/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
fordelerdæksel kabler POLO
Fra : rudik
Vist : 3497 gange
20 point
Dato : 28-07-09 22:36

Hej folkens.
Nu har jeg igen problemer ;)
For at være lidt god vil polo´en ville jeg skifter strøm fordeler dæksel og rotor. Nu har jeg fået det samlet. Men jeg var selvfølgelig en torsk og havde ikke tænkt på at kablerne skulle på, på samme måde. Så nu sidder jeg med 4 kabler jeg ikke kan få sat rigtig på :)

Jeg har fået at vide at man skal tage det første kable fra venstre at motor blokken om placere 1 derefter det 3 til venstre for motor blokken, derefter det 2 til venstre for motor blokken og til sidst det 4 fra venstre. Jeg kunne også godt få den til at starte. Men den køre meget ujævnt, og kan ikke køre i tomgang.

Kan jeg stadig have placeret kablerne forkert ?
Er der i så fald nogle af jer der har en lignende bil stående, der kan beskrive hvordan jeres ledninger til strømfordeleren sider, eller tage et billede af det.

Det er en POLO 1,3 fox 1991 nymodel

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 30 point
Dato : 28-07-09 22:49

Rækkefølgen skal være

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 28-07-09 22:52

Du har ikke ramt rigtigt med rækkefølgen af kablerne.
Desværre kan du ikke på simpel måde med en prøvelampe eller voltmeter måle dig til den rigtige rækkefølge.

Men du kan derimod bruge din tommelfinger. Den er ret god til at mærke om den enkelte cylinder bygger kompression op, når du har fjernet tændrøret og drejer motoren.
Så får du da lidt fornuft ud af dine tommelfinger ...

Samtidigt ser du efter hvilket kabel på fordelren som rotoren peger på (med fordeler låget pillet af)
Det er fattig mands metoden og den virker hver gang.

Held med det ...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-07-09 23:01

Når du piller dækslet af, er der et hak/en streg på strømfordeleren på den tynde kant - det er nr 1.

Hvis du så lige kører med starteren, kan du se hvilken vej, den løber rundt og den næste er så nr 3 og derefter nr 4 og nr 2.

Nr 1 cylinder sidder modsat gearkassen (ud mod højre forskærm).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-09 23:15

når du overhovedet kan få den i gang er der i hvertfald et par af cylinderne, som tænder rigtigt.

Du har så byttet to af dem, for man kan jo ikke sætte 1 forkert .
Så din motor humper afsted på 2 cylindre og ødelægger snart katalysatoren med en bunke uforbrændt benzinluft blanding. Du risikerer også en ordentlig eksplosion i lyddæmpersystemet.
Det er dog lidt uklart hvilke to der er forkerte.

Det er ret usikkert hvad du regner for venstre side af motoren. Husk i biler er højre og venste altid i kørselsretningen fremad, altså modsat af hvor du ser det ,når du står foran bilen og kigger ned på motoren. Derfor er det bedre at regne fra 1.cylinder, som er den modsat koblingen, svarende til forrest i bilen,før man begyndte med tværstillede motorer.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 28-07-09 23:36

øh. transor, det forstod jeg ikke ret meget af. Når jeg skriver venstre side af motor blokken mener jeg selvfølgelig den venstre del når man står foran bilen og kigger ned i motoren ;)Nu tør jeg jo snart ikke eksperimenter mere, det lyder som om jeg kan ødelægge min elskede polo meget let på denne måde.

Beestone -> Det skal man vidst være to til, for der skal også være en til at dreje nøjlen så motoren snore. ;) Jeg er kun en. Er der EN fattigmands metode ;)

Jeg vil mene at jeg har kigget efter den lille streg, men synes ikke at kunne få øje på den. Men jeg kan prøve at se efter igen i morgen, når det bliver lyst. Der var halv mærkt da jeg så efter den.

Men umiddelbart burde de jo skulle sidde på samme måde, ialle polo´er af den model? Så hvis der er en der har en med samme motor, så burde han eller hun da kunne fortælle hvordan kablerne skal side, og hvor jeg skal starte med det første kabel fra venstre i motor blokken når jeg står og kigger ned i motoren.
Jeg er ikke ret meget inde i motor teknik, så derfor snakker jeg ikke i cylendre ;)

//Hvis jeg ikke modtager svar efter dette, prøver jeg en compi af det i har sagt, og ser om det virker

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 28-07-09 23:38

ps. vith.

Rækkefølgen skal være

Er du sikker?
Hvis vi siger at 1, er cylenderen til venstre når man kigger ned i motoren. Så har jeg troet at det var
1 3 2 4
Altså er de sidste to placeret forkert hos mig. Så kan det jo godt passe at den hakker på de 2 og ikke for de sidste med, fordi de er placeret forkert.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-07-09 03:37

Har lært, at der er to mulige rækkefølger for 4cyl 4taktere:
1243 kaldet tolv-treogfyrre
eller
1342 kaldet tretten-toogfyrre

det betyder, at 1 og 4 ligger fast mens 2 og 3 kan være byttet om,
så når du er sikker på et og tre, kan du roligt stole på alle dem, der sigerm at de næste er fire og to.

Hvis du tager tændrørerne ud og tørner motoren langsomt , burde du kunne se, at de to yderste stempler er oppe, mens de yderste er nede og omvendt (af hensyn til ballancen), derfor kun de to mulige rækkefølger

Den rækkefølge du beskriver forudsætter, at de to første er oppe mens de sidste er nede og omvendt, og det giver rystelser, fordi motoren så vil rokke i ophængene.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-07-09 08:42

Hvis du ikke finder en løsning inden i aften, skal jeg gerne oploade et billede af min Polos motorrum, når jeg kommer hjem fra arbejde.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-07-09 09:07

Og JA - jeg er sikker på at rækkefølgen er

Vi har 2 Poloer i husstanden!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-09 09:11

Tænkte nok at du byttede om på det med venstre og højre. Det er derfor man ikke bruger den betegnelse på motorer.

Tegn nu op hvordan det er nu. Så er du så langt i din viden.

Så bytter du dem, du kalder to og fire. Det klarer formentlig sagen.
Hvis den så slet ikke starter er det tilbage til ,som du har tegnet. Så bytte to andre, og så fremdeles.

Når du prøvestarter, skal du slukke øjeblikkelig igen,hvis den ikke går godt.

Den videnskabelige metode er at afmontere alle tændrør Tage strømfordeler dækel af,kortslutte tændspoleledning til stel( for at undgå skader på tændspole) , løfte bilens ene drivende hjul, så man med det i højeste gear langsomt kan dreje motorensakselen, når det andet står fast på jorden.
Så genmonterer du et tændrør og drejer til der er modstand fra kompressionsslaget i den cylinder. Nu peger rotoren på det sted hvor den tilsvarende tændrørsledning skal sidde. Så fremdeles med de andre cylindre.

Hvis du har haft strømfordelerhuset løsnet kan der være gået ged i tændingsindstillingen, det kan være forklaring på at motoren går skidt, selv om ledningerne sidder rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 29-07-09 10:52

Tak for svaret til alle. det har været en stor hjælp.