/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Noa
Fra : malmin
Vist : 2253 gange
100 point
Dato : 23-07-09 04:03

Hvad hed Noas(ham med arken) kone?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-07-09 06:34

Fru Noa

Accepteret svar
Fra : iah

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-09 08:04

Navnet kendes ikke.

v1 Herren sagde til Noa: »Gå ind i arken med hele din familie, for dig har jeg fundet retfærdig i denne slægt. v2 Af alle de rene dyr skal du tage syv par, han og hun, og af dem, der ikke er rene, skal du tage ét par, han og hun. v3 Også af himlens fugle skal du tage syv par, han og hun, for at de kan have efterkommere på jorden. v4 Om syv dage lader jeg det regne på jorden i fyrre dage og fyrre nætter, og jeg udsletter alle levende væsener, som jeg har skabt, fra jordens overflade.« v5 Noa gjorde, ganske som Herren havde befalet ham. v6 Noa var 600 år, da vandfloden kom over jorden.

v7 Så gik Noa sammen med sine sønner, sin kone og sine svigerdøtre ind i arken for at undslippe vandfloden. v8 De rene dyr og de, der ikke var rene, og fuglene og alle krybdyr på jorden v9 kom par for par til Noa i arken, han og hun, sådan som Gud havde befalet Noa.

v10 Efter de syv dages forløb kom vandfloden over jorden. v11 I det år, Noa blev 600 år, på den syttende dag i den anden måned, netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet, v12 og regnen faldt over jorden i fyrre dage og fyrre nætter. v13 Netop denne dag gik Noa og hans sønner Sem, Kam og Jafet, hans kone og hans tre svigerdøtre ind i arken, v14 både de og alle slags vilde dyr, al slags kvæg, alle slags krybdyr, der kryber på jorden, og alle slags fugle, alle vingede fugle. v15 Par for par kom de til Noa i arken, alle der havde livsånde. v16 Af alle levende væsener kom de, han og hun, sådan som Gud havde befalet ham, og Herren lukkede efter ham.

v17 I fyrre dage kom vandfloden over jorden. Vandet steg og løftede arken, så den hævede sig fra jorden. v18 Vandet steg så højt over jorden, at arken flød på vandet. v19 Højere og højere steg vandet over jorden, så alle de høje bjerge under himlen blev skjult. v20 Vandet steg femten alen over bjergene og skjulte dem.

v21 Alt levende, der rørte sig på jorden, omkom, fugle, kvæg, vilde dyr, alt hvad der vrimlede på jorden, og alle menneskene. v22 Alle på landjorden, der havde livsånde i næseborene, døde. v23 Alle levende væsener på jorden blev udslettet, både mennesker, kvæg, krybdyr og himlens fugle. De blev udslettet fra jorden, og kun Noa og de, der var med ham i arken, blev tilbage. v24 Vandet steg over jorden i hundrede og halvtreds dage.

Krydshenvisning: 2 Pet 2,5; 3,6 Krydshenvisning: 2 Pet 3,6 Krydshenvisning: 1 Mos 6,19-20 Krydshenvisning: Matt 24,37. Luk 17,27. 1 Pet 3,20 Krydshenvisning: 3 Mos 11

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-09 10:07
Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 23-07-09 21:12

Fundet på nettet:

[CITAT] Hej Birgitost, velkommen i Café Thomas!

... jeg har ledt og ledt, men er næsten 100% sikker på, at der ikke står nogen steder, hvad Noahs kone hed. Der står heller ikke navne på svigerdøtrene, kun på de tre sønner: Sem, Kam og Jafet.

Så du bliver nok nødt til at fortælle din søn, at det skete for meget længe siden, og at der ikke står noget om det i Bibelen.

