/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Svejse-hjæælp
Fra : Avant85
Vist : 1036 gange
300 point
Dato : 27-07-09 19:20

Jeg skal have svejst nogle beslag på en jernbjælke 3-4mm tyk beslag på 10-15mm tyk gods - alm. sort jern.

Det gik fint med 2,5mm og 3,25mm elektroder fra OK type 46.16

Så slap de op og jeg fik nogle elektroder af naboen (flink fyr). Også 2,5mm og 3,25mm, men af en type UTP 614 Kb. Jeg kan ikke få dem til at smelte. De sprutter og klatter eller brænder fast. Det kører slet ikke som de andre.

Hvad kan være galt ?
Kan de være fugtige og hvis de er, kan jeg så tørre dem ???

Og hvis de kan tørres, skal det så være hurtigt / hårdt eller langsomt og evt hvor længe ??

Svejseren er stilbar i AMPERE.

Skal jeg bare gi den noget mere "gas" altså flere AMPERE ?

Eller skal den have noget mindre "gas" for ikke at brænde fast ?

Jeg har selvfølgelig forsøgt

Men jeg tænkte, det kunne jo være, at der lige var en svejse-kyndig, som kunne fortælle mig, hvad jeg skal i sådan en situation

På forhånd tak
Venligst Avant85

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-09 19:29

Elektrodernes belægning afgiver under svejsningen en gas, som holder luften (med ilt) væk fra smelten. Hvis belægningen ikke duer mere får du ikke nok gas og det hele ender i spruttene brændende jern, som i en stjernekaster. friske elektroder skal der til af rigtig art til stålet. Det hjælper ikke at stille på strømstyrken.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-07-09 19:42

Den kan sagtens væer fugtig så sprøjer den også.

men så læg dem i fruens ovn 15 minutter ved 100 grader...

og åben lågen og lad dem køle langsomt af.

Men har de ligget våde ville jeg kyle dem ud og få nogle friske, de koster jo ikke en bondegård...

vh Ben

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-07-09 20:08

Ikke at jeg har forstand på elektrodetyper... men det kunne også være basiske måske... De ka også være nogle djævle at tænde....

Kommentar
Fra : kandubrugeren

Dato : 27-07-09 20:28

Jeg kender ikke elektroden - men prøv at trække den lidt til dig, når du tænder den.
Måske skal du skrue lidt op for styrken.
OK 46.16 kan jo køres med bind for øjnene, og er det en basisk du har fat i kan det godt være svært.
Du risikerer nu at det bliver en overfladesvejsning som ikke får fat i dybden.

Køb nogle 46.16 - og få et godt resultat.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 27-07-09 20:29

Ekspress105

Efter hvad jeg kan finde ud af ved at gå ind på UTP's hjemmeside - ja så er de basiske

Hva' mener du med at de ka' være nogle være djævle at tænde. Ska de ha' noget mere power eller

Avant85

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 300 point
Dato : 27-07-09 21:12

Ja der skal mere til at tænde dem og håndelag... De bruges ofte når det er noget som VIRKELIGT skal holde... Men til det du skal svejse er de ikke nødvendige... Så køb selv en pakke alm og så køre det igen

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 27-07-09 22:21

Tak for svaret Ekspress105.