/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Tordenvejr
Fra : flejsen
Vist : 1350 gange
100 point
Dato : 24-07-09 16:40

Vi har lige haft et kæmpetordenvejr, så kommer mit spørgsmål.

Lyslederkabel må vel betyde mindre risiko i det vejr. Et lyslederkabel
er jo ikke strømførende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-09 16:44

Skrevet af snabelsen

Der er lidt snak i forskellige techno-grupper, og computerproblemer (surprise...).

De har lovet pænt tordenvejr i DK i dag. Her er et godt råd:

Når tordenvejret bliver nærgående, så sluk putte og træk 240 volt stikket ud.

OG - vigtigst af alt, træk ADSL-boksens stik ud af telefonstikket i væggen, allermindst - træk netværksstikket ud af putte.

Alle de tordenramte computere, jeg har haft klørene i gennem årene, er 'ramt' via telefonnettet.

Hvis du er en af de moderne, der får internet via lysleder, kan du nøjes med at give putte solbriller på.

http://24.dk/user/snabelsen/perma/2009/05/21/Torden_og_Lynild

Pudsigt du lige skriver det nu, vi har også lige haft en ordentlig omgang torden, jeg hev alt ud af væggen, men vidste ikke om det var nødvendigt

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 24-07-09 16:48

http://www.blitzortung.org/TOA/Webpages/index.php

Kl 13 havde vi et pænt tordenvejr over det meste af danmark.

Jeg slukkede for alt, så var det tanken kom, vedrørende lyslederkabel.
Nå men solbriller næste gang.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-07-09 17:22

Kort sagt !!
Alt hvad der er sat til el og tlf. stik bliver smadret.
Også køleskabet,støvsuger og hånd mixer, samt dig hvis du har den i hånden
"hånd mixeren".
Selv små udladninger kan få Putte og andet konsum elektronik til at stå af, samt at distrahere hfien
Højrisiko

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 24-07-09 17:40

Netop Højris.
Men lyslederkablet skal "bare" ha solbriller ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-09 17:47

Det afgørende er ikke om lyslederen er strømførende, men om den er elektrisk ledende.
Det er de i almindelighed ikke. Så der er ingen fare ved lysledere i tordenvejr.

Og så en kommentar til Snabelsens skrift. Indledningsvis skal jeg sige at lynets virkning og beskyttelse mod det er noget jeg professionelt har beskæftiget mig meget med.

Kommentaren om at kappe forbildelse til både stærkstrøm, telefon og netværk er rigtig nok.

Men konklusionen om at lynstrømmen mest kommer gennem teleledningen er forkert.

Skaderne skyldes at jordpotentialet ved lyn (selv når det ikke slår ned) tager sig nogle ordentlige hop, Når så de forskellige netværk er jordet på forskellige steder i landskabet kommer der nogje ordentlige spændingsstød over de enheder hvor de mødes,. Modenm og telefonsvarere hører til de udsatte . Men gode fabrikanter kan lave dem , så de tåler det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-09 18:06

I mit sommerhus, kunne jeg i "gamle dage" være (næsten) sikker på, at HFI-relæet stod af efter et tordenvejr i nærheden.

Efter at luftledningerne i nabolaget blev gravet ned, har der ikke været et eneste udfald.

Så jeg har regnet med, at risikoen hænger sammen med om ledningsnettet er i luften, og altså kan rammes af lyn, eller ikke?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-09 19:16

Men lysleren forstærkes ved hjælp af 230v og hen til din bærbare - så overspænding til din comp kan lyslederen ikke fravælge.

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 24-07-09 20:01

Men men lyslederen ender ikke ved computeren.
Lyslederen kommer til et printkort, derfra går netværksledning
(tror den hedder så) med rj45 stik til en router, derfra trådløs forbindelse
til to computere og printer.
Fra lysleder går også forbindelse via et printkort og coax kabel til fjernsyn.
Derfor tror jeg risikoen ved torden er kortslutning/brand via netledning,
altså 230 V ledningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-07-09 00:07

Når HFI afbryderen klarer sig bedre i tordenvejr efter at kablerne er lagt i jord skyldes det at induktionen i et jordkabel er meget minde end i luftledningerne. Langt de fleste smålynskader på elektronik skyldes induktion( lynets fjernvirkning) . Det er helt anderledes voldsomt og sjældent hvis ledningerne træffes direkte af lynet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-09 07:44

Tak til transor for en god forklaring.

Men det betyder vel også, at risikoen for skader på tilsluttede el-apparater er (meget?) mindre, når der ikke er luftledninger?

Godkendelse af svar
Fra : flejsen

Dato : 25-07-09 18:08

Tak for svaret Eyvind.