbart mere bid i kamphunde (undskyld ), kriminelle etnere, klynke-Jønke og hans kumpaner, Erik og Anni osv., og det kræver næsten ikke nogen journalistisk indsats at skrive om det.
Et kanon godt svar . Men journalisterne skriver jo også det, som folket helst vil læse om .
Citat
Er vi for magelige, har vi det (trods relativ tilbagegang) stadig for godt, og vil vi hellere beskæftige os med noget der er nemmere at overskue
Vi er alt for magelige, men hvorfor spørger du, om vi har det for godt . Os der har det godt, kan da ikke få det godt nok, og der er altså mange, der har det ski dårligt .
Citat
Vi ligger på en 28. plads i verden, og falder støt og roligt nedad
Det er da ikke sikkert, at det går nedad for os. Kan det ikke også anskues på den måde, at mange andre lande indhenter og overhaler os? Og at vores "udvikling" blot går lidt langsommere? (Som Eyvind også er inde på)

Citat
Har "Politik" altid været så dårligt besøgt?
Jeg er også ny her, men ikke forbavset over, at her ikke er så meget go i dette forum. Men forklaringen ligger garanteret i mit første citat fra Vagnr om journalister og medier som sådan. Og at de fleste folk, ser sådan her ud , når de hører ordet "Politik".

Vh fra Cathcart

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-08-09 17:14

Til regret, politik er skam utrolig velbesøgt, når det drejer sig om etneres kriminalitet er lign., men, og det gælder ikke kun emnet politik, det er som om der er færre der "blander sig" når det bliver mere krævende. Det er måske ikke så mærkeligt, stort set hver dag ser jeg en artikel i avisen, ser spændende ud, men ikke lige nu.......og pludselig er avisen smidt ud.

Til Cathcart, helt enig i at mange har det ski dårligt i Dk, det er sjældent de selv deltager i debatten, men bliver engang imellem vist frem som ofre i medierne

Kommentar
Fra : regret

Dato : 04-08-09 17:33

Takker for svaret, selv om det ikke er mit spørgsmål !

Jo, jeg forstår godt det med en "kompliceret" artikel - og det har jeg heller ikke selv overblik til at sætte mig ind i, altid.

Hvad angår medierne, så er det korrekt, at "Boulevard-Pressen", ja undskyld udtrykket - Jeg har intet imod den som sådan, fokuserer mere på "gossip" end de store linier.

Måske ville det hjælpe, hvis man læste nogle andre "sprøjter" - f.eks
Politiken, Information, Arbejderbladet.

Alle findes på nettet + på biblioteket

Bare for at få det belyst fra en anden vinkel.

Kommentar
Fra : regret

Dato : 04-08-09 17:45

Kan også oplyse, at Kristeligt Dagblad har gode artikler -

Ja, jeg er ikke troende, men den avis har af og til nogle gode artikler om politik og livsopfattelse. Prøver også at se sagen fra andre synsvinkler en den kristne.

Syntes f.eks også den dækker Asyl-sager og andre religioner på en nuanceret måde.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-08-09 17:57

Nu er det jo sjældent, at Kandu klarer hele verdenssituationen, men selve debatten kan til tider være sjov.

Et citat fra fjernsynets barndom : »´"Dansk fjernsyn skal være inspirerende, aktiverende, berigende og farligt med gode videnskabelige, kunstneriske og pædagogiske udsendelser.« Det mente landets kulturminister, Julius Bomholt, da fjernsynet kom til Danmark for godt 50 år siden." hugget fra http://annalyttiger.wordpress.com/page/25/

Men svarer fint til min opfattelse af fjernsynet/radioen indtil for ca 20 år siden. Øh, hvornår var det nu TV2 blev oprettet?

I dag er der ikke på nogle af kanalerne det fjerneste forsøg på at "være inspirerende, aktiverende, berigende og farligt med gode videnskabelige, kunstneriske og pædagogiske udsendelser", men derimod konstante forsøg på at finde den laveste fællesnævner, den man mener tiltrækker flest seere/lyttere.

