|
| Toppakning Carina E Fra : pahus | Vist : 1541 gange 200 point Dato : 20-07-09 11:27 |
|
Jeg har fået planslebet topstykket og monteret ny toppakning og nye strækbolte derefter spændt topbolte med 29Nm + 2 gange 90 grader.
Motoren blev startet op, alt så normalt ud, men på prøveturen begyndte den at ryge unormalt meget fra udstødningen. Den er nu begyndt at bruge olie. Hvad er der galt ?.
En bekendt siger at strækbolte altid skal skrues lidt tilbage igen. Er det rigtig, det har jeg aldrig hørt om ?
Til alle i dygtige mekanikere, giv venligst en god forklaring på problemet.
Motoren er en 1,6 16 ventiler årg 1994
| |
|
Citat En bekendt siger at strækbolte altid skal skrues lidt tilbage igen. |
Den var ny... Lyt IKKE til ham....
Hvor meget olie bruger den? Hvad har den kørt siden af km? Hvad farve har røgen? 29MN og 2 gange 90 grader, er måske heller ikke for meget... Hvor har du oplysningerne fra? Og hvilken rækkefølge har du spændt dem i?
| |
| Kommentar Fra : pahus |
Dato : 20-07-09 13:03 |
|
Den har brugt ca 2 liter på ca 100 km.
Tilspændings moment har jeg fra tolerancedata.com og tilspændingsrækkefølge er som på skemaet viser fra midten og skiftevis udad.
Ps. der er i øvrigt ingen olie i kølevædsken.
| |
|
Er topstykket tryk prøvet?
| |
| Kommentar Fra : pahus |
Dato : 20-07-09 13:42 |
|
Ja planslebet og trykprøvet.
| |
| Kommentar Fra : rocoolsen |
Dato : 20-07-09 18:58 |
|
Tilspændingsmomentet er korrekt, og bolte skal normalt ikke udskiftes.
Tossen der siger de skal skrues tilbage, må selv være lidt bagud
Kan man have vendt toppakningen forkert ?? eller glemt kobberpakninger til oliekanal.
| |
| Kommentar Fra : rocoolsen |
Dato : 20-07-09 20:20 |
|
Som "Cortina" siger, kan olietyve give olieforbrug som på feks. Ford OHC.
Dette sker ikke på Toyota, men desværre sætter stempel/olie-ringe sig, og det giver blå røg og et stort olieforbrug.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|