/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Flåter
Fra : veranen1
Vist : 2006 gange
20 point
Dato : 21-07-09 14:13

HJÆLP

Jeg fandt en flåt på min hund i nakken, læste om råd på nettet og prøvede så med en spids pincet at få flåten af hvilket resulterede i at jeg kun fik kroppen - flåten gik altså i stykker ! FUCK

Prøvede at få de sørgelige rester ud - det eneste vi fandt ud af var, at flåten gik længere og længere ind i hunden. Nu er den decideret væk. Har læst om andre med dette problem men intet decideret svar.

Hvad gør jeg nu? Kommer den ud af sig selv?

Det skal lige nævnes at min dyrlæge er på ferie og henviser til et dyrehospital langt væk fra mig, kan man så godt ringe til en anden dyrlæge i området og bruge denne midlertidigt?

Mvh Vera og den stakkels hund Una

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-07-09 14:23

Først. Du kan sagtens ringe til alle de dyrlæger du har lyst til, du betaler jo selv.

Jeg tror nu ikke der sker mere med den flåt, den er sikkert død og benene fra den visner jo nok med tiden, dog skal du være opmærksom på at der kan komme rødme og hævelser ved stedet og så er det af sted til dyrlægen.

Hvis du kan komme til det, så rens stedet med lidt jod eller sprit et par gange i løbet af dage og hold øje med det.

Man kan købe specielle tænger alle steder til sådanne småkravl. Jeg bruger noget der faktisk ligner et kreditcard med en rille i, den skubber jeg ind under flåten og med et snuptag får jeg den ud.

Kommentar
Fra : veranen1

Dato : 21-07-09 14:29

Nej nu er jeg da virkelig nervøs.

Har lige ringet til to forskellige dyrlæger - den ene sagde at vi straks skulle komme ind, få hunden lokalbedøvet og skære det væk.
Den anden sagde at vi skulle vente og se og så hvis det blev nødvendigt skulle vi ind og få det fjernet.
Jeg havde mine tvivl pga de andre indlæg jeg har læst herinde, hvor folk har prøvet det mange gange uden dyrlægeindgreben. Samtidig er min hund lige blevet opereret for 12.500 og jeg har ikke råd til flere udgifter. Men hvis i mener at dette er nødvendigt selvfølgelig så gør jeg det.

Vil bare ikke drage forhastede beslutninger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-09 14:31

Orrk.....
Slap af! Du har gjort det rigtige og du behøver ikke gøre så meget mere.. Måske lige desinficere stedet med lidt klorhexidin eller lignende.

Flåten er ikke særlig farlig. Det, der er farligt er de bakterier, som den kan have i sit spyt. Så man skal ikke smøre den ind i vaseline eller sprit eller andre mærkelige ting, for så bliver den utilpas og så kan den finde på at spytte i såret så der kommer borreliabakterier ind i såret.
Men den flåt, du har haft fingre i er garanteret stendød. Den er ikke farlig mere. At hovedet er blevet siddende inde i huden betyder ikke så meget. For det allermeste forsvinder det af sig selv. Du kan bare holde lidt øje med, at der ikke går betændelse i de næste dage.

Se at få fat i en flåt-tang. De koster ikke ret meget i en dyreforretning, og de er meget bedre til at pille flåter ud med, fordi det er nemt at dreje flåten rundt med den tang. Og så slipper flåten af sig selv næste gang.

Hunde, der lever et sundt og godt hundeliv med ture i skoven, det FÅR altså flåter en gang imellem.
Min egen Silke får mindst 5 om dagen, hele sommeren.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 30 point
Dato : 21-07-09 14:39

Det var da en ualmindelig tåbelig dyrlæge, der vil skære i din hund for at få resten af flåten ud.....

Den anden lyder meget mere rimelig.

Jeg må sige, at det da er sket for mig en del gange, at en flåt er gået i stykker når jeg har villet tage den ud. Og så kan man ikke få den til at slippe.
Men jeg har da aldrig nogensinde været ude for, at det har været nødvendigt med dyrlægelig indgriben når hele flåten ikke er kommet ud.
Og jeg har haft 7 hunde, fordelt over næsten 40 år.