Danmarks Radio, program 1, altså radio, opretholder stadig en rimelig kvalitet, specielt Orientering kl 17, men virker som om kanalen bliver udsultet, så programfladen består mest af genudsendelser

Og Kenneth Plummer har kun gjort det værre, et menneske der har en fortid med legetøj og kun hører P3, ikke meget inspirerende, aktiverende, berigende og farligt der!

Kommentar
Fra : regret

Dato : 04-08-09 18:01

Kun et lille "Reklamespot"

Og jeg har ingen aktier i denne avis - eller nogen anden

http://www.kristeligt-dagblad.dk/

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-08-09 19:43

God aften Vagnr.

Først en undskyldning for mine mange citater .

Citat
men bliver engang imellem vist frem som ofre i medierne
Og det gør de kun, for at vi andre kan se, hvor godt vi har det .

Citat
Men svarer fint til min opfattelse af fjernsynet/radioen indtil for ca 20 år siden. Øh, hvornår var det nu TV2 blev oprettet?
Og tv3,tv3+ m.fl. Jow da, der gik konkurrence i skidtet. Kun DR2 kan være lødigt, berigende og uddybende.

Citat
det er som om der er færre der "blander sig" når det bliver mere krævende
Det er måske fordi, det er noget så bekvemt, at overlade "de svære beslutninger" til politikerne og experterne. For det er jo det, vi har dem til. Sådan tror jeg den generelle holdning er, da det er meget lettere bare at læne sig tilbage, lade sig underholde, skælde ud på dette og hint, især de "fremmede" og ellers bare passe sig selv og sine egne .

Ups - det endte med et opstød.

Denne er vist skrevet en gang på Kandu, men den kommer lige igen

A. "Vores land er ved at bukke under på grund af apati!"

B. "Hvad er apati?"

A. "Det ved jeg sgu da ikke, og jeg er også skide ligeglad!"

Vh Cathcart

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-08-09 20:33

Cathcart, din apati... var rammende, men jeg er bange for den rammer det meste af verden, ikke kun i Dk.

Men jeg venter alligevel lidt med at lukke spm., det kan jo være nogen er kommet hjem far ferie og kaster sig over Kandu

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-08-09 21:19

Hej Vagnr.

Om den der apati og din kommentar til den: Ja, man kan roligt sige, at apatien er blevet "Globaliseret". Så den kan vi heller ikke exportere under varebetegnelsen: Software og Viden. Pokkers også .

Mange hilsner fra Cathcart

PS! Lagde du mærke til, at dette var et indlæg uden citater

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-08-09 21:23

PPS! Nu kan jeg altså ikke dy mig længere:
Citat
Beklager den lange indledning til mit spørgsmål
Lange forspil er ikke at kimse af !!!! Det kan der ofte "komme" noget godt ud af .

Ja, ja, jeg ved godt, at det var meget useriøst i denne sammenhæng .

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-08-09 22:00

Dine to sidste indlæg minder mig om en quinde, der havde væddet med en mand om at hun kunne skrive et brev (snail-mail, det var dengang) uden et PS.

Så hun skrev et langt brev, sluttede

Med kærlig hilsen

Solveig

PS. Kan du se jeg kunne

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 05-08-09 00:48

Kære vagnr.

PS! . Og skønt med lidt smalltalk også .

Mange hilsner og god nat fra Cathcart

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 06-08-09 19:32

Nu når Pia Kjærsgaard bliver Kulturminister, så skal I se, at Danmark igen kommer på banen ...

JaAk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-08-09 20:16

>ja,tak, så får vi vel endelig nedlagt balletten.

Kresten Poulsgaards berømte udtalelse om, at Dk var for lille et sprogområde til at have egen ballet

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 06-08-09 20:59

Jo, det var en god bemærkning - dengang.

Måske endnu mere sjov, når man tænker på, hvor mange tallenter Danmark rent faktisk har haft inden for dette område.

Men spændende, hvad kulturen skal beriges med, når Pia kommer til.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 06-08-09 21:41

Er man røget af sporet, for spørgsmålet var:
Citat
hvorfor kan vi ikke følge med i den økonomiske udvikling, og hvorfor er det ikke et centralt tema i vores politisk/økonomiske debat herhjemme?
Hvorfor skal balletten og Pia blandes ind i det .

