/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninst. af XP pro
Fra : olarsen
Vist : 615 gange
100 point
Dato : 29-07-09 16:30

Hej,
Jeg vil gerne geninstallere min XP pro, således at HDD bliver formatteret. Desværre er den XP CD-rom jeg har en opgraderings CD, og kan derfor ikke bruges til at boote PC'en. Hvad gør jeg så? Er jeg nødt til at købe den fulde XP pakke? (959,00).
I de gode gamle DOS dage skulle der ligge en fil 'autoexec.bat' m.m. som maskinen starter op med, hvad hedder den start fil nu om dage?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 16:41

Denne kan måske gøre jobbet http://www.softpedia.com/get/System/Boot-Manager-Disk/Windows-XP-Pro-Startup-Disk.shtml

Gætter på at den finder installeren i dit system, og kører den.

Ellers er der noget her, men har ikke prøvet det selv http://www.allbootdisks.com/download/xppro.html

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-07-09 16:42

- hvis din computer blev leveret med XP (OEM), kan du altid ringe til Microsoft og få tilsendt en ny...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-07-09 16:42

- gratis...

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 16:44

Nah Stouenberg, tror du får lov til at betale for forsendelsen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-09 16:45

Det er noget mere kompliceret. Med de nyere windowsversioner. Der er flere filer og en dartabase som styrer starten og de programmer som skal køre for at systemet virker.

Jeg vil advare dig mod at formattere din harddisk. Det er endda ikke nok at have en regulør xp installationsskive, du skal også have de rigtige harware drivere til maskinen. Et forhold alt for mange overser. Ellers får man ikke netkort DMa, lyd og diskstyring til at køre optimalt.

Det er meget bedre bare at give sig til at rydde op isin installation, og fjerne alle unødige processer.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-07-09 16:52

stl_s
Har lige kigget og det så lovende ud indtil jeg læste følgende: "You cannot upgrade from a Windows XP startup disk."
Det andet link kræver, så vidt jeg kan forstå et diskettdrev, det har jeg ikke umiddelbart tilgængeligt.

Stouenberg
Jeg husker ikke hvad PC'en blev leveret med, (jo den er af ældre dato, 2,6GHz, 2x80GB HDD), men jeg købte en opgraderingslicens da jeg overtog maskinen (sikkert/muligvis var det en W2K, som lå der før).

vh ol

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 17:02

Jamen du har upgradet det der ligger på maskinen nu, så jeg vil bestemt tro at startup disken finder installationsmappen for din XP PRO, der må ligge på maskinen. Værd at prøve syntes jeg. Ellers kan du få en XP PRO fra Microsoft, som Stouenberg siger. Ved ikke om de selv betaler forsendelsen, men mere vil det ihvertfald ikke koste. Det er jo kun registeringsnøglen der koster, ikke selve Windows.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 17:03

Citat
Desværre er den XP CD-rom jeg har en opgraderings CD, og kan derfor ikke bruges til at boote PC'en.
passer ikke du kan godt boote på en opgraderingsskive, den vil så bare spørge efter en skive med det gamle styresystem (w9x - 2000.. ) når den så har kontrolleret at du har den skive vil installationen fortsætte
se mere her:http://support.microsoft.com/kb/316941
specielt afsnittet Installer Windows XP på en ny harddisk

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-07-09 17:58

Jeg kan ikke boote fra den opgraderinsskive jeg lige har indsat i PC'en, den kommer ud med 'Boot Failure'.
Så hvad gør jeg forkert, det sal siges at maskinen lige i øjeblikket er en grønsag - altså der er intet på maskinen der virker!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 18:04

Det lyder unægtelig som om du er nødt til at få en original XP PRO fra Microsoft, så du kan køre en rigtig formattering og en helt frisk installation. Som sagt, det vil formentlig kun koste dig portoen.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-07-09 18:30

stl_s, jeg tror ikke MS vil give mig en fuld XP Pro når det kun er en opgraderings CD jeg købte i sin tid. Men det skal da prøves.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 18:32

Tror at alle kan få tilsendt sådan en uden problemer. Vi får se.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 18:40

jeps stl_s alle kan få/købe sådan en cd, problemet er så bare at licenskoden IKKE passer da det er 2 forskellige koder der skal bruges.

