/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stoppet køkkenafløb
Fra : erikdeplace
Vist : 7223 gange
20 point
Dato : 20-07-09 12:46

Vores køkkenafløb er næsten stoppet. Alle rørene under vasken, incl. overløb, renset. Lodret plasticrør, der forsvinder ned i underskab/gulv søgt renset med afløbsrens, alm. vandtryk og med rensebånd. Uden resultat. Der er tydeligvis et hårdt knæk på røret. Alle rør er i øvrigt under 20 år. I kælderen er lemmen til faldstammen blevet åbnet og der er hældt vand, i som forsvinder hurtigt. Altså må proppen sidde mellem etagerne. Og hva' gør jeg så?
venlig hilsen
Erik

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-07-09 13:10

Velkommen på kandu

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 20-07-09 13:25

du kan køb kastic soda som er i grøn BORUP flaske fra Superbrugsen eller føtex. Du skal bland halv flaske med vand og smede i afløbe. Den virker meget hurtig. Bedste tid til brug den er natten.
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : erikdeplace

Dato : 20-07-09 14:28

Tak for rådet, men det afløbsrens, jeg hældte i, var netop kaustisk soda - og det hjalp ikke. Desværre!
Erik

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 20-07-09 14:52

jeg vil ALDRIG ANBEFALE kaustisk soda blander man det forkert opstår der mere skade
en rensesplit er at prøve kan købes i byggemarked eller er det vvs'eren eller kloark eks lyngholm elign.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4433&n=20100

Godkendelse af svar
Fra : erikdeplace

Dato : 20-07-09 14:59

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : erikdeplace

Dato : 20-07-09 15:01

Til rotw: Mener du virkelig, at sådan en rensesplit virker anderledes og bedre end et tyndt rensebånd?
v.h.
Erik

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-07-09 17:39

det eneste rigtige er, at få rørene spulet . med rensebåndet eller rensesplit laver du kun et lille hul. det er fedt og sæbe der danner proppen, og det skal spules væk. ellers har du samme problem igen om et par måneder.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-07-09 21:59

Hej Erik.
Velkommen til kandu.dk -
det link rotw giver dig til HaraldNyborg er en mere effektiv rensefjeder end et alm. tyndt rensebånd - bl.a. fordi det kan roteres med håndtaget under rensningen, hvilket også gør det muligt at få skubbet rensefjederen omkring temmelig skarpe hjørner ..........
og udgiften er jo overkommelig
Ellers må du til trimare46´s rigtig gode råd om at få spulet rørene igennem - forstopningen ligger uden tvivl i den vandrette del af dit afløb, som evt. kan ligge under dit køkkenskab. (skjult i sokkelen)
.... du kan jo også fjerne bunden i dit køkkenskab og skille rørene ad, så kan de blive renset rigtig effektivt.
Kaustisk soda er en dårlig ide !!!
Held og lykke med det
hilsen
Bennymanden