Vh

PS! Og det kommer fra mig, med det lange forspil .

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 07-08-09 06:50

At balletten og Pia bliver blandet ind i det, hænger måske sammen med spørgsmålet om Danmark og danseglæde.

foran i dansen eller bag dansen - det vil vise sig.

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 07-08-09 06:56

Har Klaus Rifbjerg ret?

http://kpn.dk/article1771824.ece

Måske ikke så meget med hovedspørgsmålet at gøre, men alligevel.

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 07-08-09 07:14

Ikke et kunst-spørgsmål, ved det godt, har heller ikke noget imod DanskTopMusik, og noget at den kunst Pia ikke syntes om syntes jeg da selv er lidt bizar.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 07-08-09 10:21

Marco Evaristti:
Citat
For mig er hun en hjemmehjælper med en stor mund, som har fået magt over en masse halvfrustrerede mennesker, der stemmer på hende. Det er min ærlige mening.
. Og for den da.

Til ja-ak.
Citat
foran i dansen eller bag dansen - det vil vise sig.
Godt argument. Den med dansegælde er taget til efterretning . Og lort på dåse: Det er skisme mere kunstigt end kunst . Hvilket minder mig om denne her:

A. "Hvorfor er der mere lort end lagkage?"

B. "Fordi der er flere røvhuller end bagere!"

Vh .

PS! Tak for lån af rummelig plads til Vagnr

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 07-08-09 10:59

Tak for svaret Eyvind.

Ved nærmere eftertanke tror jeg dit svar repræsenterer det tætteste vi kommer, fordi den danske folkesjæl, på godt og ondt, er optimistisk, "det betyder nok ik' noet"

Kommentar
Fra : regret

Dato : 07-08-09 11:34

Cathcart gav da ellers det bedste svar.
Men det skal jeg jo ikke blande mig i.

Regret

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 07-08-09 13:19

Må jeg stille et forståelses spørgsmål?

Jeg gør det alligevel ...

Tidligere hjemmehjælper, ja.
kan sådan en ikke være fornuftig?

Kender nogle hjemmehjælpere, som stemmer på S + SF

Om Pia så havde en professor eksamen med 13 og pil opad, så er hendes politik vel ikke "klogere".

Stauning var tidligere cigarmager.

Ja, hvad dælen har folks erhverv at gøre med deres politik?

Kan I muligvis svare på det?

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 07-08-09 13:29

Skulle nogen være i tvivl, så er jeg ikke "vild" med Pia, men ikke på grund af, at hun har udført et nyttigt arbejde, som hjemmehjælper engang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-09 13:34

Ja vel går det sikkert godt nok, men jeg går da altid hen og stemmer på det jeg tror på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-08-09 18:02

>ja-ak

Pia K er en særdeles dygtig politiker, som man bestemt ikke skal undervurdere. At jeg afskyer hendes holdninger, tilgang til verden i det hele taget, ændrer ikke det fjerneste ved, at hun, og i øvrigt resten af DF's top, er enormt dygtige, især til at sig et,HØJT, og gøre noget andet, diskret.

Og man skal ikke bedømme folk på hvad de var, men hvad de gør!

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 07-08-09 18:56

Citat
Og man skal ikke bedømme folk på hvad de var, men hvad de gør!

Nemlig!

Og det var jo heller ikke dig, vagnr, men Carthcart, som nævnte det med hjemmehjælpen.

Og det har jeg en god bekendt i familien, som også altid gør i forbindelse med Pia.
+ Jeg har hørt andre sige det.

Så jeg tænkte hvorfor mon ?

Og ville ikke oprette et spørgsmål om dette emne.

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 07-08-09 19:23

DF har vel også nogle gode forslag?

F.eks læste jeg, at de ville stille forslag om kamp/muskel-hunde i snor - før Folketingets sommerferie.

Ja, jeg er jo ikke hundeejer, men det var vel fornuftigt nok?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 08:48

Måske er DF i virkeligheden den sociale samvittighed i samarbejdet med regeringen.