/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hakket oksekøb har mistet farv
Fra : fk2001
Vist : 7278 gange
50 point
Dato : 27-07-09 19:49

Har købt noget vakumpakket hakket oksekød som har lagt i køleskabet i en uge. Holdbarhedsdatoen er i morgen men kødet har helt mistet farven.

Kan det stadig bruges?

Og hvorfor mister det farven?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 27-07-09 20:11

Dit kød er blevet fordærvet. :-/

En håldbarheds-dato kan du ikke regne med, der er andre ting som f.eks. temperatur der spiller ind. En uge det lyder da også totalt voldsomt, hakkekød skal normalt bruges fra den ene dag til den anden. Kød skifter farve pga. bakterie-omsætning og ilt-påvirkning. Tænk på blodet fra en ny rift eller det samme blod når det har stivnet. Smid kødet ud.

Den står vel på pizza i dag så ???

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 27-07-09 20:23

Kødet er ikke blevet fordærvet

Citat
Kødets farve
Fersk kød vil normalt have en frisk lyserød farve på overfladen, mens det få centimeter under overfladen, hvor ilten fra luften ikke har adgang, kan være brunligt. Det skyldes altså ikke bakterievækst eller andre fejl, men at kødets farve påvirkes af luftens ilt. Så snart ilten fra luften får adgang, skifter kødet farve.

Vakuumpakket fersk kød kan derfor også se kedeligt ud, så længe det ligger i pakken, men så snart pakken åbnes, og der kommer ilt til, vil kødet få den oprindelige farve i 1øbet af få minutter.

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=487&reprid=0&filid=475&iarkiv=1

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-07-09 20:24

En uge og med udløbsato i morgen. !!?
svitz det grundigt i en gryde med smør, og brug det til en spagetti ret.

Kommentar
Fra : izhi

Dato : 27-07-09 21:13

undersøg om der er gået hul i vacummet.

/ps skvadderhoved 3773 og klamme skrid væk fra kandu

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-09 21:34

Jeg er lige blevet færdig med middagen, hakket kylling.

Der er masser af vakuumpakket kød med lang holdbarhed, typisk vil der stå på det, at EFTER det er kommet hjem har det meget kortere holdbarhed, for den lange holdbarhed kræver lavere temperatur end et normalt køleskab.

Men, hvis du ikke allerede har spist (noget andet) så lugt til kødet når du åbner pakken, hvis det lugter bare den mindste smule grimt i rå tilstand, bliver det meget værre når det bliver varmt, så smid det ud med det samme.

Jeg har prøvet det flere gange, dårlig mad bliver kun værre af at blive varmet op

Kommentar
Fra : musholm

Dato : 27-07-09 21:50

Jeg ville bestemt ikke spise det.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 27-07-09 22:49

jeg ville nu heller ikke spise det, jeg har det sådan med specielt hakket kød at det skal være hakket samme dag jeg skal bruge det ellers ryger det i fryseren . jeg kender ikke hakket kød der er vacum pakket så jeg ville da lige åbne pakken og se om det lugter og om det evt. får farven igen .

du må da gerne lige opdatere os om du har spist det eller smidt det ud .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 23:03

Citat
du må da gerne lige opdatere os om du har spist det
ret svært hvis kødspiseren ender på hospitalet, jeg ville ikke spise hakket kød som har lagt en uge, vacuumpakket eller ikke

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 27-07-09 23:27

vi er HELT enige o.v.n . men mon ikke " kødspiseren" har kasseret kødet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-09 02:20

Klager man til slagteren over at hans hakkede kun kunne holde sig to dage i køleskab afviser han med det samme, på den anden side kan han nok heller ikke svare på hvor længe det lå som fersk inden hakningen.

Den gamle vits: Læg en steg i køledisken, hvis den ikke bliver solgt så skær ud i skiver eller tern næste dag, hvis det heller ikke bliver solgt så hak det tredie dag.

Man skal have en sart mave for ikke at kunne klare kød der er blevet en anelse surt, kød fra fryseren kan også komme til at smage gammelt uden at det er sundhedsfarligt, men da hverken masser løg eller chili kan fjerne smagen kan man lige så godt smide det ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-09 15:34

Man kan i visse butikker få specialbehandlet hakket kød med lang holdbarhed.
Det hakkes under meget hugiejniske forhold, så der ikke kommer kim i. Derudover pakkes det i særlig tæt emballage med N2 eller CO2.
Lang holdbarhed forudsætter dog at både butikken og forbrugeren holder den rette temperatur på kødet. Sæt køleskabet på 2° og læg kødet på den rette hylde. Så kan det holde

Farven er ligegyldig.
Hvis kød først er fordærvet hjælper carmebehandling, krydderier eller specielle retter ikke.

Selv bryder jeg mig ikke om langtidskødet. Det er urimeligt dyrt og ikke særlig velsmagende.

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 28-07-09 20:40

Tak for svaret ans.

Også tak for de mange andre svar. Kødet har været opbevaret køligt, også på vej hjem fra supermarkedet, så jeg tog chancen. Det lugtede ok, og smagte som oksekød plejer at gøre.

Og ingen maveproblemer - efter 24 timer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-07-09 20:49

Ja, sådan er det med hakket kød, det minder om Schrödingers kat.

Først når man åbner, ved man om den er død eller levende