/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ribs gele
Fra : takker
Vist : 1319 gange
50 point
Dato : 23-07-09 07:58

Jeg har lavedet ribs gele men det er ikke stvinet helt - hvad kan man gøre

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 23-07-09 08:03

Op i gryden med det hele igen, og tilsæt lidt mere Marmelit

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 23-07-09 10:53

Du har vel ikke sparet på sukkeret? der skal 1 kg sukker i pr. l saft, men kog om igen, kan købe Marmelit uden konserveringsmiddel i Kvickly/Brugsen.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 23-07-09 11:57

For at stivne skal frugt indeholde tilstrækkelig med pektin i forhold til vandindholdet. Det naturlige indhold svinger meget med frugtsort og modningsgrad.
Tilsæt kun minimalt med vand ved kogningen men gerne sukker.

Mere pektin, kan opnås ved at blande med megen pektinrig frugt, som stikkelsbær eller grønne æbler. Man kan også købe koncentreret pektin fremstillet af citrusdfrugt. Normalt bkøbes det som et patentmiddel, hvor det er opblandet med formalet sukker. Det gør det nemmere at håndtere, afveje og opløse.
Pektin kan være kemisk behandlet så dt er bedst egnet til marmelade, syltrtøj, eller gee. Læs på emballagen. Brugsenne plejer at have et godt udvalg.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 22-08-09 12:09

Man skulle bare have tålmodighed, så stivnet det

Godkendelse af svar
Fra : takker

Dato : 22-08-09 12:09

Tak for svaret transor.