/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Elektricitet fra trampolin
Fra : ganga
Vist : 12780 gange
100 point
Dato : 23-07-09 19:42

Hej
Hvordan aflader man den statiske elektricitet som man har opladet, når man hopper på en trampolin?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 19:53

Ganske gemen lynafleder, eller det kan også gøres inden du forlader trampolinen lige ta fat om et af dens ben, hvis ellers den har jord forbindelse,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-09 00:05

Hop i regnvejr................

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-07-09 06:36

hvis ben har jordforbindelse er det vel ikke nødvendigt at etablere extra jordforbindelse parralelt med. Hvis det nu ikke regner ville jeg lige duche nettet + trambolinbenene før hopperiet begynder /afsluttets .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-09 08:25

Evt. sprøjte nettet med skyllemiddel, ulempen er bare, at det skal du gøre hver gang det har regnet

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 24-07-09 08:44

Trampolinen er farlig at hoppe på når den er våd, idet den bliver meget glat.

Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt forstår spørgsmålet. Vi har også en trampolin stående i haven, og jeg vidste ikke det kunne være et problem med statisk elektricitet.

Vil du være sød at opdatere mig, ganga, på hvad problemet er med den statiske elektricitet?

Vh
hyldeborg

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-09 17:24

Ordentlig jordforbindelse kræver et jordspyd.

Jeg kan heller ikke snuppe statisk elektricitet, mens andre er totalt ligeglade. Hvis jeg kan mærke jeg bliver "opladet" f.eks ved at armhårene rejser sig slår jeg på et eller andet med jordforbindelse, det hårde slag på hånden overdøver stødet.

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 25-07-09 10:19

Tak for svaret LuffeA.
Hvordan kobler man et jordspyd på trampolinen..?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-07-09 11:54

Det nærmeste jeg er kommet en trampolin er to meter..........i TV, så jeg ved sg ikke lige hvordan man jorder den.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-07-09 17:28

Det er helt unødvendigt med et et standard jordspyd ( noget med Ø8mm 150 cm aluminium) da det er statisk elektrisitet ( micro/nanno ampere ) og ikke et lyn ( tusindvis af ampere ) der skal ledes til jord. En metalteltpløk et stykke ståltråd hen til et sted på en stolpe hvor du har slebet malingen af ( evt fastholdes med tape)
Hvis stolpen ikke er af metal har du problemer. Dugen /nettet er jo ikke elektrisk ledende ej heller en kunststofstolpe derfor tror jeg ikke på det nytter at forbinde ståltråden med netet/dugen, men prøv alligevel -statisk elektricitet kan opføre sig tit temmelig uforudsigeligt.
Men duche metoden ( evt med en sjat eddeki i duchevandet ) skal nok virke

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 25-07-09 21:50

super.., jeg prøver.., og tak..!!