/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp max ram grænse ??
Fra : Line99
Vist : 1471 gange
70 point
Dato : 23-07-09 20:29

Hej

er der noget om at xp ikke kan 'drive'' en maskine med 4gb ram, eller er det noget andet noget jeg måske roder sammen ??

Håber at det er muligt at besvare et spørgsmål af denne type
( Et godt forsøg værdsættes også )

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-09 20:42

XP kan kun se 4mb ram, du kan godt komme mere i uden problemer, men XP kan kun se 4mb.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-09 20:43

undskyld, det skulle være 4gb ram og ikke 4mb ram.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 23-07-09 20:57

Hvis det er en XP 32 bit, som langt de fleste er, vil du kunne bruge et sted mellem 3 og 3,5GB af dine 4GB ram, da et 32 bit styresystem kun kan adressere 4GB i alt, og enhederne i din computer, som fx grafikkort og lydkort også har brug for adresseringsplads indenfor de 4GB.

Med et 64 bit styresystem, som fx XP x64 eller Vista x64 kan du udnytte op til 128GB. I teorien kan 64 bit OS'er håndtere 16 mio terabyte ram, men der er af ukendte årsager sat en limit på 128GB lige pt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-07-09 21:43

Xp kan godt se 4 gb ram efter SP 3 kom ind som opdatering

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-07-09 21:49

Fine forklaringer

Det er fordi jeg overvejer ny pc med 17'' skærm og kigger lidt her:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF25a/321957-321957-3329744-64354-64354-3945156.html

,,,, jeg gidder ikke rigtigt Vista og Win7 kender jeg jo ikke endnu, men måske man kan få den uden styresystem og selv lægge f.eks. xp pro på ???

Men altså efter sp3 så kan xp godt køre med 4gb ram ??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-07-09 21:52

Citat
Men altså efter sp3 så kan xp godt køre med 4gb ram ??

Ja, og det kunne den os med SP2

Citat
Hvis det er en XP 32 bit, som langt de fleste er, vil du kunne bruge et sted mellem 3 og 3,5GB af dine 4GB ram, da et 32 bit styresystem kun kan adressere 4GB i alt, og enhederne i din computer, som fx grafikkort og lydkort også har brug for adresseringsplads indenfor de 4GB.

Med et 64 bit styresystem, som fx XP x64 eller Vista x64 kan du udnytte op til 128GB. I teorien kan 64 bit OS'er håndtere 16 mio terabyte ram, men der er af ukendte årsager sat en limit på 128GB lige pt

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-07-09 21:56

Klaudi forklar liiiige hvorfor '' ''

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-09 22:06

Skal du rendere tegninger i 3DMAX siden du skal bruge så meget ram.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-07-09 22:10

Eyvind jeg bliver svar skyldig (ved heller ikke hvad det er) - jeg kigger og ved bare som udgangspunkt at meget ram er skiiiii godt, det er ofte det der gør maskiner hurtige; og senere opgraderinger på bærbare er ofte dyrt og bøvlet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-09 22:26

Jammen det gør da også en comp hurtigere, men kun så længe at de mange ram kan udnyttes.

Når man tegner i det meget omfattende program 3D MAX så udfylder og beregner programmet den færdige visning og det er noget som sætter comp. på arbejde (jeg kan ikke selv bruge programmet)
Sådan en lille reklamefilm som den dansende Citroén mand kunne være lavet i 3DMAX

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-07-09 22:42

Hvorfor " "

Fordi " "

og jangchr har givet svaret
http://www.kandu.dk/spg138293.aspx#1584531

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-09 22:51

Line99 - med flere computere, er en router med trådløst AP snart et must.
Måske en lille server som fælles lager.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-09 23:55

Citat
ved bare som udgangspunkt at meget ram er skiiiii godt, det er ofte det der gør maskiner hurtige; og senere opgraderinger på bærbare er ofte dyrt og bøvlet.
min mening er at der er alt for mange som tror at bare der er masser af RAM, så er alle problemer løst, hvis du vælger Windows XP som styresystem, så tror jeg ikke at du får RAM problemer med 4GB, men det kan kun være noget jeg tror, jeg ved jo ikke om du har meget tunge grafik programmer eller hvad du bruger computeren til, i et af mine tidligere spørgsmål hvor du også selv deltog, der fik jeg en meget hurtigere computer, ved at opgrade fra 512 til 768GB RAM, computeren har Ubuntu som styresystem og den kræver ikke mere end XP, cpmputeren kørte oprindelig med XP og 256MB RAM, det gik udmærket men opgraderinger med Service Pack 2 og 3 + flere og tungere sikkerheds programmer gjorde at jeg måtte købe en blok mere på 256MB, det er også for lidt nu, men med 4GB og XP er du næsten helt sikker godt kørende.
Jeg har hørt at Windows 7 skulle være mindre ressource krævende end Vista, Vista kræver 2GB RAM bare for selv at køre.
Jeg har Windows 7 RC på en nyere HP computer med 1GB RAM, det kører men ikke særlig hurtig, jeg må vist se at købe en blok mere på 1GB eller gå helt over til Ubuntu, Ubuntu kører på min bærbare med 1GB og det går tjept
At udvide med en RAM blok mere, er en simpel operation som du selv kan udføre, også på en bærbar, hvis du køber en med for lidt hukommelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-09 23:59

Den du ser på, er en fin og god computer, bare min mening og hvis du smider Vista på porten og installerer Ubuntu, så er du kørende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-09 00:04

De allerfærreste private har brug for så meget ram.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-07-09 01:14

Mærkligere ting end en lille gul bamse der formentlig har fået grineflip, og i øvrigt går i ring, som desuden er faldet i søvn, har man da været ude for her i Kardemummeby

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-07-09 01:22

========
N O T E R
========

3DMAX
""""""""""
http://www.google.dk/search?q=3DMAX&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a

,,,eller....

