/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
hjælp til tydning
Fra : thoustrup
Vist : 637 gange
100 point
Dato : 26-07-09 20:59

I kirkebogen står noget jeg ikke kan læse, kan I?
Odense – Odense – Vissenbjerg.
1844 – 1891, døde
Opslag 165. Første på siden, der har nr. 9
Det er teksten der er skrevet længst ude til højre, under anmærkninger

Lidt oplysninger om denne Ingeborg Rasmusdatter. 18. april 1809 – 1. april 1852. I Andebølle i Vissenbjerg sogn, pr Odense.
Hun var ugift og boede sammen meden anden ugift søster og en ugift bror, sidstnævnte ejede en går som et kæreste par Peter Olsen og Laurine Boye* gerne ville overtage, på denne snedige måde:
Laurine ville gifte sig med Jørgen Rasmussen, (bror til Ingeborg), så ville Laurine slå Jørgen ihjel og så kunne Peter Olsen komme med op på gården, så ville Laurine og Peter blive fine gårdejere. Ingeborg ville dog ikke have at Laurine og Jørgen skulle giftes.
Ingeborg skulle så slås ihjel først.
Peter skulle gå en tur med Ingeborg, der skulle drikkes beruset, og så skulle de have legemlig omgang (som der står i retsprotokollen) Imens de havde denne agt, skulle Peter så kvæle Ingeborg. Laurine og Peter bar Ingeborg ned til en mose, smed hende i, og satte hendes sko ved kanten, så det så ud til at Ingeborg havde lavet selvmord.
Laurine døde mens retssagen stor på, Peter blev hals hugget i 1856, på Etterup mark ved Vissenbjerg.

* søster den kendte forbryder Boye fra Boyes bande.
http://www.123hjemmeside.dk/boyebanden

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-07-09 21:49

Uha - den er svær - men jeg prøver:

Fandtes i en ...grav
med spor af voldelig
medfart. Stiftamt... ...
af 5te aug. Begravelsen
... ... att. af 7ds

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-09 21:55

Sidste ord i 3. linie er måske resolution.

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 10-08-09 20:42

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 10-08-09 21:09

Selv tak - håber du ku' bruge det