/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
oliefyr er varmtvandsbeh. utæt
Fra : dhmoelsted
Vist : 2582 gange
300 point
Dato : 21-07-09 17:04

Vi har et ældre oliefyr , her idag ved aftapning af større portion varmt vand i badekar var dette misfarvet, fyret har ikke været slukket , gentog så proceduren men den bedre halvdel siger at vandet stadig er misfarvet HVIS beh er utæt , tæret vil der så ikke komme vand ud ved kedlen?? eller skal isolering først gennemvædes..??eller hvad kunne være et bud på det misfarvede vand , alm brugsvand ok....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-07-09 17:14

hvilken farve er det??? (rust - brun) lugter det ?

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 21-07-09 17:25

meget let rustbrun der svandt ved fornyet tapning lugter ikke jo måske lidt men lidt

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 21-07-09 17:55

Bor du i hus eller ejendom?

Hvad sker der når du tænder for det kolde vand? er det stadig misfarvet?

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 21-07-09 17:59

hus der sker ikke noget ved aftap. af kold vand er blevet meget bedre nu , jeg er måske langt fremme i skoene, men det er jo et gammel fyr, og vandet ser ud til at blive renere kan det bare være noget forbigående ??

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 21-07-09 18:04

Muligvis har der været noget rør arbejde i området, og der blev lukket for vandet. Hvis det er tilfældet så er det meget normalt at vandet er misfarvet i et stykke tid

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-09 19:05

Det kan kun være noget der har løsnet sig, eller er kommet udefra.
Kedelvand har slet ikke tryk nok til at komme ind, og kun det modsatte kan lade sig gøre, som du selv er inde på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-07-09 00:50

Uden tvivl noget udefra kommende - måske lidt rust som har løsnet sig i din varmtvandbeholder -
ta`det roligt, det kommer ikke fra dit anlæg - som Palle skriver, så har dit kedelvand slet ike tryk nok til at forurene dit brugsvand ..... prøv at bruge af det nogle gange, gerne meget af gangen - et par gange ...... så er jeg sikker på det holder op -
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 22-07-09 08:34

ikke for at jeg skal gøre mig klog på dette klenodie, har jeg ikke været bange for forurening af brugsvand , men derimod at varmtvandskedlen som vel er intregreret i unit, er gennemtæret, fantastisk efter alle de år , fyret kører med pæne tal , og har nyere brænder , men det er vel en utæthed der tager livet af fyret???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-09 10:41

Hvis der er utæthed mellem varmtvandsbeholder og keddelvand...................vil trykket på kedlen stige og i en villa vil sikkerhedsventilen dryppe/løbe.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 22-07-09 16:22

nu stiger den... vølund Q800 eller Q 801 hedder kedlen vist , hvorledes opvarmes brugsvandet,?? hvorledes opvarmes radiatorvand?? , har jeg lidt svært ved at fatte , tror nu at misfarvningen af brugsvandet kommer fra rust et eller andet sted i systemet, ligger der 2 kapper der hvor brænderen er, en for hver, er det for teknisk ,

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 22-07-09 18:53

Det er måske denne.
http://tools.sparolie.dk/Stat-gruppe_6.pdf

Du har sikkert også en ekspasionsbeholder oven over fyret. Kommer der vand fra den beholder.

Hvis det er et almindeligt hus så bør vandtrykket ikke overstige 2,5 bar

Fyret varmer keddelvand > keddelvand løber i en snegl inde i varmtvandsbeholderen og varmer brugsvandet op.
Der må ikke være forbindelse mellem keddelvand og brugsvand...................altså utæt.

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 22-07-09 19:47

Tak for svaret Eyvind.

vores fyr er næsten som det du sendte link på dog er brænder camufleret i unit, og rigtig der sidder en beh ovenpå med en ventil , der ikkke drypper , kan jo være jeg er sluppet med skrækken, dog ikke helt, nu er vaskemaskinen gået i stykker...et uheld du ved ......
mvh
hans

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-09 20:30

Ok - men keddeltrykket må ikke stige.
Stillestående brugsvand kan godt blive rustfarvet ved pludselig forbrug.

Kig lige efter i snavsfilteret der hvor vandslangen forsyner den vaskemaskine.
Altså der sidder et filter i vaskemaskinen lige inde bag ved den store omløber.
Det tages ud med en fladtang i midten...............det skal i igen.