/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
guds navn: Jahve/Jehova
Fra : malmin
Vist : 1451 gange
25 point
Dato : 24-07-09 01:25

Hvorfor har næsten alle bibeloversættelser slættet guds navn? Hvordan ville danskerne reagere hvis H.C.Andersens navn blev slættet fra alle hans eventyr, med den begrundelse at hans navn og hans berømmelse var så verdenskendt at det var upassende at bruge navnet? Hvad med Herry Potters "mor" Skal hendes navn også være for ophøjet til at bruge? Guds navn Jehova/Jahve bliver brugt mere end 7000 gange i bibelen(lær selv hebraisk, aramaisk og græsk) men Jehova/Jahve, som er Guden over alle guder og som har forfattet bibelen-hans navn er blevet noget de fleste mennesker ikke kender, eller vil bruge. I 2.Peter 1.20,21 står der." For i ved først og fremmest dette, at ingen profeti i skriften udspringer af nogen privat fortolkning. For aldrig er en profeti blevet fremført ved et menneskes vilje, men mennesker udtalte ord fra Gud idet de blev ført af hellig ånd" Når man er medlem af folkekirken, er grundlaget for troen jo bibelen, ikke koranen, mormonsbog eller Maos den lille røde, så hvorfor ikke selv undersøge den religion man er medlem af? Man kan kun blive klogere! malmin

 
 
Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 24-07-09 01:46

Indremissionsk fnidder

Jeg vil sgu hellere have en bajer

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 24-07-09 02:00

Gud, HERREN, Jahve(der betyder: Jeg er) er ikke forfatter til bibelen, og svaret er givet i et andet af dine spørgemål, nemlig at forfatterne til de bøger og breve Bibelen er sammensat af var bange for at misbruge Guds navn. Senere har oversættere været i tvivl om den rigtige stavemåde(det oprindelige hebraiske alfabet indeholdt ikke vokaler), og har så valgt at bruge HERREN, der er en direkte oversættelse af Adonaj.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 24-07-09 02:17

Gud eller Herren er en titel eller begreb der i hans tilfælde ikke må afbildes, og man kan dermed heller ikke sætte navn på.

At sammenligne med at fjerne navnet fra H.C. Andersen er langt ude.


Mein Führer kan vi derimod altid sætte navn og fjæs på

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 24-07-09 02:20

Citat
Når man er medlem af folkekirken, er grundlaget for troen jo bibelen,


DERFOR,...

Kommentar
Fra : malmin


Dato : 24-07-09 02:29

Hej hjkofoed Hvem står så bag ved bibelens indhold? Bogen er skrevet af ca 40 mennesker i en tidsperiode på ca 1600 år, og de kom fra forskellige samfundslag og størdte parten af dem kendte ikke hinanden, eller det de andre havde skrevet Og hvis man læser bibelen-har du læst den? Kan man med største lethed finde den røde tråd der går gennem hele bibelen, så den er til at forstå. Tror du at mennesker kunne forfatte sådan et storslået værk, uden at læserne ville blive forvirret? Forøvrigt brugte de alle guds navn! Som du har ret i betyder:Jehova, jeg er, at blive, han får til at blive. Altså skaberen. Men vores navne betyder jo også noget, hvorfor skulle Jehovas navn så ikke også betyde noget? hilsen malmin

Kommentar
Fra : malmin


Dato : 24-07-09 02:33

Hej LuffeA. Var det ikke os to der skulle have en bajer? Det tror jeg kunne blive sjovt. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 24-07-09 15:23

Hej malmin

jeg har kigget nærmere på dine indlæg:


Citat
Hvorfor har næsten alle bibeloversættelser slættet guds navn? Hvordan ville danskerne reagere hvis H.C.Andersens navn blev slættet fra alle hans eventyr, med den begrundelse at hans navn og hans berømmelse var så verdenskendt at det var upassende at bruge navnet? Hvad med Herry Potters "mor" Skal hendes navn også være for ophøjet til at bruge? Guds navn Jehova/Jahve bliver brugt mere end 7000 gange i bibelen(lær selv hebraisk, aramaisk og græsk) men Jehova/Jahve, som er Guden over alle guder og som har forfattet bibelen-hans navn er blevet noget de fleste mennesker ikke kender, eller vil bruge. I 2.Peter 1.20,21 står der." For i ved først og fremmest dette, at ingen profeti i skriften udspringer af nogen privat fortolkning. For aldrig er en profeti blevet fremført ved et menneskes vilje, men mennesker udtalte ord fra Gud idet de blev ført af hellig ånd" Når man er medlem af folkekirken, er grundlaget for troen jo bibelen, ikke koranen, mormonsbog eller Maos den lille røde, så hvorfor ikke selv undersøge den religion man er medlem af? Man kan kun blive klogere!


