/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Shuntventil og cirkulationspum
Fra : Ekspress105
Vist : 2664 gange
500 point
Dato : 19-07-09 21:44

Er der den store forskel på shuntventiler i forhold til prisen?

Og erfaringer med placeringen cirkulationspumpen... Nogle siger på fremløb før shunt. ander efter... Andre igen på retur....

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 510 point
Dato : 19-07-09 21:53

Det kommer an på pumpens formål. Skal du holde ordentlig cirkulation på radiatorsiden, er en placering på retur, på den kolde side af shunten at foretrække.

Skal du holde omløb på en kedel for ikke at få den for kold i bunden, vil en pumpe på returen på den varmeside af shunten være klogt. Behørigt sikret med f. eks en AVDO. Produktet dertil er dog bedre en LADOMAT.

Men snakker vi fastbrændsel kunne begge pumper være ret kloge at have. Ved større kedler til olie og gas er det et krav.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-09 21:56

,,,og ja. Ordentlige ventiler har oftest væsentlig bedre kurve end billige, med manglende eller ingen dokumentation. Ventilen skal vælges ud fra opgaven. Dvs det var rarest at kende flowet nogenlunde. Skal man regulere nøjagtigt, er det oftest nødvendigt at acceptere et nogenlunde tryktab over ventilen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-09 21:58

...at jeg foretrækker pumpen på returen, er udfra deviserne: Laveste temperatur. Laveste placering. Ved en trækedel kan en dampboble i pumpen stoppe pumpningen, med temmelig voldsom resultat til følge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-09 22:29

Faktisk bruger jeg tre. En hovedpumpe der føder radiatorne og leverer fortryk til gulvarmeshunten. Denne er en variabel ECO pumpe. En Grundfos Alpha på gulvvarmeshunten.

Eco'en henten varmen fra bufferen. Bufferen fyldes vha standardpumpe indbygget i min varmepumpe. Denne er kun i drift sammen med kompressoren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-07-09 22:35

Kommer der træfyr på (måske), bliver det med en ladekreds a'la LADOMAT, dog udført med en simpel termostat styret pumpe, og opretholdelse anstændig kedeltemperatur med FJV ventil eller lignende. Varmen vil dog blive afleveret i spiral i henholds svøbet i VV beholderen og spiral i buffer. Men nu må vi se.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-07-09 01:35

3773 er allerede kommet med en masse gode indlæg, men for at vende tilbage til dine spørgsmål kan jeg sige:
Citat
Er der den store forskel på shuntventiler i forhold til prisen?

Ja, det er der ! Ofte er der et forhold imellem pris og kvalitet - her som mange andre steder.
Altsammen efter formål og ønsket virkning.

Med hensyn til pumpe, har du også fået op til flere gode indlæg fra 3773 - et rigtig godt lyder:
Citat
Det kommer an på pumpens formål. Skal du holde ordentlig cirkulation på radiatorsiden, er en placering på retur, på den kolde side af shunten at foretrække.

Det er ofte en god cirkulation på radiatorsiden man er interesseret i, det er samtidig medvirkende til optimal afkøling af opvarmningskilden, alt efter behovet for forbrug - din opvarmningskilde (olie - gas - træ) er jo kun aktiv ved et vist forbrug, som varme i radiatorer eller gulv, eller ved et varmtvandsforbrug - ellers må du nærlæse de systemer som 3773 forklarer om - men de færreste har behov for så effektive pumpesystemer, og hvis man ikke selv er i stand til at medvirke til arbejdet og opsætning, så er vi igen tilbage til et forhold imellem pris - behov og virkning - men mulighederne er mange.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-07-09 21:31

Okay der var noget at tænke over...

Anlæget består af radiatore i to plan (10 kvm gulvarme) Bundet sammen i en omgang, to-strengs....

Vv beholder står ved siden af fyr...

Fyr er koks fyr...

Forstiller mig at koble Vv på som det første, før shunt.... Og så lave så man ka lukke af for radiatorene... Er er jeg i tvivl om hvor pumpen sidder bedst... Retur lige før fyr?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-07-09 22:05

Som du selv skriver
Citat
hvor pumpen sidder bedst... Retur lige før fyr?

det er den rigtige placering.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-07-09 10:48

Nemlig retur lige før fyr.

Du kunne overveje at sætte en AVTA ventil på til brugsvandet. Så slipper du for afkøling af brugsvandet når der ikke er blus på!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-07-09 11:07

Den lyder lidt farlig den du har gang i der.

Optimalt set, hvis du vil shunte (hvilket kunne være særdeles logisk), bør du have en buffertank ind i billedet. Hvor skal varmen blive af, hvis du shunter ned og ikke trækker på kedlen? Du hærger så kedlen med meget koldt indløb i bunden og ringe flow. Det kan blive lidt kritisk at kvæle koks ned og du opnår en ringe forbrænding eller kogning.

Så kan du selvfølgelig forsøge dig med fire-vejs ventiler, menøhhh......

Jeg ville have en parallel koblet buffer. Fyret får sin egen termostatstyrede pumpe, eller LADOMAT. Fyr over i bufferen og opvarm brugsvandet via AVTA.
På sekundær-siden monterer du standard trykstyret pumpe (ALPHA II eller Wilo Eco), og laver f. eks en automatisk shunt-styring med Danfoss AVTB.

På den måde kan du fyre løs og hæve bufferens temperatur til f. eks. 80 grader og alligevel kun køre 40 gr frem til radiatorerne. Således behøver du ikke knibe kedlen, men kan lade den bestille noget og så "leve" af bufferen til den er tom.

700 - 1000 liter ville være fint. Vær obs på at du så skal bruge en ekspansion på godt 100 liter!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-07-09 09:07

Jamen er ikke i tvivl om at det ville være den optimale løsning men Har ikke plads til en buffer så den står godt... Og det er noget som forhåbentligt bliver skiftet ud med jordvarme og solCELLER inden for 10år max...

Så der for vil jeg gerne kunne shunte så jeg ka se om anlæget dur til en lav fremløbstemperatur...

Så hvis jeg montere shunt, efter vvb, og pumpe på returen lige før fyret så vil jeg ha den bedste cirkulation? Og når shunt sidder der så vil fyret jo vel varme vvb højere op hvis den kniber med at holde sig nede?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-07-09 09:20

Men ska jeg bruge en 3 eller en 4 vejs for det virker? En 3 vil vel bremse cirkulstionen? men når vvb er på før shunt vil cirkulationen vel bare blive større der? Eller vil alt cirkulationen kun blive til vvb?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 22-08-09 10:16

Som jeg læser din beskrivelse , så har du egentlig 2 kredsløb : et kredsløb til varmtvandsbeholder (vvb) og et kredsløb til radiatorer (opvarmning). Ved at placere pumpen i returledningen (som er den korrekte placering) umiddelbart før fyret, vil du opnå permanent 'pumpe-baseret' cirkulation i vvb, men når shunten åbnes vil du kun have naturlig cirkulation i opvarmning - med dårlig komfort til følge.
Kontakt 3773 med en PM, så tror jeg han kan hjælpe med tegning osv - han har stor erfaring og ekspertise

Godkendelse af svar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-08-09 12:31

Tak for svaret 3773.

Er godt klar over det ikke er den optimale opbygning jeg laver Og hvi det var fordi at jeg ville blive ved med at ha et fyr, så var det blevet noget hel andet end det jeg laver nu... Og den eneste grund til at jeg vil shunte nu er for at vide hvor lav en fremløbstemperatur jeg ka nøjes med... Til brug for beregning af jordvarme en gang...