/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
EU
Fra : vandborg88
Vist : 662 gange
40 point
Dato : 23-07-09 22:18

Hej.

Er der en der kan fortælle mig, om der er noget der hedder overhoveder i EU?

Eller er det "bare" det der hedder kommissionen, som består af 27 medlemmer? (en fra hvert land)

Med venlig hilsen

Mette

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-07-09 22:24

Ja - det er der. Overhovederne er de øverste i EU - de er over kommisionen. Nederst i hierakiet i EU er underhovederne.

Kommentar
Fra : vandborg88

Dato : 23-07-09 22:25

ok :) Men kan du så fortælle mig, hvem der er overhovederne? Altså antal og navn?

Det er rimelig vigtigt, at det er helt rigtigt, da jeg skal til optagelsesprøve på politiskolen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-07-09 22:29

Forkortelse for europæiske union .
Som det jo er .

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-07-09 22:29

Der er 3 overhoveder - deres identitet er hemmelig. Man kan lidt sammenligne dem med det hemmelige råd. De kan hvis 2/3 af dem er uenige omkring beslutninger der bliver truffet af kommisionen, overrule enhver beslutning, og kræve evt. forslag omformuleret inden en ny afstemning kan finde sted.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-07-09 22:36

Hvornår skal du til optagelsesprøve?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 23-07-09 23:25

Hej Flash77

Citat
Der er 3 overhoveder - deres identitet er hemmelig. Man kan lidt sammenligne dem med det hemmelige råd. De kan hvis 2/3 af dem er uenige omkring beslutninger der bliver truffet af kommisionen, overrule enhver beslutning, og kræve evt. forslag omformuleret inden en ny afstemning kan finde sted.
Dette kendte jeg ikke til. Hvor har du det fra, altså kildemateriale ?

vh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-09 00:28

Flash77 er i legehumør hvad mener spørger med "overhoveder" ? Dengang det hed EF da var Kommisionen den øverste og bestemmende organ og altså "overhoved" nu hedder det EU og EU Parlamentet får overdraget mere og mere af magten, indtil vi har et rigtigt EU (europæiske union), lig med en union som foreksempel USA (amerikanske staters union) bare vent og se, vi er på et skråplan og de enkelte lande inden for EU får mindre og mindre at bestemme selv, og "overhovederne" i paralmenter kommer til at bestemme vores udenrigs og forsvars politik i løbet af få år

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 01:13

Godt at vandborg88 fik ovn's svar med, da det jo ikke var for sjov vandborg88 spurgte. Det ville sgu være synd, hvis en optagelsesprøve gik a.h.t. på grund af, at Flash77 er i legehumør!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-07-09 01:30

Det hurtigste er nok, at følge dette link.

http://da.wikipedia.org/wiki/EU

Det giver en letlæst tekst, der indekolder en mængde links i læselogisk orden.

god læselyst og held og lykke.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-08-09 16:43

Citat
Det er rimelig vigtigt, at det er helt rigtigt, da jeg skal til optagelsesprøve på politiskolen
Har du så været til den optagelsesprøve ? Og hvis du har, hvordan gik den så ?