Citat
Hvem står så bag ved bibelens indhold? Bogen er skrevet af ca 40 mennesker i en tidsperiode på ca 1600 år, og de kom fra forskellige samfundslag og størdte parten af dem kendte ikke hinanden, eller det de andre havde skrevet Og hvis man læser bibelen-har du læst den? Kan man med største lethed finde den røde tråd der går gennem hele bibelen, så den er til at forstå. Tror du at mennesker kunne forfatte sådan et storslået værk, uden at læserne ville blive forvirret? Forøvrigt brugte de alle guds navn! Som du har ret i betyder:Jehova, jeg er, at blive, han får til at blive. Altså skaberen. Men vores navne betyder jo også noget, hvorfor skulle Jehovas navn så ikke også betyde noget?


og de ligner i allerhøjeste grad noget der er "sakset" fra udgivelser af den danske afdeling af det multinationale firma "Watchtower Bible and Tracht Stocksociety"

Især citatet fra 2.Pet springer i øjnene, da det stammer fre den i særklasse private bibelfortolkning "New World Translation", der er udgivet af ovennævnte Aktieselskab.

Hvis du mod aktieselskabets forventning skulle gølge deres opordring: "lær selv hebraisk, aramaisk og græsk" vil du opdage, at den såkaldte oversættelse er stærkt manipuleret.

Hvis du desuden kigger nærmere på dine egne indlæg, vil du lægge mærke til to ting:

1. Der bruges et selvhøjtideligt "gammeldagsagtigt" sprog
2. Der sammenstilles objekter og forhold, der absolut intet har med hinanden at gøre

Hele formålet er, at manipulere dig, så du til sidst er totalt "rundbarberet" og frivilligt træder ind i aktieselskabets pyramidespilslignende hieraki af klasser, hvor du i bunden finder "retsindige" og derover f.eks "pionerer" og "bibelstudietjenere". Og i toppen finder du så aktieselskabets bestyrelse, der ganske tragikomisk har udnævnt sig selv til at være: "Den gode og tro tjener" klasse

Hele formålet er, at du som påskønnelse og taknemmelighed for frelsen, for dine egne surt tjente penge, skal købe en masse af selskabets manipulerende publikationer, som du i din fritid gratis skal uddele ved døre og på gader, sådan at "de gode og tro tjenere" kan få endnu flere slaver til, at aflevere en masse penge og pukle gratis for at gøre disse rigere.

Hvis "Den gode og tro tjener" klasse virkeligt var god og tro, ville de vide, at det de har fået for intet, skal de give videre for intet.



Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 24-07-09 15:48

Det kan du læse i Mat. kap 10 vers 8:
Citat
v8 Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det for intet, giv det for intet.


Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 24-07-09 16:09

Et udemærket eksempel på selskabets fusk er den manipulerede "oversættelse" fra dit eget citat:
(læg i øvrigt mærke til det andet ord: "i", der her står som tiltale og derfor burde have været "I")

Citat
I 2.Peter 1.20,21 står der." For i ved først og fremmest dette, at ingen profeti i skriften udspringer af nogen privat fortolkning. For aldrig er en profeti blevet fremført ved et menneskes vilje, men mennesker udtalte ord fra Gud idet de blev ført af hellig ånd"


Mens en ikke manipuleret oversættelse lyder:

Citat
v20 Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet kan tyde nogen profeti i Skriften; v21 for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud.


og sorry, jeg er lidt nærtagende,
jeg finder det fornærmende når nogen sætter mit navn foran noget masseproduceret, i den tro at det skulle få mig til at tro, at makværket er skrevet personligt til mig.

Du er dog undskyldt af, at det er en teknik selskabet forsøger at få sine ulønnede medarbejdere til at bruge.

