/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Og derfor.
Fra : bb1
Vist : 714 gange
100 point
Dato : 27-07-09 08:05

Når man leger på denne måde er det klart, at det går galt:

Link: http://www.youtube.com/watch?v=l12Ltr9llDM

Eller havd - det er jo ingen muskel/kamphund.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-09 08:33

Forstår ikke spørgsmålet
Burde måske være under seneste tips??
Men ja... der er en STOR debat omkring muskel-, kamphunde. Det er meget godt at man får fokus på det... men det er ikke hunden, der er noget i vejen med... det er i den anden ende af snoren. Hvordan man så løser det problem... ja 'det kan skabe en stor debat, der er mange forslag/løsningsmodeller. Min mening er at alle bør ha' et "hundecertifikat", som godkender dem til at have en eller flere hund(e). Det skal gælde alle hunde store som små.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-07-09 08:35

ej det her er jo kontrollerede omgivelser og en træning i forsvar - her lærer du jo netop at have styr på, og kontrollere din hund.
Man skal måske bare ikke lige gøre det her med en kamp hund

Men hvis politiet ikke trænede sådan her, så havde vi heller ikke deres hunde til hjælp.

Jo jeg syntes at man skal have mere opsyn med de muskelhunde og forbyde visse racer - og blandinger heraf i DK.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-09 09:06

Ja... lad os endelig lave Danmark om til en forbudsstat - hunde, tobak, spiritus, religion, pareringsbøder, told og skat osv. osv.
Som sagt... det er ikke i den ende af snoren, hvor hunden befinder sig, problemet skal søges... det er i den anden ende af snoren

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-07-09 09:13

hehe burde slet ikke hedde hundetræning - men ejer træning :)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-07-09 10:34

Det klip har i mine øjne intet med muskelhundedebatten at gøre.

Det er en træningsform, der ikke laver aggressive hunde (medmindre man selvfølgelig lægger det i hunden, det er der desværre nogen, der vælger. Det hører dog i høj grad fortiden til).

Den der med den anden ende af snoren - jo den hører man jo ofte. Jeg er delvist enig. For hvis den i den anden ende af snoren ville se på, erkende og acceptere at dyret i den anden ende af linen er i besiddelse af egenskaber, der gør, at hunden potentielt kan blive farlig, hvis der ikke tages de relevante forholdsregler, så ville der ikke være noget problem.

Men ofte tænker ejere af hunde, der (endnu) ikke har vist nogen former for aggression, at enhver muskelhund (selvom der er er mange racer i denne pop-kategori, der er helt forskellige fra hinanden), er blid og blød som en labrador "som jo også kan bide!!!!"

Der er mange hunde og mange racer, der kan blive farlige, men ingen er så ignorante overfor det faktum som muskelhundeejere, hvor det endnu ikke er gået galt. Og det er HER faren ligger.

Vaxen - der selv er ejer af en potentiel farlig hund, nemlig en schæfer. OG tager højde for det.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-07-09 10:59

Den form for træninger ikke et problem når den bilver brugt rigtig, der lære hunden at gøre det på komando og det vigtigste at slippe igen, hunden lære ikke at bide for det kan den i forvejen, Hvis det bilver brugt forkert er det førens skyld. Så igen føren er den ansvarshavende, der er mange politi og vagt hunde der hjemme fungere som perfekte og ufarlige familiehunde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-09 14:37

Jeg er SÅ uenig med dig CLAN.

Selvfølgelig har ejeren et ansvar for sin hund. Og selvfølgelig kan en ejer være så uegnet til at omgås hunde, så h*n totalt spolerer den hund, h*n har anskaffet sig -uanset hvad det er for en hund.

Men for det allermeste ER det hunden, der er problemet. Enten fordi den genetisk har nogle egenskaber, der ikke passer til en familiehund i et tætbefolket område. Eller fordi den er blevet forsømt/ vanrøgtet i de første uger af dens liv. Ingen af delene kan ejeren rette op på, uanset om h*n hopper på tungen for sin hund.
Hvis der er nogen, man kan sige "er problemet" -så er det opdrætteren! Uanset om hunden er genetisk en tikkende bombe, -eller hunden bliver solgt til en køber, der slet ikke magter eller har boligmæssige forhold til den pågældende race.

En hund, der skal leve som familiehund, må IKKE være så sårbar overfor forkert opdragelse, så den bliver en dræbermaskine hvis ejeren herser med den. Eller hvis ejeren IKKE herser med den.
En hund, der bor i en villa/rækkehus SKAL kunne acceptere at der kommer vildtfremmede mennesker uanmeldt ind i haven. Det kan være demente fru Olsen fra plejehjemmet, eller et barn, der er gået forkert.
--Hunde som dem man betegner som kamphunde, og de ekstreme vagthunde, hører ikke hjemme ret mange steder i Danmark. Og slet ikke i bymæssig bebyggelse.

Klippet i første indlæg? Det ser ud som en opvisning eller en leg. Jeg ved ikke, hvem der morer sig mest: Drengen eller hunden...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-07-09 14:40

Birgitta, det ved jeg - det gør hunden

De ELSKER det arbejde der

Vaxen - som i øvrigt er meget enig.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-07-09 22:18

Ikke for at lægge ved på bålet, men jeg kender altså til to tilfælde, hvor en politihund pludselig har angrebet føren. Så Birgitta vi er meget enig. Ligeledes ser vi på filmen, at drengen, som føre hunden rent faktisk forsøger, at koble den, men opgiver i førte omgang, fordi hunden ikke vil slippe.

Jeg kommer lige fra hundetræning og der havde to små hvalpe, en slogskamp indbyrdes, så man lydmæssigt skulle tro, at de virkelig var oppe og sloges for alvor,men her var det leg og markeringer for ellers havde der flydt blod vær sikker på det.

Vi lære vore jagthunde, at de ikke må være hårdmundede altså skade vildtet, men vi lære dem også at dræbe et ikke dødskudt stykke vildt og det er en balance agt, som virkelig kræver indlæring.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-09 23:15

En dårlig fører kan ødelægge en hver god hund, men en dårlig hund kan ikke ødelægge en god fører.
Ja de fleste dårlige hunde skyldes opdrætteren, men ikke kun genetisk. En genetisk ok tæve kan give dårlige hvalpe, hvis den er bisk og utilregnelig på grund af opvægst og opdragelse. Alt hvad en hvalp lærer af uønskede ting og fejl der laves i de første 8 uger er uoprettelig.
Det er rigtig at hunden på filmen ikke slipper som den skal, det er en fejl indlæring lig en fører fejl.

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 27-07-09 23:55

Tak for svaret kimpetersen.

Vi lader den så stå her. Selvom jeg ikke vil give dig helt ret. Så netop også i dag en hund,som havde skiftet ejer og som nu er rolig og omgængelig af den grund..

Har selv et "Dampbarn" som med tiden bliver rigtig god, men det tager tid lang tid og meget træning...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-07-09 18:06

Velbekomme bb1.
Citat
Så netop også i dag en hund,som havde skiftet ejer og som nu er rolig og omgængelig af den grund..

Spørgsmålet er var overdrageren = opdrætteren, eller har den været ude andet sted. Hunde kan også blive kulleret efter 8 uge grundet dårlig fører, det kan rettes op.

Det er glædeligt at høre, at I har evner og overskud til at hjælpe/få noget godt ud af jeres "Dampbarn". Så vidt jeg ved er Damp hos hunde og børn genetisk og ikke påvirkning/indlæring efter fødslen.