/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skimmelsvamp i kolonihavehus
Fra : birgittedam
Vist : 4542 gange
135 point
Dato : 26-07-09 15:54

jeg har lige købt en kolonihavehus, som har stået ubenyttet i flere år.
Da jeg begyndte at rydde op og gøre rent fik jeg det dårligt.
Jeg går ud fra at min "moslen" rundt har fået svampesporer til at virvle op.

Tapetet er slået fra mange steder, og væg til væg tæpperne regner jeg bestemt med at jeg skal kassere.
Kan nogen give mig et råd om hvordan jeg gribe det hele an og hvilket åndedrætsværn jeg skal bruge for at kunne arbejde i huset ?

Og hvad skal jeg være opmærksom på for det ikke kommer så kraftigt igen ?

Tak, på forhånd.

bd

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-09 16:07

Citat
Kan nogen give mig et råd om hvordan jeg gribe det hele an

Skimmelsvamp kommer af fugt... det lyder dejligt enkelt, men kan være en større omgang

Citat
har stået ubenyttet i flere år.

Hvis svampen er kommet pga manglende udluftning, så giver det sig selv, ... du skal lufte ud, men er det ikke hele årsagen, så skal den findes

Næste gang det regner, så må du tjekke om vandet kommer ind udefra, så der skal drænes??

Citat
åndedrætsværn

Prøv at spørge i dit byggemarked, jeg tror ikke de alm. papirsmasker er effektive nok, men er da bedre end ingenting

Tillykke med huset, det bliver dejligt, når det er indflytningsklar

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-07-09 16:33

Du kan købe åndedrætsværn i silvan, og så skal du fjerne tæpper. En god ide vil være at sætte udluftningsventiler på, 2 stk i hvert rum. Vi har kolonihave og har ikke fugtproblem. Vi har netop 2 ventilatorer i hvert rum, det giver god udluftning. De koster ikke ret meget.

Er der meget fugtigt skal du, som Nordsted skriver, kontrollere om der er indsivende vand.

Ellers er det bare at gå igang med udluftning og opvarmning. Og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-07-09 16:36

Jeg glemte at skrive at du bare kan skrive hvis du har brug for hjælp.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-09 16:53

En molotovcocktail burde kunne klare det

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-07-09 16:56

Hvor i landet ligger det kolonihavehus? Jeg har også kolonihavehus.

Kommentar
Fra : birgittedam

Dato : 26-07-09 18:09

hvor er I bare go´e.
Altså, først købe åndedrætsværn hos Silvan.
Tilkalde venner.
Ud med tæpper og af med tapet.
Rodanlon på vægge og måske gulv og loft.
( råd fra bolius)
Opsætte flere udluftningsventiler, der er een i hvert rum nu.

Luft og varme, så kører det.
Så noget affugter til vinteren.
tak skal I ha´, nu er jeg glad for huset igen.

bd

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-07-09 19:44

Husk lige ventilatorer, 2 i hvert rum, så korresponderer de helt sikkert.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 26-07-09 21:23

Hej,
svampetoxiner er noget af det mest giftige stads, som man ikke bør tage let på.
Det væsentligste er, at huset bliover grundigt tørret. Rådfør dig med en fagmand
som kan rådgive dig om der er en maske, der kan stoppe for sporer og giftene.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-07-09 00:19

det var masser af gode råd .......
Citat
Luft og varme, så kører det.
Så noget affugter til vinteren.
tak skal I ha´, nu er jeg glad for huset igen.

dejligt at høre ........
masser af udluftning - ingen yderligere tilføring af fugt - lidt varmetilførsel (pga. tørring) - kassér alle faste tæpper - og så ellers de sædvanlige råd (Rodalon er godt) så ellers venners hjælp - de kan jo hvile sig bagefter
lige pludselig bliver du en glad indehaver af "Mormors kolonihavehus"
held og lykke med det ........
Bennymanden

Kommentar
Fra : JesperKal

Dato : 30-07-09 10:07

Rodalon er en udemærket ting, men jem og fix har noget der virker bedre og er billigere pr liter virkemiddel.