Kommentar
Fra : malmin


Dato : 24-07-09 17:00

Hej hjkofod. Jeg har lært at bruge et gammeldags sprog. Hvis du ikke synes om det må vi jo lave en aftale om at sagsøge min skole! forøvrigt fik jeg altid 11 pg 13 taller i skriftligt og mundtligt dansk. Nå der var egentlig ikke der jeg ville skrive. Hvis du vil se på noget endnu mere gammeldags sprog, kan jeg godt citere 2. Peter 2:20,21 udgivet af det danske bibel selskab fre 1931. der står:"Og dette skal I først og fremmest vide, at ingen profeti i skriften lader sig tyde egenmæssigt. Thi aldrig er nogen profeti fremgået af et menneskes vilje, men drevne af Helligånden udtalte mennesker, hvad de fik fra Gud." Jeg har også en bibel fra 1881: På det Brittiske og Udenlandske Bibelselskabs Beføjtning(det står der) Kjøbenhavn. St. Peters andet almindelige Brev. 1.Kapitel:20,21. "Vidende dette først, at ingen Propheti i Skriften kan udlægges af sig selv. Thi aldrig er nogen Propheti fremført af menneskelig Villie; men de hellige Guds Mænd talede, drevne af den Hellige Aand." Så ved jeg ikke hvilken bibeloversættelse du helst vil have citeret? Jeg synes at den oversættelse jeg startede indlægget med igår, var klar og tydelig, lige til at forstå. Og så synes du at jeg har et gammeldags sprog? Men hvis du hellere vil have citater fra 1881 oversættelsen, så for mig ingen alarm. Hvis du er medlem af folkekirken betaler du tvungen kirkeskat. Jeg betaler til de organisationer jeg har lyst til, og det er der ingen der kan kontrolere! Hilsen malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 24-07-09 18:17

Økseskaft ?

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 24-07-09 20:20

Jeg fatter ikke et suk af, hvor du vil hen med de gamle oversættelser i det sidste indlæg. Det der generer mig er: At aktieselskabet skriver sin egen oversættelse, som sjovt nok ikke bruges af andre end aktieselskabet og dets ulønnede kolportører, mens det danske bibelselskabs oversættelse bruges af alle andre kristelige trossamfund. Dog lykkedes det dig at dokumentere min formodning om sakseri, da sproget i sidste indlæg er helt fri for retoriske spørgsmål og væsentlig anderledes end i de foregående.

Kommentar
Fra : malmin


Dato : 24-07-09 22:22

Hej hjkofod. Nu ved jeg ikke hvilket aktieselskab du hentyder til, men jeg citerede forskellige bibeloversættelser, for at vise at jeg har en del forskellige bibeler, men det forstod du åbenbart ikke! Jeg læser meget og derfor synes jeg det er dejligt at læse noget på hverdags dansk, så man kan forstå meningen. Men nu er du måske ikke typen der læser særligt meget, eller ved så meget om aktieselskaber og så er du selvfølgelig også undskyldt. Så derfor er det en god ting at sætte sig godt ind i de ting man skriver om, ellers kunne det jo komme til at lyde dumt, ikke? hilsen malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 25-07-09 03:57

"Watchtower Bible and Tracht Stocksociety" som tidligere anført.
Det danske datterselskab hedder så vidt jeg husker: "Vagttårnets Bibel- og Traktatsaeskab A/S", altså: Aktieselskabet

De gamle oversættelser er ikke særleg relevante i sammenhængen, bortset fra, at de alle fremhæver, at teksten er skrevet af mennesker, der var under Guds eller Helligåndens (det er også Guds) påvirkning. De fastllår altså alle det menneskelige forfatterskab, der tydeligt er anført i alle autoriserede bibeloversættelser. Derfor min undren.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 25-07-09 09:26

Hmm, kunne det tænkes at man har ændret hist og pist ved reformationen ?
Her tænker jeg ikke så meget på Jahve da navnet ikke mig bekendt bliver brugt så i den katolske kirke.

Og gammeldags sprog, lad os endelig beholde det, hvis vi lader folk med dårlige danskkarakterer skrive ny bibel i sms-sprog på en dum computer........

Kommentar
Fra : malmin


Dato : 25-07-09 14:58

Hej hjkofod. Nu er jeg ikke klar over om du gør nar, eller du bare er uvidende. Det hedder: Watch Tower Bible and Tract Society, og som du selv skriver hedder det på dansk: Vagttårnets Bibel og Traktatseelskab. Men det er ikke noget aktieselskab; så hvis du kan finde et sted hvor jeg også kan købe aktier, er du meget velkommen til at lade høre fra dig, men du skal have undersøgt det ordentligt, så det ikke bare er noget du tror du kan huske! Ring til ansvarshavende for hovedkontoret i Danmark, Jørgen Larsen på mandag (alle Jehovas Vidner er til landsstævne i denne week-end) og spørg hvordan man køber aktier og hvilken kurs de bliver solgt til. Tlf. 59456000. Når du har gjort det, må du lade høre fra dig, for så vil jeg også "have en bid af kagen". Det er uretfærdigt at du ved noget, som mange danskere ikke ved! Jeg forstår ikke din undren over at mennesker har skrevet bibelen. I alle oversættelser tager de ikke selv æren for det de har skrevet, men siger at de blev ledet af Guds Hellige ånd. En sekretær tager heller ikke selv æren for det direktøren har dikteret. Vel! Hilsen malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 26-07-09 01:59

