/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Fejl med ÆØÅ på hjemmesider
Fra : klanger
Vist : 892 gange
100 point
Dato : 26-07-09 12:33

Har desværre haft fejl i en hjemmeisde, som jeg er ved, at lave i programmet Website X5, et program som jeg normalt ikke har problemer med og er glad for .

Nu vil denne side www.rekrudan.dk desværre ikke vise ÆØÅ

Har forspurgt mig på WebsiteX5 FAQ og får følgende vejledning som jeg har lidt svært ved, at forstå...!

Håber en kan hjælpe og gøre det lidt mere forståelig for mig...!

Her er deres svar:

Change your computer to the Danish Language (First)
Xp= Advanced/Non-Unicode Programs | Vista= Administrator/System Locale
RE-BOOT computer
Then install the Danish Language.ini in X5 and save it as ANSI

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 26-07-09 12:52

såvidt jeg kan se så skal du sætte det danske sporg og så vil de have dig til at indstille skrift sproget til ikke at bruge unicode - dine internationale sprog indstillinger skal du måske lige se på i kontrol panelet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-07-09 14:28

Ja det ser ikke så smart ud, og det forvirre lidt i læsningen.
ÆØÅ fremgår heller ikke af kildeteksten, så du skal nok belave dig på, at du er nød til at skrive koderne for disse karakterer i stedet, så vil det også kunne læses med udenbyske browsere.
Æ = &Aelig; æ = æ
Ø = Ø ø = ø
Å = Å å = å

Det kan også skrives med ASC værdien af karaktererne. Men prøv først at ændre med disse koder.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-07-09 14:51

æ = &#230 - ø = &#248 - å = &#229
Æ = &#198 - Ø = &#216 - Å = &#197

Æ = Æ æ = æ
Ø = Ø ø = ø
Å = Å å = å
En lille korektion for det store Æ

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-07-09 14:52

Prøv begge dele, så Klinger det Klanger!

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 26-07-09 15:09

Tak Severino, men det bliver jo noget af en omgang...men måske den eneste løsning...?

Er dog lige kommet i tanke om jeg lige vil prøve en ting mere, da jeg jo har lavet flere sider i dette program og aldrig har haft denne æøå fejl...!!!

Det jeg vil prøve er at "rense´" teksten jeg indsætter på siderne, da jeg direkte har Cop/Paste disse tekster fra et word dokument. Der kunne måske lægge noget "snavs" i denne tekst...?

Så hav lige lidt tålmodighed med mig...

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-09 16:08

Hvis du kan se de danske tegn,når du henter siden ind i redigering, så kan du måske også gå ind og erstatte alle tegn med det valgte bogstav, med en af de koder, så snupper den hele dynen i en arbejdsgang.

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 26-07-09 17:45

Tak for svaret severino. Jeg må stoppe her da programmet driller mere og mere...så jeg vender tilbage efter mere hjælp senere..men tak!

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 26-07-09 18:09

Lige en ting til,hvis der snart er nogen der gider...

Jeg fik denne fra forummet på WebsiteX5:

Change your computer to the Danish Language (First)
Xp= Advanced/Non-Unicode Programs | Vista= Administrator/System Locale
RE-BOOT computer
Then install the Danish Language.ini in X5 and save it as ANSI

Så teknisk er jeg heller ikke...kan det skrives ("pensles") lidt mere ud til en uvidende person som mig???

Tak!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-07-09 18:14

Du kommer bare igen, hvis du får behov for det.
Som afsluttet bemærkning, så kan du gøre det, hvis du ikke kan udskifte dem alle, kopier det enkelte kode op i udklipsholderen, og brug set-in funktionen alle de steder tegnet skal udskiftes med koden.
Marker koden, tryk CTRL C og marker så tegnet der skal erstattes, tryk så CTRL V, alle de steder hvor koden skal erstatte tegnet.