/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køler
Fra : grokraft
Vist : 2439 gange
100 point
Dato : 27-07-09 20:53

Hej

Er der en der kan hjælpe med dette?
min bil er type vw golf3 1993
Min overtrykbeholder koger når bilen har kørt bykørsel. Blæseren går godt nok igang når måleren viser 90 grader. Ved landevejskørsel viser måleren aldrig mere end 70 grader.

Med venlig Hilsen Gr.

Kommentar
Fra : Mosekongen

Dato : 27-07-09 21:01

Prøv at se om overtryksventilen i låget et stoppet du kan muligvis rense den ellers skal der et nyt låg til , jeg har selv lige prøvet det på min Golf og det virker nu

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 27-07-09 21:09

Det lyder som din blæser starter med at køre alt for sent, altså når kølevandet er blevet alt for varmt.

Der skal sidde en termokontakt i en af kølerens side beholdere, som tænder for blæseren.
Den er ret nem at kende på sine kraftige ledninger til den store strøm til blæseren.
Finder du noget føler halløj med tynde ledninger, er det den forkerte du har fat i (niveau føleren).

Det r ret almindeligt, at termokontakten har 2 trin, hvor den kan tænde ved en lav temperatur, og give strøm til blæseren gennem en faldmodstand, så blæseren kører langsomt på trin 1.
På trin 2 når motoren er rigtig varm, skal blæseren køre på fuld fart.

Så skal der være 3 tykke ledninger (stikben) på termokontakten i køleren.

Den vil ALTID starte på den lave temperatur først, så det er helt normalt at kontakten brænder ud til trin 1, og derfor tænder den kun ved høj temperatur på trin 2.
Og derfor kan din motor lige akkurat begynde at koge.

Men det burde den faktisk ikke gøre.
Noget kunne tyde på, at dit tryklåg til køleren eller expansionsbeholderen heller ikke virker.
Låget indeholder nemlig en trykventil, som skal holde kølesystemet på ca. 1bar tryk maksimalt.
Dermed hæver man kogetemperaturen i kølesystemt til ca. 110-120 grdr.
Netop for at hindre at motoren koger over, når den bliver godt varm under normale hårde driftsbetingelser.

Du kan få begge dele til små penge hos THansen, men du skal selv vide præcist hvad du skal bruge.
Vær sikker på at du oplyser korrekt model, årgang og motorstørrelse og type.

Termokontakten skifter du når motoren er kold, med kølerlåget på. Så løber der kun ganske lidt vand ud.

HUSK : der SKAL være mindst 0,5L tom luft i expansionsbeholderen. så kølevandet har plads til at udvide sig når det bliver varmt.
Vand udvider sig som bekendt både når det bliver varmt, og når det fryser ...
Endda ganske meget ...

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 27-07-09 21:29

Hej alle tak for svarene desværre kan jeg ikke give jer begge en masse point

Hilsen Gr.

Godkendelse af svar
Fra : grokraft

Dato : 27-07-09 21:30

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 17-08-09 20:44

Hej alle
så gik det jo lige godt i et stykke tid låg til expansion beholder og føler i køler skiftet, men så spændbånd røg af vandet sprøjte ud og det hele, lugtede af brændt olie og instrumentbrættet bibbede med høje bib. Grusomt!
Men heldigvis kunne udluftning og et nyt spændebånd og slage til 500 kr. gøre det.

Med Venlig hilsen

GR.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 09-02-10 10:04

Jo så skete det jo igen.
Ved den autoriserede forhandlersagde man der ikke var någet særlig galt.

først hvid røg og slam på oliedækslet.
Men ved den lille mekaniker blev køleren og topakningen og noget som hedder oliehætter skiftet.
topstykke blev og slebet.

Nu spinder bilen som en fabriksny bil og de slag og rumlen som var inde i kabinen, når den går i tomgang var væk. Har generet siden købet af bilen.