/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
hvem er HERREN
Fra : malmin
Vist : 935 gange
120 point
Dato : 23-07-09 03:23

i salme 83:18(nogle bibler 83:19) står der:"så man kan vide at du, hvis navn er HERREN du alene er den højeste over hele jorden. Hvornår er "Herren"blevet til et navn? Kender I nogen der hedder "Herren"? Der må ligge noget mere i det, eller også har de der har læst korrektur sovet i timen!

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 23-07-09 03:25
Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 23-07-09 07:08

Kaldte du ?...Jeg var ateist indtil jeg opdagede, at jeg var Gud.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-07-09 09:33

Mener du det seriøst, så spørg her

http://www.religion.dk/

Så kommer du helt omkring emnet, da der er mange forskellige tros retninger

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 23-07-09 14:05

I den danske autoriserede udgave af bibelen blandt andet fra 1948 står der i ordforklaringen efter det "gamle testamente" under "HERREN" hvad det står for.
På rundetårnet ses tetragrammet "JHVH" som er den orginale hebræiske skrift og på Holmens kirke står der også en oversættelse af dette tetragram.
Måske ved du det i forvejen.
hej...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-09 15:57

Min mening er at da biblen i sin tid blev skrevet af mennesker som en måde til at opdrage mennesker, så besluttede de at Herren var den ubekendte som de opfandt for at få folk til at tro på hvad de skrev. Det kaldte også herren for Gud.

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 23-07-09 17:58

Man var allerede før Jesu tid bange for at misbruge Guds navn, og begyndte derfor at bruge udtrykket Adonaj, der betyder Herren - læs mere her:

http://www.sandhedenomsandheden.dk/artikler/guds_navns_betydning.asp

I den danske autoriserede udgave fra 1992 står der: "Jahve er dit navn". Man er altså atter begyndt at anerkende, at Gud Herren har et navn, selvom det ikke er alle steder de har indsat navnet. Der er dog uenighed om, hvorvidt det rigtige navn er Jahve eller Jehovah.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 23-07-09 21:07

Til Grannero1.

Citat
så besluttede de at Herren var den ubekendte som de opfandt for at få folk til at tro på hvad de skrev.
SÅDAN . Han blev også opfundet, så han kunne bruges til at skræmme almindelige mennesker med.
En rigtig "Forbuds-gud" .

vh

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-07-09 01:36

Den Danske teolog og digter Søren Kirkegaard har engang udtalt, :
Citat
sandheden blev ikke bragt ind i den enkelte udefra
den var inde i ham hele tiden,…

med andre ord,..
herren, skaberen. gud, jehova, allah,… eller hvad du foretrækker,
er ikke noget du finder i div. bøger, kirker, mm.

det er dig selv, (dine tanker) der skaber ”herren”
ikke ”herren” der skaber dig,

sagt på en anden måde,.. du bliver som du tænker.

vælger du at tro på det nonsens, der står i bibelen,
så er det dit valg,..

der findes tusindvis af forskellige trosretninger, og gudebilleder,
hver især, er de overbevist om at lige præcis deres,.. er den ”rigtige”

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 24-07-09 01:57

Hej EA_HS Jeg kan næsten forstå at du ikke er kristen, med det svar. Men heldigvis lever vi i et land med trosfrihed, så det er altid spændende at høre andres mening. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 13:17

Formidabelt udtrykt at Søren Kirkegaard

vh

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 25-07-09 09:51

Vidste du at Guds navn er nævnt/skrevet 7000 gange i de gamle oversættelser?

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 25-07-09 15:08

Hej Nul7 det har jeg selv fortalt en, der ikke mente at det betød noget om Gud hed noget. Men tak. Hilsen mlamin

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 25-07-09 17:32

Citat
Udtrykket ”hellig ånd” forekommer ganske få steder i GT, f.eks. i Sl 51:13: ”... tag ikke din hellige ånd fra mig!” eller Es 63:10: ”... hans hellige ånd”, men derimod står der et utal af steder ”Guds ånd” eller ”Herrens ånd”, og her er ”Herren” en erstatning for JHVH (Jahve) som er Guds navn.

Udtrykket ”den hellige ånd”, som vi ser det i NT, findes ikke i GT; ånden, eller hellig ånd, som en selvstændigt virkende enhed forekommer ikke i GT – udtrykkene optræder næsten altid med et oprindelsessted, f.eks. Guds, Herrens, menneskets, væsenets ånd osv; de få steder, hvor det ikke er tilfældet, vil man af sammenhængen ikke være i tvivl om oprindelsen – et eksempel er 4 Mos 11:25:

”Herren (JHVH) steg ned i skyen og talte til ham, og han tog noget af den ånd, som hvilede på ham (Moses), og lagde den på de halvfjerds ældste.”

GT nævner også, at mennesket har en ånd – et par eksempler: ”Herren har vakt Mediens kongers ånd”, (Jer 51:11); ”... vakte Herren perserkongen Kyros’ ånd”, (2 Krøn 36:22), og der tales også om kundskabs, nådens, væsenets, og løgnens ånd osv.
Til orientering er her noget, der er tyvstjålet på nettet: http://www.sandhedenomsandheden.dk/artikler/den_hellige_aand_i_gt_og_nt.asp

Annuller spørgsmålet
Fra : malmin

Dato : 28-07-09 03:28

Der står i 2. Mosebog 3:15 at HERRENS navn er Jahve/Jehova. malmin