/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Jordvarme til 110km2 villa
Fra : vi
Vist : 2052 gange
100 point
Dato : 26-07-09 09:10

Hej
Jeg vil méget gerne have lidt vejledning til ny energiform.

Min kæreste og jeg har lige købt os en lille villa i Ballerup. Huset er fra 1955 og er "kun" isoleret på loftet. Huset er i 1 plan.
Men nu hvor vi er igang med at afslutte handlen, kigger vi os efter en energiform. Da huset olie fyr er over 22år gammelt, så trænger det til at blive fornyet.
Vi er blevet meget forelsket i jordvarme, og har søgt så meget det nu er muligt på det, men vores spørgsmål er ikke helt dækket.

1:
Kan man/må man ligge jordvarme i et villakvater hvor der tilbydes naturgas?

2:
Hvis vi nedligger det i efteråret vil vi overhovdet have mulighed for at trække varme ud af jorden?

3:
Hvis man først vælger at få naturgas, så kan man ikke fravælge det senere?

Og så kommer næste spørgsmål. Hvad er prisen på at nedlægge jordvarme?

Lidt infor om huset:
bygget i 1955
Villa på 110kvm
7 radiatore
3,2meter til loftet
grund på 820kvm
have på 300kvm til at nedligge i uden trær

Vi har søgt meget, og fra start til slut på sådanne et projekt, vil jeg selv gætte på det kommer til at koste en 100.000,-

Men hvad er jeres bud på dette eller mening?

Er det "dumt" at vælge en dyr løsning som jordvarme?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-09 11:24

1:
Ja, med stor sansynlighed. Ansøg kommunen.

2:
Masser. Selv nårluften er -10 grader er der stadig masser af varme at hente i jorden.

3:
Normalt ja, men mere bøvlet.

Og så kommer næste spørgsmål. Hvad er prisen på at nedlægge jordvarme?

Forvent ca 110 000,- for en komplet løsning, alt incl. En 6kW'er kan løse opgaven. Skal have ca 300m slange. Så der skal ofres lidt mere af haven. Få slangerne pløjet. Det laver mindst skade.

Øllegaard vil være et godt sted at spørge www.naturvarmecity.dk

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-09 16:25

Få en principiel tilladelse fra kommunen .
Kontakt et par seriøset firmaer ( vi valgte for 3/4 år siden ITV og har været absolut tilfredse )
og få udarbejdet bindende tilbud incl nedpløjning.

Men før i kaster jer ud i det sjove og "blærede" så få en energirapport på huset og få det isoleret både i mure og på loftet ført op til dagens standard- her er de fleste penge sandsynligvis at spare .
Det gamle fyr holder nok den tid isoleringen tager. Med mindre eelpriserne udvikler sig meget stigende sammenholdt med olie/gas er mit gæt at der er gevindst efter ca 7 års drift.

Slangeareal. Jeg tror slet ikke 300 mtr kan pløjes ned på 300kvm have. Vi fik 600 mtr pløjet ned og det ryddede i hvert fald ca 900kvm dejlig have .
Husk når den nye have skal anlægges bør man ikke fylde den op med skyggefulde gevækster-det nedsætter virkningsgraden på varmepmpeanlægget. Det bedste er sort asfaltering på hele det areal hvor slangerne ligger !!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-09 16:49

Najjj Iham, helt sådan er det ikke. Sort asfalt suger da varme, men det forhindrer nedsivning af overfladevand og gør at jordmonet'et bliver mere tørt, og dette er langt fra ønskværdigt. Om slangen ligger skyggefuldt eller solbeskinnet betyder kun noget i sensommeren og tidlig efterår. Så er solens kræfter ubetydende. Men du har det ret, derhen, at optimalt placerede slanger - dyngvåd og solbeskinnet - kan give ret betydelige jordtemperaturer, med deraf følgende høje virkningsgrader. Men perioden det optræder i, er behersket og i den mest krævende del af fyringssæsonen er jordtemperaturerne temmelig ens - lidt over 1 - 2 grader i 1 meters dybde. Nogle steder, kystnært, er oplevet lidt lavere. Men jordvarmens fjende er tør jord, idet den mængde varme der kan hentes derfra er mindre end våd. Elementært da varmefylden i vand er betydelig større end i jord.