@ olarsen: check at din cd er uden ridser og fedtfingre.
og hvis du har mere end 1 cd/dvd drev i maskinen så prøv det andet drev

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 18:46

EXTERMINATOR, du har nok ret med hensyn til licensen. Men mon ikke at Microsoft kunne være så venlige at konvertere upgrade licensen til en fuld version. Det burde ikke være noget problem. Men kræver så at man ringer til dem.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 18:50

Citat
konvertere upgrade licensen til en fuld version.
not gonna happen, så var der da ikke nogen der gad betale fuld pris mere

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 18:56

Olarsen har jo betalt fuld pris, både for upgraden, og for det sysytem der blev upgradet, så det kan jeg ikke se noget problem i. Prisen må blive det samme, hvordan man end vender og drejer det.

Prøv at snakke med dem olarsen, de plejer at være ganske flinke.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 19:06

nej, du betaler netop ikke fuld pris for en upgradeversion ellers var der jo heller ikke nogen grund til at fremstille en upgradeversion.
prismæsigt ligger de et sted mellem OEM og fuld pris

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 19:09

Upgraden må koste differencen imellem det oprindelige system, og så det der upgrades til. Ellers kan jeg ikke se nogen mening med det. Eller taler vi forbi hinanden?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 19:31

Citat
Upgraden må koste differencen imellem det oprindelige system, og så det der upgrades til.

tjae både og, det kommer an på så meget.
hvilket styresystem du opgraderer fra og hvilken licensform det har.
der er jo en hvis prisforskel mellem en w 98 OEM og så en w 2000 retail

Citat
Ellers kan jeg ikke se nogen mening med det

jo meningen er nu ellers klar nok, du kan få et nyt styresytem billigt.
lige som at købe en OEM licens, men en upgrade licens må flyttes over på en ny computer, og ikke som med OEM versionen der lever og dør med den computer den første gang er installeret på

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 29-07-09 19:46

Jaja, men olarsen har købt sig retten til en XP PRO, og så må det jo vise sig om Microsoft vil være smålige.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-07-09 21:40

Jeg ringer til MS og forhører mig om hvad der kan/ikke kan lade sig gøre.

Tak for hjælpen ind til nu.

Vender tilbage ASAP

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 29-07-09 22:36

jeg kan da se at der er da nogen her på sitet der lige skal lære hvordan man laver en bootdisk /cd /dvd
men se lige her
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/15/

det er nok det nemeste man kan gøre , hvis man da ikke bruger ultraiso eller den tunge vej " kommando vejen "

men lige til dig olarsen så er der lige en besked til dig i din private indlæg

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 29-07-09 23:07

hvis man feks.. har 2 cd-rom eller diskette- drev i så kan man ogå boote op derfra og så over til sin winxp cd
eks..
vi booter op på et gammel diskette drev WIN98 med cdrom support ( ja der er stadig nogen der har den )

der står A:>
vi skriver d:
d:
vi skriver cd i386
i386
vi skriver
winnt
nu starter win instalation op men fra dos-kommandoen
-----------------------------------------------------------
PS. ja jeg laver stadig en del dos ting endnu

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 30-07-09 16:48

Jeg har i dag ringet ti MS, her er ingen hjælp at hente kun lidt medfølelse! . Nu prøver jeg så lige dos-mans forslag.

Har lagt et svar på dit private indlæg dos-man

Accepteret svar
Fra : dos-man

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-09 00:48

jo jeg må lige indrømme , at det var jeg godt klar over , der er no mercy from MS

men det ska lige siges at jeg har være rigtig flink ved olarsen

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 01-08-09 05:59

Tak for svaret dos-man.

Jeg synes at de 2 MS folk jeg talte med var flinke nok og var ikke uvillige til at hjælpe, de havde bare ikke muligheden for at gøre noget , så jeg var tilfreds nok med de svar jeg fik fra MS folkene. Nu forsøger jeg så bare den næste mulighed.

Tak for hjælpen til alle, især dos-man