Beklager dybt, havde fået oplyst forkert navn. Det korrekte er:
"Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania Inc.", der jfr. Det centrale virksomhedsregister lukkede sit danske datterselskab med udgangen af 2003,
hvilket dog ikke ændrer ved foreningens pyramidestruktur, at dette Inc. er en forlagsvirksomhed, hvis ovedformål er, at skabe overskud, hvorfor jeg hermed må ændre mine udtalelser om "aktieselskabet" til: "Forlaget".

Forlaget og dets ledelse må jfr. nedenstående link have en særlig plads i foreningens magtstruktur.

http://www.dci.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=775&Itemid=34

Endvidere skal det bemærkes, at aktieselskaber ikke nødvendigvis er på Fondsbørsen, hvilket den flittige avislæser vil vide alene udfra omtaler af forskellige virksomheders ageren op til planlage børsintroduktioner. Desuden afhænger købsmuligheder af, om aktieejerne vil sælge. Der er derfor mange aktieselskaber, det ikke er muligt at købe aktier i.

Og LuffeA , Bibelselskabets oversættelse anvendes af såvel Katolikker, Protestanter som Mormoner (Jesu Kristi Kirke ad Sidstedages Hellige), her sidestillet med Mormons Bog og Mosaisk Trossamfund, her dog kun Det Gamle Testamente, så reformationen har i dag ingen indflydelse på de autoriserede oversættelsers anvendelse.



Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 26-07-09 02:01

ups, der smuttede et h, der skulle stå hovedformål

Kommentar
Fra : malmin


Dato : 26-07-09 03:56

Hej hjkofoed. Først ville jeg sende en privat mail til dig. Men jeg ombestemte mig, for jeg synes at de andre brugere af denne side godt må vide hvad jeg mener om dig! 1. Du er meget interesseret i at få ret i det du skriver, men det er jeg jo også, på trods af mit gammeldags sprogbrug! 2. Du er lidt kvæulerende, nogen gange, men der er jeg vel også, er jeg helt sikker på du mener! Ikke! Men jeg synes alligevel du er spændende at skrive sammen med, for jeg tror(men ved det selvfølgelig ikke) at du er en seriøs bruger af dette forum-hvad andre ikke er. Til dem er der en kategori der hedder vittigheder. Så alt i alt; tak for en spændende debat, det er altid interessant at korspondere med et intelligent menneske. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 26-07-09 06:03

skal vi ikke snarere sige, at vi er lidt pedantiske, bare med hver sit udgangspunkt.

Kommentar
Fra : malmin


Dato : 26-07-09 18:04

Hej hjkofoed. Jeg er med på at vi kan kalde os pedantiske, jeg tager det enda som et kompliment, men det var måske ikke meningen! Mine omgivelser synes ikke altid det er lige morsomt at debatere med mig, men jeg kan godt lide at gå i dybten, og jeg har det også bedst med at det jeg siger er rigtigt, derfor går jeg nok meget op i detalje. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 26-07-09 22:56

jo bestemt, derfor blinket.
og jeg er i øvrigt helt åben for "private mails".


Kommentar
Fra : malmin


Dato : 27-07-09 01:29

Hej LuffeA. Jeg har et spørgsmål til noget du har skrevet tidligere. Du mener at gud/herren er en titel eller et begreb og må ikke afbildes - det vil jeg give dig ret i. Men hvad med vinden! Når det blæser kan du ikke se selve vinden, men når det stormer kan du se virkningerne af den luft du ikke kan se, og hvis det er en meget slem orkan får den også et navn! Er du ikke forarget! At give noget DU ikke kan se, et navn! Du må have det dårligt hvergang det er tid for orkaner! Tænk samtidig på at almindelige vindstrømme også har navne. F.eks den vind der blæser på nord og syd siden af Alperne er en FØNVIND og den vind der blæser fra Nordafrika ind over Syditalien hedder en SCIROCCO-uha nu er jeg vidst ved at bevæge hen på siderne med vittigheder! Når vinde, storme, orkaner-for ikke at tale om eleksitet, som vi kun kan se virkningerne af , har navne. Hvorfor må bibelens Gud så ikke have et navn? At du ikke tror på ham er en ting-det er op til dig selv-men når man går de aller ældste skrifter og fragtmenter igennem kan man læse at Jehova/jahve er nævnt mere end 7000gange. Så det er en lidt ensporet argumentation-at bare fordi man ikke kan "noget" hedder det heller ikke "noget". Hvad skal vi så kalde alt der vi ikke kan se, men som vi ved eksisterer? hilsen malmin

