/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
oversat til dansk
Fra : sigfrid
Vist : 844 gange
100 point
Dato : 29-07-09 13:07

Er der nogen her på kan du,der kan ovesætte hvad Rodesian ridgeback betyder nogenlunde på dansk,jeg ved at ridge på engelsk betyder rygning (tagrygning) og går ud fra at det er med hårene på ryggen der går mod hinanden,men hvad så med back.
Er der en nogenlunde simpel oversættelse,på forhånd tak.
sigfrid

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-07-09 13:10

Mon ikke du kan få svaret her

http://www.ridgebackklub.dk/vers10/index.php?pageId=17

Der står "Rhodesian Ridgeback (Løvehund)"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-07-09 13:26

back betyder jo ryg eller bagside, så mon ikke det bare hentyder til det som du selv skriver?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-07-09 13:29

Citat
Ned over ryggen har racen en karakteristisk hårkam, en ridge, hvor hårene vokser modsat de øvrige

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Hunde/Rhodesian_ridgeback

Kommentar
Fra : telstar

Dato : 29-07-09 14:16

Tjaeh... Der er vel svaret på det meste, men:

Rhodesian: engelsk for Rhodesia, en tidl., britisk koloni i det sydlige Afrika - i dag delt i det nuværende Zambia og Zimbabwe. Opkaldt efter den britiske Cecil Rhodes (1853-1902), som grundlagde Rhodesia.
Altså en hund, der stammer.

Ridge: har betydningerne "højderyg", "bakkekam", "højdedrag", "tagryg" osv.

Back: betyder ryg.

Altså en hund af sydafrikansk afstamning med en kam af modsatrettede hår på ryggen/langs rygsøjlen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-07-09 15:18

Da Silke blev udstillet, brugte dommeren udtrykket om den lille kam af strithår, hun har i panden mellem øjnene. Han sagde, at hun havde en "ridge" i panden.

Og en ridgeback er så en ridge på ryggen, fordi back betyder ryg.
"Rhodesian" betyder selvfølgelig "fra Rhodesia".

Så nu har du fået oversættelsen på flere forskellige måder.. Men vi er stort set enige..

Kommentar
Fra : telstar

Dato : 29-07-09 15:26

....stammer fra Rhodesia, forstås!

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 29-07-09 15:27

Det er ikke for at jokke helt vild i det,men for mig er det ligesom et dobbelt ord tagryg ryg eller bakkeryning ryg ? om de på engelsk mener noget andet.
sigfrid.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 29-07-09 15:33

ridge 1 ryg; 2 højderyg, ås; 3 bjergkam; 4 næseryg.

Fra De Stribede Ordbøger/Gyldendal

Så ridge kan også betyde ryg.

I dette tilfælde betyder ridge en hårkam og back betyder tilbage.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-07-09 16:02

Selve fænomenet med hårene, der ligesom vokser den forkerte vej og stritter op som en hanekam, det kaldes en ridge.
Og en ridge på en ryg er en ridgeback..

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 30-07-09 13:08

Tak for svaret ans.