Hvis det har stået i nogen af de gamle skrifter, er de enten gået til eller endnu ikke fundet frem! [citat]

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 23-07-09 21:14

Sorry ans. Der var lige en smutter fra mig

Godkendelse af svar
Fra : malmin

Dato : 24-07-09 00:27

Tak for svaret iah. Du kender da din bibel, istedet for at henvise til forskellige leksikon, bruger du biblen, og det er den bog der bedst ved det. malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 01:07

hej malmin

Svaret fra iah kan selv en skide ateist som jeg også kopiere fra nettet og sætte ind her som svar. Så det var lettjente point for kopieringsarbejde til iah. Point, der rettelig skulle ha været stilet til ans, da denne gav svaret på dit spørgsmål . Prøv forøvrigt selv at markere teksten fra iah og søg på nettet, og du vil blive oplyst om iah's kopiering derfra .

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 01:18

Hej igen malmin.

Jeg har lige åbnet dit spørgsmål igen, da jeg gerne vil ha en kommentar vedr. mit sidste indlæg om kopiering fra nettet og mit synspunkt om tildeling af point

vh

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 24-07-09 01:41

Hej Cathcart. Nettet er et taknemmeligt sted at hente oplysninger. Man kan få tusindvis(overdrivelse fremmer forståelsen) af forskellige svar på det samme spørgsmål, derfor synes jeg det var fornuftigt at lade bibelen selv svare. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 13:14

Daws malmin.

Citat
"Noa og hans hustru Naema"
Det vil sige, at du ikke accepterer svaret fra ans, fordi du selvfølgelig har kontrolleret, at det kopierede fra biblen og de forskellige fortolkninger rigtigt

vh

Kommentar
Fra : iah

Dato : 24-07-09 15:33

Citat
Svaret fra iah kan selv en skide ateist som jeg også kopiere fra nettet og sætte ind her som svar. Så det var lettjente point for kopieringsarbejde til iah. Point, der rettelig skulle ha været stilet til ans, da denne gav svaret på dit spørgsmål . Prøv forøvrigt selv at markere teksten fra iah og søg på nettet, og du vil blive oplyst om iah's kopiering derfra .

Du er da et forfærdeligt vrøvlehoved at høre på Cathcart, i stedet for alt dit vås, kunne du jo prøve at svare på spørgsmålet i stedet!

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 16:53

Daws iah.

Citat
Du er da et forfærdeligt vrøvlehoved at høre på Cathcart, i stedet for alt dit vås, kunne du jo prøve at svare på spørgsmålet i stedet!
Det siger vi så . Og det rette svar er så: Noa's frue hed Naema (som ans skrev i sit indlæg d. 23-07-09 kl. 10:07.

vh

Kommentar
Fra : iah

Dato : 24-07-09 17:20

Hej Cathcart

Ja, det har forfatteren Marianne Fredriksson valgt at kalde Noa's hustru i romanen (fiktion), men hvor står der i øvrigt skrevet at det er det rigtige navn?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 19:43

Nå da da. Der fik jeg sgu en . Men for søren da, biblen er jo bare en fiktion også, så det er da godt, at Noa's hustru endelig fik et navn af Marianne Fredriksson .

Hilsen

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 25-07-09 15:17

Hvorfor omtaler bibelen ikke "Fru" Noas navn? Måske er det ikke nødvendigt. Det er i bibelen man læser om Noa og syndfloden, og det var Noa der fik oplysningerne fra Gud om hvordan han skulle bygge arken. Så jeg forstår ikke at andre leksika pludselig kan vide hvad hun hed! Biblen er dog trods alt den ældste religiøse bog i verden. Undersøg det lige selv. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-07-09 15:26

Citat
Så jeg forstår ikke at andre leksika pludselig kan vide hvad hun hed!

Det er der jo som bekendt heller ingen der ved!
Den eneste forekomst, er åbenbart den omtalte roman hvor forfatteren selvfølgelig måtte finde på et navn til sin romanfigur...

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 25-07-09 17:38

Citat
Hvorfor omtaler bibelen ikke "Fru" Noas navn? Måske er det ikke nødvendigt.
Almindelig gammeltestamentelig kvindeundertrykkelse. Sønnernes navne nævnes, da disse var nødvendige for historiens videre forløb! Men trist, at semitternes farmors navn ikke er nævnt!

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-07-09 17:49

Citat
Men trist, at semitternes farmors navn ikke er nævnt!

Du erkender altså navnet ikke findes...! Tak for indrømmelsen!
Så må denne tråd vist siges at være afsluttet.