/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Oste skorpe spiser...!!
Fra : vedikkealt
Vist : 7039 gange
100 point
Dato : 26-07-09 07:45

Jeg opdagede forleden dag, at en af mine gode bekendte kun tog papiret / sølvpapiret af en skære ost, og spiste resten...

Selv synes jeg, at en osteskorpe smager

Hvor ernærings rigtigt er det ?

God søndag fra vedikkealt

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 26-07-09 07:50

Ja, føj for den!

Jeg tvivler på, at der sker noget ved det - hverken positivt eller negativt i ernæringsmæssig henseende.

Består skorpen ikke bare af voks lavet af paraffin? Det tror jeg....

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-07-09 08:24

Jeg gir den til katten. Hun elsker den

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 08:51

Nu er der jo forskel på oste, en friskost (og det er nok ikke det du mener) har ingen skorpe, men på en to års gammel ole ville jeg da haller ikke spise skorpen. Oste der lagres indkapsles ofte i voks som beskyttelse medens den lagres, men jeg mener ikke at voks er giftigt eller skadeligt (i frisk honning er der jo også små stumper fra ''kuben''), men måske snarere lidt tyggegummi-agtig; tror heller ikke at selve skorpen er usund, men nærmere dårlig i smagen. Tror ikke at voks har nogen næringsværdi.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 08:52

Der er da ikke noget næring i skorpen..Det er da voks, så det kan da højst være tarmene der bliver smurt lidt LOOL

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 08:59

Og smagen BVADRRR det har du ret i, Den gæring, som er ostens naturlige forløb, kan ofte ses som en randgæring lige efter voksen. Det er noget der gir' smag skulle jeg hilse at sige. Kig forresten altid efter om osten er randgæret..Det påvirker ostens smag i hele stykket. I supermarkederne er det lige meget, da al ost stort set smager ens..... med mindre de har en deli afd.. Mææææææn så hopper prisen osse et godt nøk opad.

Hva fa... har det med ernæring at gøre LOOL Sorry vedikkealt - er vist lidt speedygonzales. Men så ved du det om randgæring og kan snart skifte nick til "vednæstenalt"

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 09:00

Selvfølgelig er noget fordærvet er det giftigt fordi der dannes giftstoffer fra nedbrydningsbakterierne. Da er det ikke nok at skære bort/fjerne det plettede område, hele stumpen skal smides ud. Oste-bakterier er helt anderledes end almindelige fordærvelsesbakterier. En ost skal lagres i et helt bestemt ''miljø'', for at det ikke er de forkerte bakterier der får overtaget. Desværre tror mange (incl. delikatesserne i supermarkederne) at oste bare kan ''lagres'' uendeligt, men sagen er at når voks hinden punkteres og osten forlader sit ''lagrings-miljø'', så begynder den at henfalde. En gammel ost mister sin sødme og bliver mere sur i smagen; de kan også harskne. Jeg køber kun oste hvis de lige er skåret igennem (ikke hvis de har ligget og kun en lille stump tilbage) ellers køber jeg hellere vakuumpakket.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-07-09 09:04

Krummen...

....

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-09 09:08

For noget tid siden fandt jeg denne udmærkede side....
http://www.hjemmeproduktion.dk/index.html

,,, da jeg syntes det kunne være sjovt at lave egen ost. Der skal osteløbe til og lidt mere, men prøv at se her....
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/osterier-7c1.html

,,,, men man kan vel ossse nøjes med at købe løben, så det ikke løber så højt op i pris (tiii hiii) - enjoy

de vil formentlig kunne besvare dine spørgsmål hvis du ikke får svar her i tråden

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-07-09 09:22

Line99

Du skriver noget jeg ikke har tænkt så meget over...netop det med at osten bliver sur / bliver hardsk...når jeg køber en savlende gammel Ole...har den nok været mere sur / rådden end vellagret...

Men jeg er da aldrig blevet syg af det...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-07-09 09:31

Line99

Den med hjemme osteri lyder dælme spændende ( har kølig kælder til rådighed )

Og så er der dælme langt til prisen på færdigost...

I forvejen bager jeg alt brød selv...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 09:41

Oste er meget levende, såååå hvis de ikke har fået den rette behandling kan de da saktens være halv-fordærvet bag om al den anden ''aroma''. Nu er det jo også sådanne at maver er meget forekellige hvad angår det man kan tåle. Hvor nogle rumler lidt og kan nøjes med at slippe en vind, og andre bliver stjerne syge af at spise det samme. Jeg kan faktisk rigtigt godt (i ny og næ) lide en rigtig stærk og gammel ost, men den skal have en sødme og nødeagtig smag, samtidig med alle de andre spidse smage, ellers vil jeg sige at den er kæntret

Der er f.eks. også de der tror at røget fisk f.eks. sild, makrel har lang holdbarhed, og det har de slet ikke - de skal næsten behandles /opbevares som frisk fisk - se, seeee så blev vi sååå kloge

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 09:43

Men altså når osten forlader sit ''lagrings-miljø'' og anbrydes (får skader på voksen eller udskæres), da begynder den at henfalde, så simpelt er det.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-07-09 10:41

Line99

Lige præcis...og så har man jo også smidt ca. 10 % af den forvejen dyre ost ud...inden den første skive kommer på brødet...for skorpen er jo vejet med i prisen...

Jeg er MEGET tæt på at gå ind og købe det hjemme osteri...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-09 12:09

Og hvem har så lige den ultimative løsning på en "skorpefjerner" ??

Bemærkninger om personlig hygiejne frabedes

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-07-09 12:27

Jeg tror hjemme oste fremstilling mere er baseret på FRISK-OSTE: fetaost, ost i olie og hytteost.

Fremstillingen varer i nettotid 20 minutter, og fetaostene er spiseklar efter 4-5 dage.
Hytteosten er spiseklar samme dag, som den laves.

Frisk-oste er jo ikke skære-oste, men bevares, det kan da godt være at det også er muligt som hjemmefremstilling. I det Franske er der jo meget små osterier her og der, sååå hvis og såfremt burde det da være muligt, men vil tro at frisk-ost nok er det man først skal blive fortrolig med.

Oste laves jo bekendt af mælk, og der bruges vist temmeligt meget til en lille smule ost,,, men altså jeg har ikke selv prøvet noget af det endnu, men jeg har en plan om at prøve med osteløbe først og fremmest. Du må da gerne fortælle hvis du begynder at få erfaringer med det

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-09 21:59

Tak for svaret Line99.

Jeg er kommet lidt nærmere hjemme osteriet...her en ca. 50 km. fra mig bor der en som angiveligt skulle lave skære ost efter www.hjemmeporduktions metoden.

Der er dog ikke lige noget at smage p.t.

Og tak til alle for god deltagelse....

Venlig hilsen

vedikkealt