/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
køb af svejser
Fra : asan
Vist : 2365 gange
100 point
Dato : 28-07-09 22:06

har nogen af jer et bud på hvilken svejser jeg bør anskaffe.
Den skal kunne svejse i rimelig kraftige stykker (ombygning af stald).

Harald Nyborg har en elsvejser til 14-1500 kr. ....

Eller skal jeg svejse med ilt og gas? (kan låne).

Har ikke stor erfaring - har kun lavet en "klat" i ny og næ.

Igen tilbage til harald Nyborg. På samme side er der også flere invertere? - Hvad er det?

vh og tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-09 22:28

Jeg ville købe noget i denne stil.
http://multikoeb.dk/svejser_tilbehoer/svejser_mma/deca_elektrodesvejser_230_volt_10_amp_2426_da.html
Elektrodesvejser er nemmest at starte med for begyndere.
Du bør købe OK 46.16 elektroder eller tilsvarende.

Svejsning af konstruktioner med ilt/gas er for øvede.

Kommentar
Fra : asan

Dato : 28-07-09 22:34

tak - men er der ampere nok på den til at kunne klare at svejse f.eks en hesteboks op?

Jeg har en lille elsvejser jeg bruger til bilen, der er max 80 amp, men jeg er bange for at jeg kun får lavet nogle klatter der ikke holder noget som helst

Skal der ikke en del amp på for at give tilstrækkeligt med varme?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-09 22:59

Jo - der skal meget strøm og varme til at brænde ned i materialet.
Elektroden skal "følge med" ned når du svejser.
Der skal brændes i gennem uden at lave hul.
Børst evt. med stålbørste først så det er nogenlunde rent.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 29-07-09 02:58

Når du selv siger du ikke er så øvet i og svejse, så det næmmeste for dig vil, være et CO2 anlæg. og skal du svejse i f.eks. fra 5 mm og op til f. eks, 10 mm skal du bruge et anlæg ikke under 150 amp, hvis ellers dit jern
ikke er fuld af rust. så vil det bare være en leg for dig, og svejse nogle heste boxe sammen. som skal holde til e.v.t spark fra dyrerne,
en gylden regel siges der, jern fra 5 mm og op efter, slib skrå kanter, så er du sikker på at det holder,
du må hellere købe et større og brugt anlæg . end købe det bras, som Harald Nyborg har som nyt, prøv og kik i den Blå Avis, f. eks Megatronic 150 amp, ESAB 140 amp det er anlæg som du roligt kan købe. du kan altid få reservedele, og dysser mm

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 29-07-09 07:46

dit spørgsmål vedr. invertere,!!! ( Salgs gas for at få folk til at købe,)
nu findes der også en ikke inverterende type, men jeg tror det er nedstående, der tænkes på,

Inverterende forstærker
Ved D på illustrationen er vist diagrammet til en inverterende forstærker: Den ikke-inverterende indgang er lagt til stel, dvs. 0 volt, så udgangsspændingen vil som udgangspunkt ganske enkelt være . Påtrykker man nu indgangen en positiv spænding i forhold til stel, vil udgangen på operationsforstærkeren falde drastisk, indtil midtpunktet i spændingsdeleren (og dermed forstærkerens inverterende indgang) bliver nul volt. Hele kredsløbets forstærkning bestemmes således af brøkforholdet mellem de to modstande, idét der approksimativt gælder at

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-09 12:26

Du kan sagtens svejse en hesteboks op med svejseren fra Harald Nyborg, det kan du såmænd også med den lille du har nu, det tager bare lidt længere tid, du bygger sandsynligvis boksen af rør ? Svejse emnerne skal danne et V og så fylder du op fra bunden, banker slagger af og svejser en ny søm ovenpå, gentages efter behov.
Og lad så være med at svejse i galvaniserede rør, det er skide giftig, brug sorte rør og send boksen til galvanisering bagefter (det er billigere at købe en færdig boks)
http://www.fremtiden-staldinventar.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=5

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-09 12:29

Den her er en meget bedre svejse maskine, end den til 1500 kroner, den koster så også det dobbelte:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8121&Grp=&n=20100

Kommentar
Fra : asan

Dato : 29-07-09 15:30

Tak!

Prisen - Ja du har ret, men det var meningen at bruge diverse srabsammen, så jeg ikke skulle ud at k ø b e materialer. Så boksen(e) stort set kun kostede arbejde og svejsematerialer.

Galvaniseret - Jeg vidste ikke de var giftigt! Ved du om det er ok at slibe rent i og omkring svejsningen? eller man skal holde fingrene helt fra det.???? (meget kan jo også skrues sammen).
vh
asan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-09 16:01

Det mindste du kan og bør gøre, er at slibe galvanisering væk på begge emner, men du undgår ikke helt den giftige røg, selv om du har et par centimeter rent jern, så du bør stå udendørs med sådanne projekter.
Helt fint at du er gør det selv mand, selvgjort er velgjort

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-09 16:04

Citat
En jernplade der er galvaniseret kan ikke umiddelbart svejses. Hvis det absolut er nødvendigt at svejse i pladen må zinklaget fjernes meget omhyggeligt ved og omkring svejsefugen. Undlades dette vil zinken blande sig i smeltebadet og bevirke en samling med meget ringe. Endvidere skal der altid anvendes kraftig rum- og punktudsugning, da svejsning i galvaniserede materialer udvikler røg og meget giftige gasser.
kopieringen er herfra: http://www.vvsu.dk/galvst.htm

Kommentar
Fra : asan

Dato : 02-08-09 20:36

tak for alle jeres tips!!

Jeg er nu bedret rustet til at gå i gang

Det var godt jeg blev advaret mod at svejse i galvaniseret - jag var ikke klar over det var så farligt.

Godkendelse af svar
Fra : asan

Dato : 02-08-09 20:37

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 21:51

Selv tak - jeg håber du får en fin hesteboks