Optimalt pløjes med 1,3 meters afstand eller lidt højere. Men 1 meter er fuldt acceptabel. Har man pløjet med lidt afstand hos Iham, er det nok for at optimere/forbedre ydelsen. Men 300 meter fylder godt 300 kvm. Helst 4 eller 500 kvm. Lidt ekstra skal der til. I nødstilfælde kan kan lægge i to lag, men dette er mindre godt.

Ellers har Iham frygtelig ret. Start med isolering. Den anden rækkefølge er ikke klog.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-09 17:13

Du har ret .
Da jeg havde trykket SEND vidste jeg UPS FUGTIGHEDEN-ikke noget med asfalt !!!-men tænkte der er sgu nok en opmærksom person der slår ned på fejlen!
Vi har snakket om at tilplante vores nye store græsplæne med div. frugtgivende vækster-som jo ad åre vil skygge en del . Skal jeg forstå dig sådan at du mener vi roligt kan se bort fra skyggevirkningen mht virkningsgrad på anlægget ? Det ville være dejligt !
Hvad så med tør jord som du skriver er jordvarmens fjende. Ca 20 frugtræer vil om 10 år dræne jorden for et ikke ubetydeligt antal m3 vand pr døgn-får det indflydelse- er der undersøgelser over sådan noget ?
Tak for korrektion og oplysende indlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-09 18:04

Træer er så vidt vides et gode. Godt nok bapper de vand i sig, men skygger så fordampningen er mindre. Og i en skov er jorden normalt mere våd end på en eng. Jeg er ikke vidende om at træer ligefrem dræner i en meters dybde. Lidt i de øvre lag, men ikke nede i en meter. Mit eget anlæg er nedpløjet på et engstykke, hvor der er godt med vandtryk nedfra. Ca 30 cm nede er det rent ler og relativt vådt. Det er ret godt.

Hvordan er jeres grund Iham. Skråner den? Og har man et gæt på de hydrogeologiske forhold? Hvilken størrelse IVT har i? Mit gæt lyder på en 11 kW'er. Og så er 600 meter faktisk lidt til den pæne side - altså rigeligt. Men det er jo kun befordrende for virkningsgraden. Min har også lidt ekstra slange, og kan faktuelt køre på det halve slange uden særlig meget brok.

Iøvrigt mht asfalten. Mener det var IKEA'er i Sverige der skulle opvarmes med jordvarme, hentet enten fra sonder eller bjergboringer fordelt på deres P-pladser (det har jeg ikke helt styr på). Men svenskerne bruger meget "bjergboringer". I DK findes det også på Bornholm. Men Sjælland, Jylland og Fyn er ikke så glade for konceptet.

En af de helt store anlæg på Sjælland, har en fjerdedel slange liggende nærmest under vand (sø og ridebane), en fjerdedel i en park, en fjerdedel på alm eng og den sidste fjerdedel er i dag skov. Umiddelbart kan man ikke se temperaturforskelle, men man har også kun almindelige skivetermometre. Men det kunne da være skægt at forsøge sig med et præcisionstemometer for at se om der er nævneværdig forskel på de enkelte placeringer.

Men ellers skal man afvente og se, om Solar offentliggør noget fra deres testinstallationer i Vejen. De har nedpløjet forskellige slags slange sådan de kan skifte imellem dem.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-09 18:29

Det med at træer suger vand fra under en mtr er helt sikkert. Et træ har ca samme rodmasse som kronemasse-men ikke nødvendigvis samme sugedybde som kronehøjde men et feks 15 mtr højt træ suger væsentlig dybere end 1 mtr hvad enten det så er pælerod eller mere vandretliggende rodtype ( der er jo tykke rødder dernede ).
Ja 11kwh hjælpepatron og 300 ltr buffertank.
Slangeområdet er for halvdelens vedkommende skrånende, og de hydrologiske forhold er fed muld med ler i ca 1 mtr -slangen ca 90 cm nede.
det nu nedlagte vandværk havde boring 60 mtr fra grunden så der kan sive godt med vand igennem-dog var det muligt at tørlægge vandværket ved kraftig havevanding dengang vand var "gratis"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-09 18:52

Lyder som om det ikke ligefrem er "hedetørt" med ejheller "mosevådt". Leret er godt til at holde på vandet og evner nærmest at suge vandet op.

Oki med træerne, men vidste ikke de sugede så dybt. Dem man har rykket op her, gik ikke specielt dybt med rødderne (birk), men det skyldes måske at vandet står relativt højt. Jeg kan ikke se forskel på græsvæksten hvor birken eller kirsebærtræet er fjernet. Det skulle lige være at det forekommer mere tørt hvor kirsebærtræet tidligere stod. Men jeg har ikke været i en meters dybde for at kontrollere.

Men med 600 meter til en 11'er skal det være temmelig tørt før problemer opstår. I vinterhalvåret hvor den for alvor skal lave noget, drikker træerne kun minimalt. Såøhhh det giver ingen problemer. Om sommeren, hvor træerne drikker lystigt, skal VP'en stort set kun lave varmt vand. Og lige PT er drifttiderne ganske små.

Iøvrigt ganske klogt at have en buffer med når varmepumpen ligger i den størrelse. Det sparer den for en del starter, så det lyder som en fed installation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-09 18:55

Men i har vel forsinket eller blokeret el'len? Min er blokeret indtil -5 grader og tidsforsinket alt den den kan (vistnok 300 minutter) for at imødegå at tøsens og knægtens lange bade skal afstedkommer uønsket drift på direkte el.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-07-09 21:16

Citat
Min er blokeret indtil -5 grader og tidsforsinket alt den den kan (vistnok 300 minutter) for at imødegå at tøsens og knægtens lange bade skal afstedkommer uønsket drift på direkte el.

Angående træer, så er birk noget af de mest tørstige... En aml.stort i en have går man ud fra drikker ca 1800L i døgnet...

Og har selv mærket træer drikker meget... Havde sivebrønd i mellem en række træer (Ahorn) Og det var virkelige noget fusk.. en brønd og lidt tæpperør.... Så lavede da bare lige 4M3 faksine, så ku det da let køre et par år.... Nope... Go dav mand økseskaft... Det var sgu de træer som jeg ikke har mere som tog vandet....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-07-09 21:20

Citat
Jordvarme til 110km2 villa Fra : vi
Ku ikke lade være med at tænke på hvordan man laver den på en så lille grund.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-09 21:41

...der skulle nok have stået kvm!!!!!

Kvadratkilometer......Så er det halvstort hus må man sige! Så skal der sateme graves temmelig meget slange ned.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-07-09 04:25

Hehe og med den grund størrelse må der være en hel del etager....

Kommentar
Fra : vi

Dato : 27-07-09 11:15

ja ja i 2..
Gik lige stærk nok med de "km2"...

Men tror nu nok grunden er stor nok til at nedligge jordvarme. Synes ikke i tager forbehold i at huset kun er 110kvm..

Men jeg takker de første indlæg for deres svar...

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-09 11:33

Det er ikke husets størrelse, men forbruget der er betydende for slangelængden. Og du kan sagtens finde leverandører der er parat til at gå på kompromis og levere dig kortere slangelængder.

Men absolut minimum er 275 meter til en 6 kW og 350 meter til en 7 kW'er. 7 kW kunne være interessant, derhen at brugsvandsforsyningen er noget mere tjep, og du er forberedt for en udnyttelse af evt overetage. Begge anlæg vil have glæde af en volumenforøgelse på radiatorsiden, iform af en 110 liter buffer, eller 300 liter hvis du har pladsen. Prisen er den samme, ca 5000 for beholderen + evt separat varmebærerpumpe.

Men snak da med Øllegaard og få ham ud og kigge. Han er ikke så dum.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 31-07-09 15:03

Mange tak.. Det vil jeg da gøre..
dejligt at blive lidt klogere..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-09 15:28

Skynd dig. Lige nu skal der findes 300 test installationer. Bliver du udvalgt, får du 15000 i tilskud til selve pumpen og 11000 til måleudstyr, som efterfølgende bliver din ejendom. Men der skal søges, men det kan Øllegaard garanteret hjælpe med.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-07-09 18:13

Kan ibrugtagne nyere anlæg også komme i betragtning ? Har du lidt mere præsist om "øllegaard" er det et firma /person -gerne link/adresse/telf
Lyder meget interresandt.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 01-08-09 09:47

Går ud fra at Øllegaard El og Køleteknik er firmaet du omtaler..
Har sendt forspørgsel..
Takker

Godkendelse af svar
Fra : vi

Dato : 01-08-09 09:49

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-09 08:11

Nej Iham. I ansøgningen skal der skrives under på at anlægget IKKE er idrifttaget og installeret. Så beklager. Det er kun nye installationer.

Øllegaard er et installationsfirma på Sjælland.