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 27-07-09 02:13

Citat
Er du ikke forarget! At give noget DU ikke kan se, et navn


Jeg har kun lært og brugt Gud, Vor Fader, Vor Herre etc. i skolen og i andre senere sammenhænge..........når jeg har været tvunget til at være med
Det kunne dog være praktisk at bruge Jahve da "guder" er en massebetegnelse for både vore nordiske guder men også de gamle græske og romerske., men man går jo ikke lige hen og pålægger 3 milliarder mennesker at udtale det

At vedvarende naturfænomener har et navn såsom Scirooco er vel nærmere folkevid.


Kommentar
Fra : malmin


Dato : 27-07-09 02:33

Selvfølgelig skal ingen tvinges til at bruge guds navn, men når man boer i et kristent land er det da meget godt at vide hvad bibelens gud hedder; for som du siger er der jo mange guder, og hvis man siger gud til en asatroende, kan man let komme på gale veje, for de ved nemlig hvad deres guder hedder-selvom de ikke kan se dem-så er det lidt pinligt-hvis man er kristen, altså tilhøre folkekirken, at man ikke kender guds navn. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 13-10-09 03:34

Citat
som er Guden over alle guder og som har forfattet bibelen

Citat
bogen er skrevet af ca 40 mennesker

Kan du blive enig med dig selv om, hvilken historie der er bedst??
Citat
forøvrigt fik jeg altid 11 pg 13 taller i skriftligt og mundtligt dansk

Det er meget godt gået med de stavefejl du leverer
Citat
forøvrigt staves i 2 ord
igår staves i 2 ord
hvergang staves i 2 ord
slættet staves slettet
korespondere staves korrespondere
dybten staves dybden
vidst staves vist
fragtmenter staves fragmenter
eleksitet staves elektricitet
kontrolere staves kontrollere
og der er sikkert mange flere

Normalt bliver staveretarderede ikke klandret for deres manglende evne til denne disciplin på Kandu, men når du ligefrem fyrer sådan en løgnehistorie af....tjaeee så beder du selv om det.

Du har ALDRIG fået hverken 11 eller 13 i mundtlig og/eller skriftlig dansk...... det ligger helt fast.
Foruden dine eklatante stavefejl er din grammatik og din sproglige forståelse så gebrækkelig, at du ville kunne få mellem 0 og 03 for din præstation. Man skulle tro du var fra Langbortistan og kun havde været på "Dansk for udlændinge" i en uges tid LOOL Så klap lige hesten med dine lystløgne


Citat
Så derfor er det en god ting at sætte sig godt ind i de ting man skriver om, ellers kunne det jo komme til at lyde dumt, ikke
Ja mon ikke LOOL Men hvorfor gør du det så ikke??

Du er kort og godt en Og når du nævner, at mange ikke bryder sig om at debattere med dig, så forstår jeg dem så glimrende, om end grunden er en anden, end den du bilder dig ind at den er

Kommentar
Fra : Kortoververden


Dato : 13-10-09 10:41

Det er ikke givet, at et aktieselskab har aktier til salg bare til orientering

Kommentar
Fra : troldenesdhb


Dato : 13-10-09 12:32

Prøv at kalde din egen far for hans fornavn, eller sig til dine børn, at du vil have at de kalder dig ved dit fornavn.

Det vil for de fleste lyde forkert, og på mange forældre virke nedsættende eller forkert. Hvad gør så at du skal kalde Gud/Faderen ved navn?

Tror man på Gud/Faderen skal man nok ikke gøre noget der virker nedsættende på ham, fordi man så tror man er mere "rigtig" end andre kristne.

Det er en forklaring på det mennemskelige niveau, desuden er der en mængde Bible skrifts forklaringer.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 13-10-09 13:22

Forældre er mærkelige...
Da vi børn blev "store" spurgte vi mine forældre hvorfor de havde kaldt hinanden mor og far.
-Jo, det var et led i opdragelsen af os børn.
Dog kan jeg huske at de var på fornavn når der var skænderi i luften.


Trods min ateisme er jeg ikke blasfemisk og siger Gud, Vorherre og Skaberen.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407782
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste