/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Terassogulv
Fra : lham
Vist : 2617 gange
50 point
Dato : 21-07-09 19:40

Gammelt terrasogulv. Spildt WC rens . Hvid plet der ikke klares med vand.
Hvordan fjernes den så afvigelsen fran det gamle gulv bliver mindst mulig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-09 21:11

Råt og brutalt - det får du ikke væk....

Terrazzogulve indeholder kalk og du har "spildt" et kalkfjerningsmiddel

Så det er "ætset"

Med lidt held kan du måske slibe hele gulvet (og polere igen) og håbe på det går "dybt" nok ned....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-07-09 00:31

refi har ret -> slibning og polering er nok eneste mulighed for at være nogenlunde sikker på at fjerne pletten - du kan evt. prøve en grundig afvaskning .... og så give det en smule olie, evt. en madolie i lighed med olivenolie og så følge op med en polering, men om du når det ønskede resultat må komme an på en prøve. (skade gør det ikke)
Men du har fjernet noget af grundkalken, som refi skriver, og dermed ændret strukturen i dit terrasso - det kan være vanskeligt at komme til livs.....
Prøv at polere evt. med en skive på en boremaskine - og lidt fedtstof skader ikke .....
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-07-09 06:53

Gulvet er kun ca 1½ m2 omkring et toilet. Var det en ide at give al terrassoen WC rens -og så slibning olie/polering, så vil det jo blive ensartet.
Det kunne jo også males , hvad skal jeg bruge som ikke skal males hvert 5. år ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-09 08:12

At "ødelægge" det med vilje lyder ikke som en god ide

Men du kan da have ret så langt at gulvet bliver mere ensartet....

Så da du alligevel ikke kan "fjerne" pletten, var det da en mulighed du kunne afprøve - men forvent ikke mirakler....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-09 19:08

Citat
Gulvet er kun ca 1½ m2 omkring et toilet. Var det en ide at give al terrassoen WC rens -og så slibning olie/polering, så vil det jo blive ensartet.
Det kunne jo også males , hvad skal jeg bruge som ikke skal males hvert 5. år ?

Hvis hele gulvet skal slibes og poleres skal det IKKE have toiletrens i forbindelse hermed, og får Du en prof eller kender til at gøre det bliver det flot og holder mange år endnu, alt efter hvor meget Du "fjumrer" med rengøringsmidler bagefter.

Hvis det skal males så det kan holde skal det være en epoxymaling, men jeg vil anbefale at beholde terrazzoen som er smuk på et så lille gulv, medmindre man lægger fliser eller klinker.

Kommentar
Fra : asan

Dato : 22-07-09 19:58

det er rigtigt som der bliver skrevet, at marmorstykkerne i terrazzoen er opløst af syren i toiletrensen.

Punkt 1 - skyl grundigt med vand, så processen standses.

Med mindre du har 100 watt lys lige ned på pletten, kan du relativt nemt selv slibe det ruflede væk så I ikke lægger mærke til det.

Jeg ville bruge en rystepudser eller en excentersliber - de er nemmere at kontrollere end en rundel på en boremaskibe.

start med en grov - f.eks. korn 60 og slut af med 220. Så rammer du nogenlunde den finhed der er på resten af gulvet.
Med lidt forsigtighed ser I ikke den lille fordybning.

Jeg ville nok ikke bruge olie - det får nemt gulvet til at virke "fedtet" og nusset.

Men godt med sæbespåner pisket op i vand masser af gange indtil gulvet er mættet.

- og husk så, at det bedste I kan vedligeholde med er ganske almindeligt sæbespånevand.
god fornøjelse.
vh
asan

Accepteret svar
Fra : asan

Modtaget 25 point
Dato : 22-07-09 20:02

og lige en ting mere

slib helst med lidt vand - så undgår du at det grove slibepapir laver såkaldte "brændinger" ned i stenene.

- og det hjælper jo også på støvet

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 29-07-09 06:19

Tak for svaret asan.
Har gennemført din proces-det gav et brugbart resultat-uden dog pletterne er helt væk ( når man nu ved de var der !!! )