/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremsepedal hård at træde ned
Fra : housegoat
Vist : 4970 gange
200 point
Dato : 29-07-09 13:35

På min Nissan Patrol fra 1993 er min bremsepedal pludselig blevet meget hård at træde ned.
Det virker næsten som på de gamle biler, hvor der ingen bremseforstærker er.

Hvad kan der være galt?

Jeg har checket for bremsevædskestand - som er ok.
Ligeledes har jeg haft slangen til vacuumpumpen afmonteret og efterset - dette ser også ok ud.

Så er der vel snart kun bremseforstærkeren tilbage som der kan være noget galt med? - Nogen ide om, hvordan man kan checke den?

Evt. : Hvad med luft i systemet? - Hvor kan man udlufte bremserne?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-09 13:40

Ved luft i systemet burde pedalen være svampet.

Synes jeg kan huske noget med at man med motoren i gang pumper pedalen. Så skal den hæve sig og blive hård. Så holder man tryk på og den skal lige så stille give sig. Så duer bremseforstærkeren. Men lad os lige høre en af mekanikerne.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 29-07-09 13:44

http://coaching4thefuture.dk/2008/10/04/repetitionssp%C3%B8rgsmal-til-unders%C3%B8gelse-af-bremser/

iflg dette hedder kontrollen "bare" den er nemmere at træde ned med motoren igang!

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 29-07-09 13:54

Kontrol af bremseforstærker:
Med slukket motor.
Træd på bremsependalen "pump den" til pendalen bliver hård,hold pedalen nede,start motoren,nu hjælper bremseforstærkeren,og pendalen den synker lidt længere ned,så virker din bremseforstærker.
vvdriver

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 14:19

1. af med slangen til bremseforstærkeren
2. start bilen
3. kontroler om pumpen suger

så ved du om det er pumpen (og det er det sikkert) eller selve bremseforstærkeren den er gal med

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-09 14:34

Der er ingen pumpe til en bremseforstærker i almindelige benzinpersonbiler. Den lever af motorens vacuum. Men der er en lille kontraventil i slangen mellem manifold og bremseforstærkeren. Hvis den ikke lukker virker forstærkeren ikke ordentligt. En tosse kan også have haft slangen af og vendt den omvendt.
Den skal åbne for luft i retningen fra bremseforstærker til motoren.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 14:40

øhhhh transor?
Citat
Nissan Patrol

mon dog ikke at det er en DIESEL bil

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 29-07-09 14:48

Til transor:
Nu er en Nissan Patrol jo ikke en benzinpersonbil, men en pickup 4 x 4 med en 6 cyl. dieselmotor!

Til I andre:
Nu har jeg haft slangen af bremseforstærkeren - og pumpen virker så afgjort. Min finger var lige ved at blive suget ind i slangen.

M.h.t. at pumpe pedalen, så er det netop dét, jeg ikke kan (i hvert fald kun meget, meget lidt). - Den er så hård - og vandringen så lille - at der næsten ingen vandring er. Og den 'falder' ikke, når motoren bliver startet.

Så min konklusion er: bremseforstærkeren er gået sig en tur!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-09 15:56

Selv med en dieselsviner skal man chekke at der er hul gennem slangen den rigtige vej.
Det vil da vær ærgerligt at skifte bremseforstærker for bagefter at finde ud af at det bare er en ventil, som sidder fast, eller vender forkert..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-09 16:03

sig mig en gang transor, er det varmen eller hvad. du plejer da ellers at læse før du svarer
Citat
Min finger var lige ved at blive suget ind i slangen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-07-09 16:39

Det er nok membran i bremseforstærkeren der er defekt.
alimak

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 29-07-09 22:29

Citat
Så min konklusion er: bremseforstærkeren er gået sig en tur!

Du har helt ret.
Og ja, på en diesel hakker er der vaccum pumpe, som du jo har kontrolleret

Godkendelse af svar
Fra : housegoat

Dato : 23-08-09 20:26

Tak for svaret 3773 og undskyld den lange 'svartid'. - Din liste er god at få forstand af.

Mange hilsner

housegoat

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-08-09 20:43

Tak for det (fra en tidligere Patrol-ejer, og stadig fan af dette storslåede køretøj).

Min var en gl 3,3 TD kort. For satan den var fed, når man var i skoven, eller der var snestorm.