Produktet hedder BN Almo og koster lige omkring 100 kr for 2½ liters koncentrat. Jeg anbefaler efter egen erfaring en opblanding der hedder 1:10 - 1:15 hvis der er meget svamp. Hvis du har en gammel forstøverflaske kan du bare komme det blandede produkt deri og sprøjte/forstøve det på de ramte steder.

Derudover passer de andre råd også rigtigt godt, men som der bliver skrevet så er svampesporer ret giftige.

Når du har fået rykket tingene ud af kolonihaven, og kontrolleret at det ikke er indefra der kommer fugt, vil jeg anbefale dig at låne/leje en affugter ved den nærmeste materiel-udlejning, hvis ikke en af dine venner har en stående.

Værd også opmærksom på hvordan jordoverfladen er planet udenfor huset, skråner overflader ind mod huset skal der eventuelt graves en membran ned for at forhindre vandet i at trænge ind til huset, og du skal nok have lavet en anderledes planing af overfladen..

God fornøjelse med kolonihaven..

De bedste hilsner.

Jesper

Kommentar
Fra : birgittedam

Dato : 30-07-09 10:57

Hej Jesper.
Tak, jeg regner med af FÅ fornøjelse af huset, engang.
Jeg har nu ryddet en rum og beder til at det er der og kun der svampen er.
Der er trængt vand ind pga dårlig fugning ved 3 vinduer.
Huset er klodset ca. 30cm op.
Lofter er forsænket så jeg er spændt på hvad jeg finder over det, men indefra har jeg, 7-9-13, endnu ikke funde noget.
Jeg fortsætter med at tømme huset, iført heldragt, hansker, maske og gummistøvler.
Puuh, det er varmt.
I går lukkede jeg huset hermetisk af og satte støvsugeren lige ved døren.
Det er mit håb at sporerne så falder ned, og jeg vil støvesuge mig vej ind i huset.
Hvordan virker det produkt du anbefaler bedre end rodalon ?
Jeg går ud fra at jeg skal udskifte de angrebne gipsplader.
Der er også lidt svamp på douglaspladerne ca 3x3 cm.
Tror du der er nødvendigt at udskifte dem ?
Affugter skal jeg vel først bruge når jeg bygger op igen, ik ?

kh
birgitte

Kommentar
Fra : JesperKal

Dato : 30-07-09 11:38

Hej Birgitte.

Rodalon og BN Almo har forskellige virkemidler, og er i forskellige opløsninger.

Jeg kan selvfølgelig kun tale af egen erfaring og jeg er sikker på at der er nogen der er uenige, men jeg føler at jeg har haft bedst effekt af BN Almo, frem for Rodalon. Almoen kan du bruge både indendørs og udendørs alt efter hvordan du blander den op.

Jeg har brugt rodalon en gang og der kom problemerne igen efter meget kort tid, og da jeg brugte almoen var det det sidste jeg så til svampen..

Jeg ved ikke noget om om det er en perfekt løsning at støvsuge sig ind i huset.. svampesporer er jo ret små, og om filteret kan tage dem... det er jo et åbent spørgsmål.. Du kan eventuelt ringe til skadesservice danmark www.skadeservice-danmark.dk/afdelinger.html kontakte den afdeling der er tættest dig, og høre om de har nogle gode råd

Jeg ville bestemt selv udskifte de angrebne gipsplader, og så må vi håbe at der ikke er stillestående vand i dampspærren (hvis der er sådan en), over loftet.

Douglaspladerne er jeg lidt i tvivl om, er det kun på den sigtbare side der er svamp burde det kunne tages med Almoen, er pladerne gennemsyret af svamp bør de nok skiftes.

Affugteren skal sættes igang når du er færdig med at rydde op, og inden du sætter de nye ting ind.. det vil jo være dumt at sætte istand og der stadig er masser af fugt i huset..

Sørg for at få ordnet de fuger som noget af det første, så du undgår fremtidige vandsprøjt..

God fornøjelse

Jesper

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-08-09 16:32

birgittedam

Du kunne jo prøve at sprøjte dine gipsplader med en opløsning af halvt vand og halvt atamon. Atamon er det svampemiddel man bruger i syltetøj. Det er ugiftigt.

Eller hvis du selv synes ren atamon. Det slår enhver svamp ihjel.