/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pem-slange og Isflo
Fra : Eyvind
Vist : 2928 gange
100 point
Dato : 29-07-09 19:25

Jeg har købt noget pem-rør Wavin PN 10 20 mm. (blå til brugsvand)
Nogle Isiflo 20 mm. overgang til 3/4"

Her er så mit spørgsmål:
Skal der ikke monteres støttebøsning i røret, eller kan den smule sammenspænding klare det.

Eyvind.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 29-07-09 19:44

Citat
der ikke monteres støttebøsning i røret, eller kan den smule sammenspænding klare det.

Du skal komme støtte bøsninger i, sammenspændingen kan ikke gøre det,
måske den første måned, men så begynder det ellers også bare og dryppe. og så det først, er fugtig så går det stærkt, med at det bliver mere utæt,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-09 20:09

vic2000 kender det fra sin inkontinens

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 29-07-09 20:53

Citat
Nogle Isiflo 20 mm

Er dine Isoflo, PVC med håndbespænding, eller er de af Messing. ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-09 20:55

Messing

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-09 23:02

plast hedder sådan fordi det med tiden flyder. alt man spænder på plast vil med tiden blive løst. Så du kan ikke spænde dig til tæthed på et plastrør alene. Der skal en elastisk støttebøsning til.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-07-09 05:09

Citat
Messing

Du har valgt løsnings modellen som er nr, 1 med en "skære ring og en bøsning"
Efter hvad jeg har ladet mig fortælle, fra "kloge" (tic) tekniker på dette område, så kommer der måske snart et forbud, mod at bruge PVC, (isiflo)
da man mener, at skiftende tryk på røret//slangen kan løsne disse isiflo allene,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-09 11:01

Hele mit hus er fyldt op med PEX rør til både brugsvand og varme.
20 mm. PEX til varmetransport og som gulvvarmeslange.
Og PEX samlingerne har "indbygget" støttebøsning.
Derfor undrer det mig at fitings til PEM, ikke også har støttebøsning eller, at det findes som tilbehør.

Desværre kan jeg ikke bruge PEX fordi røret/slangen skal ligge udendørs og kan få en smule sol.

Men jeg må nok se om de løse støttebøsninger til 20 mm. PEX (conex) også passer til PEM rør.

Jeg havde håbet, at der kom en VVS'er forbi med lidt erfaring.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 30-07-09 18:08

Har nu aldrig brugt støttebøsninger i pem og pel rør med Isiflo
da de tættes med en gummipakning

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-07-09 21:36

du kan få støttebøsninger til blå vandrør, de andre du tænker på, passer kraven ikke , men du kan da bare file kraven af, det er da det indvendige
bøsnings rør der har sin virkning, mod det udvendige rør ikke blive klemt sammen,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-09 21:59

Ok "gasmanden" - der er heller ikke nogen støtterør i kataloget fra Lemvig M.
Så krymperingen holder åbentbart godt fast i slangen og gummiringen holder så tæt.

Men det undrede mig, fordi jeg altid har brugt støtte i PEX og bløde kobberrør.

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-09 20:43

Ja har aldrig været ude for at de var utætte....
har da trods alt lavet mere end et par meter /samlinger
Ja modhagerne holder godt fast

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-09 21:36

Tak for svaret gasmanden.
Ok den køber jeg så - men det er kun til at lave et permanent tappested i haven om sommeren.
Slangen trækkes i fri luft og skal tømmes om vinteren på laveste punkt.
Den får næsten ingen sol og vil så nok ikke skabe overtryk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-09 21:38

Sorry - der skulle ha' været 5 af de der stjerner.
Du får så 5 sole i stedet for.