/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Nord Korea
Fra : Trine08
Vist : 1128 gange
100 point
Dato : 20-07-09 22:24

Hej

Jeg har lige set en udsendelse på DR1 om folk der flygter fra Nord Korea til Syd Korea.
Jeg så detsvære ikke starten af pogrammet.

Mit spg er.... Hvorfor flygter folk fra Nord Korea ?
Hvis man bliver opdaget som flygtning fra Nord KOrea, så bliver man henrettet, så hvorfor tage den chance ?

Jeg har læst på http://da.wikipedia.org/wiki/Nord_Korea men syntes ikke rigti det besvare mit spg.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 20-07-09 22:45

Jeg tror, at hvis man opstiller en liste over verdens værste lande at bo i for almindelige mennesker kommer NordKorea i hvert fald i top 3.

Ingen personlig frihed, forbud mod at rejse ud af landet, sult som et massivt problem (landet ønsker at være selvforsynende, men bl.a. på fødevarer er der regelmæssige kæmpeproblemer), ytringsfrihed findes selvsagt ikke, gennemsnitlig levealder er lav, undertrykkelse og korruption derimod høj. og masser af penge brugt på militær oprustning, atombomber mv

Tænk på, hvor mange bådflygtninge fra Afrika, der omkommer under transporten, osv. mange mennesker er villige til at sætte livet på spil for at forbedre deres og deres families liv, bare gøre det tåleligt. Frihedskæmpere satte deres liv på spil for nogle idealer, selv om menigmand i Dk jo ikke led den store nød eller var alvorligt truet.

Så det er nok en helt almindelig menneskelig reaktion (hos nogle) at flygte, gøre oprør eller hvad man nu kan finde på, i håb om et bedre liv.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 20-07-09 22:47

Du kan jo i mange tilfælde se eller gense udsendelserne fra DR TV på nettet...

http://www.dr.dk/odp/player.aspx?mt=frontpagetab&st=frontpageTab_0

hvornår præcis så du den udsendelse?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 20-07-09 22:55

Ja, nu har jeg lige set et par videoer på youtube bla http://www.youtube.com/watch?v=Qyy3GmI5byE beskriver det super godt.

Irretere mig bare lidt at jeg er 28 år, og aldri rigti har vist noget om det...
Syntes da jeg læser nyheder på TV2 ca hver dag..

Utroligt at Europa og USA ikke kan stå sammen og få væltet sådan en diktator af pinden... og rede det koreanske folk.

Men vi har vel ingen økonomiske fordele ved at "rede" NK

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 20-07-09 23:05

iha< den har været på DR1 for ca 1 time siden.. den hed Horisont Special: Flugten fra Nord Korea

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 23:25

Citat
Syntes da jeg læser nyheder på TV2 ca hver dag.
NordKorea er et utroligt lukket land, der slipper næsten ingen nyheder ud derfra, der er stor fattigdom og sult er almindelig, regeringen nægter nødhjælps organisationer at arbejde i landet (spionage) og siger nej til fødevare hjælp fra vesten, vesten har tilbud økonomisk hjælp, men regeringen har sagt nej, fordi der er betingelser som de ikke vil opfylde, for eksempel om afskaffelse af atom våben og nedrustning.
Jeg så godt udsendelsen, men undrede mig ikke over at nogen tog chancen, men spekulerede lidt over hvor længe regeringen kan holde befolkningen i et sådan jerngreb, folk kan og må stort set intet, jeg tror det er meget værre end i Iran

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-07-09 23:32

Folk flygter fra sult og hungersnød. Det nogen politikere kalder for bekvemmelighedsflygtninge.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-07-09 23:37

Citat
Utroligt at Europa og USA ikke kan stå sammen og få væltet sådan en diktator af pinden... og rede det koreanske folk.

Et land skal lave virkelig mange unoder for at andre lande invaderer det og afsætter dem med magten. Og Nordkorea opfører sig for det meste pænt over for andre lande. De truer lidt med a-våben, men det er mest for at få penge for at lade være med at bruge dem.

Jeg tror at Europa og USA har vigtigere og mere præcesende problemer end Nordkorea, derfor får de lov til at passe sig selv.

DR2 viste for nogen tid siden en "komedie" serie om tre mennesker der rejser ned for at besøge Nordkorea, den viste et sjældent billede af Nordkorea bag facaden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-07-09 01:14

Fødevarehjælpen bliver opslugt af militæret, men det ved det meste af den fattige befolkning heller ikke.
Derudover har alle ældre koreanere grufulde minder om tiden under 2. verdenskrig hvor japanerne slagtede dem, denne frygt udnytter regeringen så i den indre propaganda for at få støtte til oprustningen, den menige koreaner ved ikke bedre, heller ikke at naboerne har fået mere frihed.

Nordkorea har åbnet for en kvote af vestlige turister, men de bliver mandsopdækket 24 timer.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-07-09 12:59

Hej trine.
Der er simpelthen et diktaur af den anden verden.
Og befolkningen har opdaget hvor godt vi trods alt har det udenfor.
Derfor ...længere er den ikke

Også selv om man skændes lidt herinde indimellem.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 13:19

Citat
Også selv om man skændes lidt herinde indimellem.
Hvem skændes ?

Jeg har desværre ikke set udsendelsen. Men så meget ved jeg da, at befolkningen i NK er og har været totalt indoktrinerede til blindt at stole på, hvad partispidserne siger og mener, lige siden Koreakrigen midt i halvtresserne.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 21-07-09 15:09

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-07-09 16:02

Selv tak, Trine08