/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugt - evt. drænrør
Fra : lhg1
Vist : 2484 gange
50 point
Dato : 28-07-09 00:49

Jeg har købt et lille kolonihave hus, som er med støbt fundament og vægge. huset ligger på en lille skråning.

Men i den ene side af huset (den der ligger højst) har en lille smule fugt på vægen. og jeg fornemmer en smule fugt lugt.

Umdelbart var min tanke at grave nedudenfor væggen og ligge et drænrør ned (altså en ½-1 m ned og så ligge et drænrør og dække det til igen.) Jeg har ikke den store erfaring med at fugt sikre.

Hvad er den mest fornuftige måde at håndtere et på?

På forhnd tak.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 28-07-09 01:30

Måske skal det præsiceres lidt.

Jeg leder efter råd om et mindre dræn system. Jeg er klar over at man kan lave et omfarts drænsystem med isolering.

Men problemet er ikke stort og det er et kolonihave hus

Er der nogle der kan fortælle.
- Kan det betale sig at forsøge med en lille løsning (har det virkede for nogle)
- Nogle ideer til billing drænløsninger, og beskrivelse af hvordan.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-07-09 02:10

jeg ville ubetinget investere i sådan noget her: http://www.primavvs.dk/shop/platon-grundmursplade-106104p.html

det er ikke dyrt og det er lige præcis det der virker. omfangsdræn + system platon = tør sokkel

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 28-07-09 02:26

Det ser ud til at være et fint produkt.

Det skal nævnes at huset næsten er i jord nivau. nok 20 cm under på ydersiden. Kan det skyldes at vand ved regnvejr "ligger" sig ved husvæggen? (der er grus så det kan være svært at se.)

Der var et lenoleumsgulv lagt løst på klinker, og det så ikke alt for godt ud på undersiden, nu er det kaseret og har sat en elradiator derud for at tørre det hele.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-09 02:39

Hvis der så er lerjord lige nede under gruset er det også en medvirkende årsag.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-07-09 07:20

Når du får din sokkel gravet fri. børst så al løs jord væk. og giv det en eller to gange Sokkel Tjære inden du begynder. og sætter e.v.t sokkel dug på, og ligger dræn ned.
Sokkel Tjære har de på Trælaster,

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-07-09 08:52

Hvor på væggen er fugten.

Hvad vej vender væggen (er det inde under en syd eller nord mur)

Hvilke matriale er væggen lavet af.

Er langt fra sikkert at fugten kommer nedefra på et hus der er placeret oven på jorden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-09 10:13

Du har nok ret i at det er regnvand (overfkadevand) som stuver sig op langs den ene side . Der hjælper alverdens plader og dræn i undergrunden intet.

du skal have fat i spaden og grave huset fri , især træværk skal være mindst ca 20 cm over jorden.

Så udformer du det som en grøft ud til siderne så du leder vandet væk fra huset.

Nok kan det være slemt i en regnvejssommer, men det kan blive meget værre ved et pludseligt tøbrud, hvor vand ikke kan sive ned i frossen jord eller løbe til siden. Så risikerer du regulær oversvømmelse indendørs.

Træ som er vedvarende fugtigt rådner op i løbet af et par år.

så skal du også lære at kende forskel på ligge og lægge, ellers har man svært ved at forstå hvad der menes.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 06-08-09 13:20

Nu har jeg gravet soklen fri - og ingen tivl rent lerjord.

Planen er nu at give det noget sokkeltjærer og så lave et fald i bunden således at vandet løber væk.
Så laver jeg nok noget jord/fyld der gør at vand trænger hurtigt igennem.

Vil dette ikke være en fornuftig fremgangsmåde?

Annuller spørgsmålet
Fra : lhg1

Dato : 23-08-09 21:52

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål