/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
cykel returret?
Fra : jobestar
Vist : 3209 gange
100 point
Dato : 24-07-09 12:53

Hejsa,

Har jeg nogen mulighed for at få at retunere en cykel og få alle pengene igen, selvom den er brugt i 1 1/2 uge ca?

-500m efter jeg har kørt ud af butikken springer bagdækket i luften i et kæmpe rabalder
-gearet hopper frem og tilbage og vil konsekvent ikke gå fra 3 til 2.
-hele gearkassen på højre side af bagdækket falder af under en tur
-bagagebæret har slået huller i lakken og der er store tydelige rusthuller allerede
-håndtagene på styret sidder helt skævt, men umulige at vride så de vender rigtigt
-hvis jeg træder for hårdt "glider" trådet 3-5cm. Altså som om den kører i tomgang og ikke tager fat i gearet.

Alle disse ting var det jeg netop ville undgå ved at købe i en rigtig cykelforhandler. Men nu er jeg da dybt skuffet og vil meget hellere købe en i brugsen eller føtex, da min ven ingen problemer har haft med dem.

så vidt jeg kan se er han ikke medlem af "danske cykelforhandlere".

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 24-07-09 12:57

Du købte den brugt?

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 24-07-09 12:59

nej spritny, har haft den i halvanden uge ca.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 24-07-09 13:17

Når man køber ny cykel, er det meget almindeligt at den lige skal tjekkes inden den kører ud af døren

Det lyder det bestemt ikke til at din cykelhandler har gjort

Når du indleverer den til eftertjek, så bliver den fikset af forhandleren, så hvis du ønsker købet ophævet er det fortrydelsesret/returret du skal læse om... det kan du gøre her

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206173327.htm

Jeg tror du tænker på reklamationsret... det kan du læse om her

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/

Jeg tror ikke på du kan få hele beløbet retur... jeg tror han vil gennemgå cyklen, og så fanger bordet, men prøv at læse i de link, og se hvad du kan finde ud af

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 24-07-09 15:03

nå jeg har lige været dernede.

De er sådan set flinke nok og de har rigtig fair priser. Tror bare jeg havde fået en uheldig cykel.

Jeg har så byttet til en anden, lidt dyrere mærke og fået 400kr+den oprinde lige pris jeg gav for den anden, som afslag. Så de er skam fine nok nede i butikken.

den første uheldige cykel jeg købte var en klassisk herre cykel af mærket Ebsen, Habana udgave.

nu har jeg så købt en svensk håndbygget "Pilen" cykel. Den virker som om der er mere gods.

Jeg har nu så også brugt 4400kr på ny cykel og den har bare at være de penge værd!

Var ikke helt planen at jeg ville bruge så mange penge på en cykel, men nu må vi se. Forhåbentlig har de svenskere bygget noget ordenligt kram til mig for de penge.

Mvh Oscar

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 24-07-09 15:03

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-07-09 15:13

Du skriver du købte cyklen fra ny.
Må vi høre hvor du har købt den ? Det vel ikke en cash & carry ?

Alle kan jo lave fejl og det jo heller ikke sælgeren som har fremstillet cyklen så sælger skal jo lige have en chance for at rette de fejl som er opstået.

Citat
-500m efter jeg har kørt ud af butikken springer bagdækket i luften i et kæmpe rabalder

Slange og fælgbånd har sikkert ikke siddet rigtigt eller der har været for højt tryk i slangen. Så en ny slange + eventuelt ny dæk hvis det har taget skade skal i.
Det tager 30 minutter.

Citat
-gearet hopper frem og tilbage og vil konsekvent ikke gå fra 3 til 2.

Hvis gearet hopper så skal det sikkert bare justeres, det meget nemt at rette.
Det tager 10 minutter.

Citat
-hele gearkassen på højre side af bagdækket falder af under en tur

Du mener sikkert at tandhjulet er faldet af. Det kan sættes på igen.
Tager 20 minutter.

Citat
-bagagebæret har slået huller i lakken og der er store tydelige rusthuller allerede

Så sig det til sælgeren at der er huller.
Måske vil sælger sætte et nyt baggagebære på.
Rust er meget almindeligt på specielt de billige cykler så det er dig selv der skal passe din cykel så den ikke ruster.
Tager 20 minutter og skifte et baggagebære.

Citat
-håndtagene på styret sidder helt skævt, men umulige at vride så de vender rigtigt

Umulige er de nok ikke at vride. Ved at puste luft ind med en trykpistol kan de drejes som det ønskes. De plejer gerne og have sådan en trykpistol på et cykelværksted.
Tager 5 minutter.

Citat
-hvis jeg træder for hårdt "glider" trådet 3-5cm. Altså som om den kører i tomgang og ikke tager fat i gearet.

Start med at få justeret gearet og se om problemet ikke forsvinder.

Så sving en tur forbi sælger og fortæl alle problemerne og aflever din cykel.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 24-07-09 18:22

scootergrisen>>

det er hos http://www.saxilcykler.dk/ der ligger på blå gårds gade, nørrebro (vist også en på vesterbro)

som sagt, rigtig flinke og gode priser. Jeg fik også en del rabat da jeg købte cyklen. Men derfor skal tingene jo stadig være iorden.

mht. bagdækket der sprang, ja det er ikke sælger der har fremstillet cyklen, men det nu sælger der skal tjekke og være sikker på at den cykel han sælger er forsvarlig, og havde det været fordækket der sprang og jeg havde god fart på, ned af bakke, så havde jeg været ret fucked tror jeg. den røg jo direkte ned og kørte på metallet og blev meget ustabil. Jeg kørte heldigvis ikke hurtigt da det skete. (det kan jeg ske for alle cykler og alle forhandlere i sidste ende ja)

De havde justeret gearet én gang forinden, og alligevel sprang det frem og tilbage og var generelt bare lort kunne jeg mærke. Underlige lyde og fornemmelse af løshed.

nej, hele gearkassen røg af. den hang og dinglede i gearkablet.

han var også noget forundret over hvor hurtigt der var kommet rust på bagagebæret.

Alt i alt kunne jeg godt fornemme på ham at han fuldt ud kunne forstå min skuffelse og at det var fuldt berettiget at jeg ikke var tilfreds med handelen.

Men de ER et godt sted. De har bare fået en uheldig cykel ind. Jeg har jo fået rabat på den nye cykel "Pilen" og de tager den gamle tilbage og jeg får fuld pris for den, til køb af Pilen, så ingen sure miner her.

Så jeg kan sagtens anbefale Saxil Cykler. De har god service og er til at snakke med.

Mvh Oscar