/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indvaderet.
Fra : piaskov
Vist : 1671 gange
75 point
Dato : 27-07-09 10:58

Øv øv ...vi er blevet indvaderet af svirrefluer.
Er det kun hernede på Falster eller er der generelt mange i år.
Jeg ved godt det er et nyttedyr men men men ...hold da op hvor er der bare mange.
Vi kan ikke være nogen steder for dem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 11:05

Hvordan ser sådan et bæst ud kender kun til stue fluer
er det ikke noget du kan pudse dræber sneglene på ? Hvordan mon en dræber snegl ser ud

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:07

Her o.v.n.
Der er ganske harmløse men forb****' irriterende.
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/663.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 11:08

Man bliver bestandig klogere det er en truet dyreart og total fredet, din datter vil tage sig af din videre fremtid hvis du slår en af de søde små insekter ihjel.
http://da.wikipedia.org/wiki/Svirreflue

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:09
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 11:10

Citat
Er det kun hernede på Falster
er ferien slut for i år ? Jeg hørte i min øresnegl at i var i Langtbortistan

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:11

Citat
Jeg hørte i min øresnegl at i var i Langtbortistan

Ikke endnu...det er først senere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 11:11

Citat
Den må du ha' set i tv
indrømmet JO, men har aldrig set en i virkeligheden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:12

Citat
men har aldrig set en i virkeligheden

Gud skelov heller ikke her...men mange har dem i haverne siger de....ikke hos os

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 85 point
Dato : 27-07-09 11:17

Det eneste middel jeg kender er insektfangere/insektlamper, men den kan i jo ikke sætte op på hele min fordums egn hvor jeg er vokset op. Lolland falste er nok særlig egnet for den slags kryg. Jeg erindrer at der er meget høj luftfugtighed i dette område af landet. Ihvertfald så fugtigt at min kones vejtrækning bliver dårligere når vi er på besøg dernede.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:17

Citat
din datter vil tage sig af din videre fremtid hvis du slår en af de søde små insekter ihjel.

Hun har nok at gøre med rockerne ...har lige banket nogle stykker sammen med 5 kollegaer

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:19

Citat
Det eneste middel jeg kender er insektfangere/insektlamper,

Har jeg aldrig prøvet og kender derfor ikke dem.
Jooo jeg ved hvordan de ser ud men hjælper de ??

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-07-09 11:31

Jo der er rigtigt mange i år.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-07-09 11:32

Jeg har to stk. som jeg hænger foran på terassen om sommeren når det bliver slemt. De indeholder en UV lyskilde der sidder inden i et stålnet, hvor der er 6-10.000 Volt spænding på, insekter tiltrækkes af UV lyset og flyver ind i stålnettet og bliver ristet

Jeg har i sin tid købt mine i METRO, men jeg mener de fås nu i bl.a. i SILVAN, Harald Nyborg, og Bauhaus m.m.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:43

Har lige været i XL byg og bruge penge på en.
Nu får vi se om den virker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 11:46

Citat
Har lige været i XL byg og bruge penge på en
i det mindste har du fået plejet det medfødte shoppe gen den virker sikkert ikke

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 11:49

Citat
den virker sikkert ikke

Muligt men de fik også besked på at de fik den i hovedet igen hvis ikke den virker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-09 12:18

Vi har sådan en insektlampe i campingvognen, den er ganske uundværlig når man er på camping ved Lidoen (Italien) hvor der er ufattelig mange myg.. så kan vi sidde om aftenen, og hører at alle omkring os har de lamper, for det giver et lille knald, når dyrene bliver ristet

De virker, alt efter hvor stærk den er

Jeg kender nogle der lige har været på Bornholm, de kunne næsten ikke holde ud at være der pga dem (hos os kalder vi dem blomsterfluer, andre igen, kalder dem for helikopter)

http://www.natur-vesthimmerland.dk/skovhave-vesthimmerland/Svirreflue%20pendulus.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 12:32

Citat
Vi har sådan en insektlampe i campingvognen,

Mon det ville være en ide at tage den med på ferie i Tyskland ???

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-07-09 12:35

Ja Nordted1, det kan til tider være et helt festfyrværkeri

Kommentar
Fra : musholm

Dato : 27-07-09 13:02

Kan det virkelig passe at vic2000 ikke har en kommentar ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 13:03

Ja han er BL her .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-09 13:18

Citat
Mon det ville være en ide at tage den med på ferie i Tyskland ???

Tja, nu du har brugt penge på en dims, så kan du vel lige så godt tage den med og få den brugt/afprøvet,

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 13:29

Citat
så kan du vel lige så godt tage den med og få den brugt/afprøvet,

Den virker sq da

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-09 14:24

Citat
Den virker sq da

Kommer an på styrken af skidtet, og størrelsen af dyr, og sidst men ikke mindst, hvor åben dit telt/campingvogn er når du skal afprøve den

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 14:34

Citat
Kommer an på styrken af skidtet,

Ja nu har jeg hængt den op i udestuen og jeg skal love for den virker der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-09 15:00

MORDER

Altså jeg har ingen medlidenhed med myggene, men de stakkels helikoptere

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 18:28

Citat
men de stakkels helikoptere

Citat
MORDER

Nææ det syntes jeg ikke jeg er ...de kan sq da bare la' være med at flyve ind i den

Men nu er der også kommet i 1000 vis af mariehøns.
Jeg har aldrig set så mange før.
Jeg har støvsuget min udestue nu 3 gange i dag...d.v.s. Leif fik æren første gang.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-07-09 20:19

Hvis de flyver der ind er det selvmord, der står en advarsel uden på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-09 12:02

Citat
Er det kun hernede på Falster eller er der generelt mange i år.

Der er altså ingen der har nogle andre end os her på Falster ???
Mariehøns også nu i 1000 vis

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-07-09 12:23

- svirrefluer i dag, mariehøns i læssevis i går, her i nordsjælland...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-07-09 13:38

Nu er det vel den RIGTIGE marihøne du har ?? Der er kommet en 'ny'
invasiv mariehøne, som er et skadedyr..

http://politiken.dk/indland/article743319.ece

,,, ellers er de da herlige nok prøv at se her, der findes flere forskellige..
http://obsnatur.dk/index.php?content_id=16001

http://obsnatur.dk/media/images/pictures/full/109481.mariehoens..jpg

Glæder mig at du ikke bruger gift for at slippe af med det

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 28-07-09 14:53

Vi har også masser af både svirrefluer og mariehøns, forstår ikke hvad problemet er? Jeg har da ikke slugt nogen endnu, de hører vel med til naturen!

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 29-07-09 09:55

Tak for svaret kj.
Jeg har købt en "fanger" og jeg må sige den virker.
Dog må jeg stadig støvsuge 3 gange dagligt men det overlever jeg jo nok