--Jeg vil endda sige, at hvis man er ude og rejse og ikke har mulighed for at pille flåten af med en flåttang, så er der bedre at nive den af og lade hovedet blive siddende end at vente til næste dag når man kommer hjem til flåttangen.
--Jeg synes bare det er SÅ adrr at nive flåten ihjel, så jeg har altid en flåttang i mit etui til mobiltelefonen. Den har jeg jo altid med mig.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-07-09 15:07

Sigurd får altså også ofte flåter og der er heller ikke sket noget med ham nogen sinde, han hygger sig ligefrem ved den opmærksomhed han ved han får når han ser jeg tager flåtkortet frem og han går selv ud på toilettet for og se at jeg skyller den ud bagefter

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 21-07-09 15:07

Du skal bare dryppe hunden i nakken med det der hedder "Frontline", som også er et loppe-bekæmpelsesmiddel.
Dagen efter, du har dryppet med midlet er flåten faldet af, og hunden er sikret mod nye angreb i en måneds tid. Det koster godt nok et par hundrede kroner, men så er der også til 3 gange....

Kommentar
Fra : veranen1

Dato : 21-07-09 15:09

Okay - Ja jeg afslog også dyrlægens svar til at skære det ud - hun har været igennem alt for meget i denne måned.

Men bør jeg stadig være bekymret når flåtens hovede ikke er synligt i hende? Jeg mener, det er decideret gået ind i hende?

Og jeg er ganske mere rolig nu når man heldigvis ikke er den eneste der er en kage.
Jeg har bestilt en tægetang nu da det nok er det mest fornuftige !

Jeg har dog et til spørgsmål, om der er nogen med erfaring af FRONTLINE kan sige om dette er effektivt og virker? Det er kun til brug her om sommeren hvor det er værst tænkte jeg. . .

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-07-09 15:16

Frontline er gift og ikke noget jeg bruger til min hund, så hellere nusse ham og finde de flåter der må komme hen ad vejen. Hvis det er for og forebygge lopper, hvorfor så ikke vente til lopperne er der og udrydde dem.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 21-07-09 15:18

Ja slap bare af.

Jeg ville lige besøge en dyrelæge hvis hele flåten ikke var kommet ud, han kan som regel altid lige få det sidste ud. Men som også sagt er det sikkert ikke nødvendigt.

Det er jo kun hvis flåten har borelia at det bliver farligt, så kig efter de næste dage om der kommer en rødlig ring om såret og hvis der gør det skal du til dyrelæge, men chanchen for det er meget lille.

Det værste du kan bruge til at få dem ud er nok en pincet, du får flåtet klemt fra hinanden. Jeg bruger neglene (med lidt øvelse kan det alstå godt lade sig gøre) problemet der er bare hvis den lige har sat sig fast, så er den for lille at få fat på, har der prøvet med kredit kortet med der smutter den også igennem.

Men der er mange meninger om flåter men en ting er sikkert, du behøver ikke at være skrækslagen, bare hold øje med såret det næste stykke tid.

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 21-07-09 15:22

Ja frontline er gift og vi bruger det heller ikke mere efter vi fandt ud af en ganske alm. hvidløgs pille som vi mennesker også kan ta , uden at lugte hver morgen i hundens mad er, hvis ikke bedre så i hvert fald lige så god som giften.

Kim

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 21-07-09 15:26

relax. den dyrlæge som siger at du straks skal komme er da bare ude på at tjene penge, sådan en spasser,

Det er ikke løgn når jeg siger at min gamle kat i sit liv nok har haft over million tæger i alt. Altså cirka ^^
Tænk på hvor mange flåter din hund har haft på kroppen, så han selv har "kløet" væk, der er hoved da sikkert også faldet af.
Vi dyr og mennesker er altså ikke så skrøbelige som vi nogle gange tror.
Hule mænd i sin tid havde sikkert et hav a flåter, og tror aligevel ikke flåter var den hyppigste døds årsag dengang.....