??? 3DS MAX
"""""""""""""""""
http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da:official&hs=N8l&ei=d95oSrD2M5yRjAfpvayvCw&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=3DS+MAX&spell=1

Router NB: linker til ALLE og ikke ét specielt, her har jeg også mulighed for at tage ud og kigge, men mon ikke D-link er et godt mærke ??
""""""""
http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=1446089

Trådløs AP =
""""""""""""""""
(??? =AP = Access Point )
http://www.google.dk/search?q=tr%C3%A5dl%C3%B8st+AP&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a

Server
"""""""
http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada%3Aofficial&hl=da&q=server&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=

--------------------------------
Ja, ja Eyvind

,,, det kan da godt være at det går den retning. Jeg ville jo også gerne kunne tilslutte pc til TV, men kan ikke rigtigt finde ud af det endnu ;

Den stationære har allerede et (tror jeg nok) DVI-I (Analog+Digital)., (skal formentlig have et HDMI kort i stedet for ??) Er det ikke noget med at DVI-I kun har billede og HDMI både har billede og lyd ??

oooooooo O | O
oooooooo ----------
oooooooo O | O
Formentlig 2'eren DVI-I (Dual Link) herfra: http://www.hisdigital.com/UserFiles/news/200902261616114965.png

SIW siger om min stationære:

AMD Athlon 64 x2 4000+
2100 MHz
Maximum Memory Capacity 8192 MBytes
2GB ram
NVIDIA GeForce 8500 GT
6 pci slots
sata og pata diske

... det er min bærbare, der er en oldsag HP pentium III, 700MHz; 512 mb ram med xp-home, som jeg gerne vil have en afløser for med en rigtigt fed skærm.

-----------------------------------------------------------------------------
o.v.n. jeg har slet ikke lagt mig fast på noget som helst, er bare begyndt at kigge lidt på forskellige muligheder - er ved at være lidt træt af min gamle hp bærbare, ville gerne have en bærbar med lidt mere tingel tangel, men mest af alt en STOR SKÆRM, så jeg kan have f.eks. to docs side om side uden at skulle have lup-brillerne frem

Med en stationær er det lettere at møfle rundt med konfigurationer efterfølgende, men en bærbar er der mange begrænsninger; specielt ram kan være dyre og specialfremstillede etc.etc.

,,,, nå men nu får vi se, men der er bare nogle ting jeg liiiiiie skal forstå først
så der drysser nok nogle flere spm. ind hen ad vejen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-09 01:53

1-2-3-4-5-6 spørgsmål bare i oven staående indlæg, og der drysser flere ind siger
kom med dem, vi vil svare efter evne, men det er sikkert Eyvind som ved mest, et lille pip før Eyvind vågner, slå spørgsmålet om router og trådløs accesspoint sammen til en enhed D-Link er godt til mit brug og men at sætte op

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-07-09 07:24

Ska' du nu kalde mig en "gul" bamse

ok, nok bamse men ik' gul

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-09 11:48

Ja med Dlink går du ikke fejl.
Med et router kan du sende /dele signaler til TV (med lidt udstyr)
Din gamle 700 Mhz kan blive server. (her har vi kørt med en 166 Mhz som server)
Jeg har 2 GB ram på min bærbare og den klarer det meste uden ventetid.

Når jeg arbejder med billeder sætter jeg en ekstra skærm (17" ell. 19" ) til min bærbare.
Den kan sættes til et stort skrivebord eller ens skærme og så klappe den bærbare 15" ned

Og ja det hedder vist 3D studio max
noget i stil med dette.
http://www.magix.com/da-dk/se/3d-maker/?partnerid=9009&AffiliateID=2&et_cid=6&et_lid=661742&et_sub=dk_mgx_main_012eve_produkt

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-07-09 14:07

,,, rettelse...

Mærkligere ting end en lille gul bamse der formentlig har fået grineflip, og i øvrigt går i ring, som desuden er faldet i søvn, og som måske viser sig slet ikke at være gul alligevel, har man da været ude for her i Kardemummeby

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-07-09 14:08

Min gamle bærbare: en oldsag HP pentium III, 700MHz; 512 mb ram med xp-home, det må vist betegnes som 32 bit ??

Men min 'nyere' stationære...

AMD Athlon 64 x2 4000+
2100 MHz
(Maximum Memory Capacity 8192 MBytes)
2GB ram
NVIDIA GeForce 8500 GT
6 pci slots
sata og pata diske
,,,,>>,, mon ikke det så er en 64 bits ??? Den kører jo fint med en almindelig xp-pro, men så er der også kun tilsluttet 2Gb ram.

Accepteret svar
Fra : jangchr

Modtaget 70 point
Dato : 24-07-09 20:50

Nej, min er en AMD Athlon 64 X2 processor (5000+) og det er kun 32 bit

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-07-09 21:56

Fint nok jangchr

jeg blev pludselig i tvivl fordi der netop står noget med 64 i navnet.

,,,,,,,,, så lukker vi sq biksen her,
jeg har stadig 1000000 flere spm. men tror at jeg plukker lidt ud en for en..

I skal alle have tak for deltagelsen

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 24-07-09 21:57

Tak for svaret jangchr.