/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Coton De Tulear
Fra : Tunip
Vist : 1231 gange
200 point
Dato : 29-07-09 19:45

Jeg prøver at få mine forældre overtalt til at få en hund (en Coton De Tulear ), så jeg har læst en del om racen, jeg har kun læst positive ting om den, men mine forældre mener ikke at man altid kan stole på hvad der står.

Så jeg vil egentligtbare gerne vide om nogle har personelige erfaringer med en Coton De Tulear?

Vi passer en Coton De Tulear lige nu, men den skulle vist være rimelig atypisk for sin race...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 29-07-09 20:04

Det eneste jeg vil sige........... Hvorfor i al verden lader du ikke din forældre selv bestemme om de vil have hund, det er da ikke noget du skal påfører dem mange år frem i tiden.... Hvis de får lyst til og få hund er de vel så selvstændige mennesker at de kan tage beslutningen af lyst og ikke fordi du gerne vil have de får hund.

Kommentar
Fra : Tunip

Dato : 29-07-09 20:24

det er da ikke noget du skal påfører dem mange år frem i tiden

Jeg ville tage den med mig når jeg flyttede hjemmefra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-07-09 21:19

En coton de tulear, -en "bomuldshund" koster mellem 10 og 15.000 kr når man skal købe den.

Er det DIG eller dine forældre, der skal betale den?

Hvis du er teenager, så kunne du i stedet begynde at spare sammen til din helt egen hund, når du flytter hjemmefra.

Der er ikke så mange unge, der flytter hjemmefra og lige ud i en lejlighed, hvor man må holde hund.
Hvis du starter med kollegieværelse til den tid, så kan du gemme pengene og vente med at købe en hund til du har din egen lejlighed med hundetilladelse. Og til du har råd til at forsørge den. En hund koster hele tiden penge, --til forsikring, hundemad og dyrlæge.
Selv en lille hund koster omkring 500 kr om måneden. HVER måned. Hvis den er rask. Ellers kan den koste det ti-dobbelte.

Men det er en rigtig god ide at læse om hunde. På Dansk Kennelklub's hjemmeside kan du finde mange ting om hunde:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

--Du kan også melde dig ind i klubben. Så får du et godt klubblad om hunde 10 gange om året.

Kommentar
Fra : telstar

Dato : 30-07-09 10:49

Hej Tunip,

Jeg ved godt, du efterlyser personlige erfaringer med lige præcis en coton de tulear, hvilket jeg ikke har, men jeg kan alligevel ikke lade være med lige at skrive et par ord til dig.

Jeg er helt enig med Birgitta, og du og dine forældre skal tænke jer rigtig godt om, før I anskaffer jer en hund. Det koster ret mange penge at have en hund - også selvom man ikke skal til dyrlægen og i hundebutikker hele tiden. Foder, træning, vaccinationer, lovpligtig forsikring, legetøj, godbidder osv. er udgifter, man ikke kommer udenom. Og så skal man bruge meget tid på hunden. Jeg er fx ude med min hund kl. 6 hver morgen, men skal først være på arbejde kl. 8. Selvom man får mange glæder og sjove oplevelser, når man får hund, skal man altså også bruge meget tid på den, og der er nogle ting, man nogle gange må vælge fra, fordi hunden skal passes, trænes, luftes osv. Jeg synes, du skal snakke med dine forældre, for "overtale dem" er nok ikke så god en idé. De kommer jo trods alt også til at skulle passe og pleje hunden.

Jeg forstår godt, at dine forældre ikke mener, man skal stole på alt, man læser. De fleste, der skriver et eller andet, har som regel grunde til at skrive lige præcis sådan. Det kan jo være, de synes, coton'en er den sødeste hund i verden og derfor går lidt let henover de ting, der måske er svære, besværlige eller som kan give problemer ved netop den hund. Tag en tur på biblioteket og lån nogle opslagsværker om hunderacer og gå på nettet og læs om forskellige kenneler og opdrættere, fx

http://www.coton-de-tulear.dk/
http://www.frejasminde.dk/
http://www.sejer-milland.dk/
http://www.cotonstenberg.dk/

Selvfølgelig vil kennelerne og opdrætterne sælge deres race(r), men de har jo den pågældende race, fordi de kan lide den, men den lyder nu som en sød og sjov hund. Dansk Kennel Klub skriver om racen:

"Muntert væsen, stabil, omgås meget fint både mennesker og andre hunde og kan således tilpasse sig perfekt til enhver livsstil."

Tag evt. ud og besøg nogle kenneler, snak med ejerne og hundenen og find ud af, om det er noget for jer. En stor del af at få en god hund er at gøre forarbejdet godt, og det er rigtig godt at have haft et par stykker mellem hænderne, inden man køber sin egen.

Jeg håber, I finder ud af det sammen.

Annuller spørgsmålet
Fra : Tunip

Dato : 30-07-09 17:49

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar. Beklager meget