Men det er jo kun et simpelt gætteri

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 21-07-09 15:51

slap af og hold øje med stedet.
det er ikke unormalt at der kan komme en lille hård bule der hvor flåten har været....... ikke at forveksle med en byld..... du vil kunne mærke på hunden om det er et ømt sted der gør rigtigt ondt (byld) eller det bare er noget der klør(som når vi får en bule efter et myggestik) hvis hunden krasser lidt på stedet kan der godt komme et lille sår.... så som der står i et af de forrige svar rens stedet nogle gange de første dage. (brug fx klorhexadin.... ikke brintoverilte da det kan ætse huden hos hunde.. er jeg blevet fortalt), jeg plejer også at smørre noget decifiderende/ helende cream på.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-07-09 17:08

som flere har skrevet lidt klorhexidin på en vatpind det er normalt ikke et dyr som skader hunden her findes et billed der viser hvordan du med en spids pencet kan fjerne disse dyr http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14583
der findet flere måder at fjerne disse dyr på vil anbefalle at du køber en af disse
http://www.allflex.dk/default.asp?Action=Details&Item=229
du kan evt købe andre typer hos din dyrehandler eller apoteket der findes bla. en "dankort" model og "kuglepen" pincet model

læs også her http://www.netdyredoktor.dk/sw15622.asp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-09 18:24

---Den bedste tang er for en gang skyld osse den billigste.

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.fotoagent.dk/single_picture/10485/138/medium/Hundeting_023.jpg&imgrefurl=http://www.specialbutikken.dk/Hundeudstyr---lidt-forskelligt.aspx&usg=__m7dDsokJFyPFjgSYfl_B0yiBqGA=&h=218&w=100&sz=4&hl=da&start=31&um=1&tbnid=Z4Tmay2ds2seGM:&tbnh=107&tbnw=49&prev=/images%3Fq%3Dt%25C3%25A6getang%26ndsp%3D20%26hl%3Dda%26rlz%3D1T4ADBS_daDK317DK318%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

De har den i de fleste dyreforretninger, og den koster 15-20 kr.
Den af metal er dyrere og ikke nær så god.

Diverse kort og løkker og underlige "flåtbrækjern" kan være gode nok, når flåten har nået en vis størrelse. men når de er helt små, så er en pincet eller en tang det nemmeste.
--Flåt-kortene kan det være svært at komme til med, hvis flåten sidder inde i øret eller mellem øjenvipperne...

---Silke og jeg har vist prøvet alt...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-07-09 21:07

Forleden fjernede jeg en flåt på Sigurds øjenkant med kortet og det gik let nok.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-07-09 22:07

Jeg bruger en tægetang til at fjerne flåterne på min hund.

Når vi har været ude hvor der er chance for flåtangreb, undersøger jeg hunden (og mig selv) så godt som muligt, og fjerner dem.
Jeg er lidt betænkelig ved at bruge Frontline, Exspot o.l. De sidste 2 gange jeg brugte det, fik min hund udslet, måske tilfældigt, men jeg undgår det indtil videre.

Har jeg overset flåten og den er blevet lidt større, drejer jeg den rundt med en finger, mod uret, indtil den falder af.

For nogle år siden blev der lavet en undersøgelse på jagthunde, som viste at kun ved 4% af de angrebne hunde tilstødte der komplikationer.

Fandt i øvrigt en flåt på mig selv for et par dage siden
Da jeg ville fjerne den med tangen, gik den itu, og jeg fik ikke hovedet med ud.
Bortset fra at jeg holder øje med om det giver rødme omkring bidstedet, har jeg ikke tænkt mig at gøre yderligere...

Rådyr, ræve, harer og andre vilde dyr har som regel masser af flåter på sig, men de fleste dør nok af andre årsager end flåter.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-07-09 22:09

udslet=udslæt

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-07-09 10:40

Bruger altid en tægetang til mine katte, og det er langt det bedste sys jeg.
Og de har også flee gange kun fået halvdeln ud, når de lige har kløet lidt eller noget, men der er aldrig skt noget.....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-07-09 07:59

Frontline virker ok, men ikke 100% - samtidig er der en risiko for at din hund ikke kan tåle det. Vi bruger kun tægemiddel hvis vi skal på ferie nogle steder hvor den er helt gal med flåter/tæger ellers klarer vi os fint med tægetangen.

Tægetangen eller andre "værktøjer" er standardinventar hos en hundeejer - du skal IKKE eksperimentere på hundens bekostning for at spare 10-20 kr, som hurtigt kan blive til flere hundrede kr i dyrlægebesøg. Det er simpelthen synd for hunden.

Hold øje med din hund og hvis den viser tegn på ikke at have det godt, ja så SKAL du til dyrelægen uanset hvad det koster - det er hvad du gik ind til da du valgte at anskaffe dig en hund.

Pøj pøj med hunden.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : veranen1

Dato : 23-07-09 09:20

nå okay ampere

gik jeg virkelig med til det da jeg anskaffede mig en hund :O Det troede jeg virkelig ikke .. .

DUH

Kommentar
Fra : veranen1

Dato : 23-07-09 09:26

Tak for jeres svar allesammen - hun er okay der er ikke sket noget yderligere !

Stort set allesammen brugbare svar :)

Mvh veranen1

Godkendelse af svar
Fra : veranen1

Dato : 23-07-09 09:28

Tak for svaret Birgitta. Du gjorde mig en del mere rolig :)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-07-09 09:51

Nogle hunde kan blive syge af flåter, har jeg ladet mig fortælle. Det har jeg dog ikke oplevet, og jeg har set MANGE hunde gennem mit liv!

Jeg har set en hund der havde mindst 15 flåter på sig, da jeg kommenterede det over for ejeren sagde han blot: "Det klarer han selv!", hvilket jeg så syntes er forkert! De bør da fjernes.

Sidste år da min ene hund, Sille, døjede meget med flåter, købte jeg Bayvantic cet ved dyrlægen, dryppede det i nakken på hende og har aldrig set en eneste flåt siden. Det var ikke så dyrt og der er til 4 år i sådan en pakke.

Men de gange jeg har fjernet en flåt fra en af mine, eller andres, hunde, har jeg blot "nuldret" den lidt, hvorefter den let slipper når man trækker den ud, ved hjælp af neglene.

Men ja, hold da øje med stedet, hvis der sker noget unormalt, så søg da dyrlæge, men jeg tror du kan være helt rolig, det sker både for mennesker og dyr.

Jeg tillader mig lige at komme med en historie
En kammerats far skulle lige hælde vand fra kartoflerne i et læhegn engang, hvorefter han fik en flåt på "løgposen", (spørg mig ikke hvordan han bar sig ad med det!!) det resulterede i en smertefuld hævelse og et besøg på skadestuen. Det er flere år siden, men han lever stadig i bedste velgående

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-07-09 09:52

Hovsa!

Bayvantic cet = Bayvantic vet

Tyrkfejl

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-07-09 13:00

Taunusand: Joda.. hunde kan blive syge af flåter. Ligesom mennesker kan. Men det er IKKE flåten selv, hundene bliver syge af, men de bakterier som mange flåter har i deres spyt. Når flåten først er død, så overfører den ikke mere spyt til såret. Og så er den ikke mere farlig end en meget lille splint. Sådan en arbejder sig ud af sig selv uden nogen ballade.
Og hunde er ikke nær så følsomme overfor flåtens bakterier som mennesker.

--At din kammerats far blev flåtramt er sikkert ikke sket under vandladning i det fri. Flåten er allerhøjest startet sin rejse op af det lange ben på det tidspunkt. Flåter kravler meget gerne op i knæhasen eller videre op til lysken før de bider sig fast.
Når "løgposen" sådan tog skade, så kunne det jo være fordi det er et sted, hvor man først selv forsøger at bakse dyret ud... -inden man involverer andre i den proces.
Måske har han selv --og evt. hans kone--- gravet lidt for dybt i "posen" inden de har opgivet at slippe af med flåtens hovede? Så kan der nemlig godt gå betændelse i. Det er bedre at lade kroppen selv skille sig af med stumpen, når flåten først er død.

Nåmen jeg takker for accepten af mit svar, veranen1. Skynd dig at få fat i den flåttang. For når din hund har haft én flåt, så får den helt sikkert osse flere..