/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
N1H1 Hvem kan ikke få det?
Fra : GormDenGamle
Vist : 788 gange
37 point
Dato : 19-07-09 14:14

En person bildte mig ind at vis man er fra før 1957 eller lignende, så kan man ikke (Eller er ikke i risikogruppen) få sygdommmen. Det lyder som noget vås i mine ører.

Er der noget om snakken eller blot derhen af?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-09 14:16

Vås, det kan alle få

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-07-09 14:17

Det er helt korrekt. N1H1 angriber ikke folk der er født før 1957!

Kommentar
Fra : iah

Dato : 19-07-09 14:22

Os gamle har efterhånden oparbejdet et imunforsvar gennem tiden som forhindrer den omtalte influenza at angribe...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 47 point
Dato : 19-07-09 14:26

Den person har sikkert læst dette

http://helse.dk/2009/06/30/%C3%A6ldre-er-mindre-udsatte-overfor-h1n1-influenza/

Citat
”Indtil 1958 var den mest almindelige influenza en udløber af den spanske syge, og de mennesker, som har haft den type influenza, har en vis immunitet overfor H1N1, fordi virus derfra har vist sig at styrke immuniteten overfor H1N1. Men efter 1958 kom en ny type influenza fra Asien med en anden virus, der ikke giver nogen immunitet overfor H1N1,” forklarer han.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-09 14:27

Det er vist rigtig nok, og Gorm den Gamle burde være fra før 1957
nå spøg til side, det har noget at gøre med nogle alvorlige influenzaer som hærgede dengang før 1957, og som ligner den nye type N1H1, de gamle har så stadig aktiv immun forsvar som skulle kunne virke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-09 14:27

Der manglede dette i citatet

"Det betyder, at influenzaen primært vil ramme dem, der er født efter 1958 "

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-07-09 14:27

Ældre er mindre udsatte overfor H1N1 influenza
30. juni 2009
helse.dk
af Helse RedaktionenEksperter er ikke i tvivl om, at H1N1 influenzaen – også kaldt svineinfluenza – er en pandemi, der rammer Danmark i løbet af efteråret. Men den ældre del af befolkning, der har haft influenza før 1958, skal ikke være så bekymrede. For de har en vis immunitet overfor sygdommen, forklarer professor i virussygdomme Jens Lundgren fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.
”Indtil 1958 var den mest almindelige influenza en udløber af den spanske syge, og de mennesker, som har haft den type influenza, har en vis immunitet overfor H1N1, fordi virus derfra har vist sig at styrke immuniteten overfor H1N1. Men efter 1958 kom en ny type influenza fra Asien med en anden virus, der ikke giver nogen immunitet overfor H1N1,” forklarer han.

Det betyder, at influenzaen primært vil ramme dem, der er født efter 1958 - altså især den aldersgruppe, som udgør arbejdsstyrken. De har ingen immunitet, fordi virusset er ukendt, og så vil alle i den befolkningsgruppe i princippet være modtagelig. Ifølge professor Jens Lundgren er det sandsynligt, at omkring 30 procent af den del af befolkningen vil få influenza, og omsat i tal drejer det sig om mellem en halv og 1,5 millioner mennesker alene i Danmark.
Selv om det umiddelbart lyder som et alarmerende stort tal, så er der ingen grund til panik, understreger forskere.

læs mere her http://helse.dk/2009/06/30/%c3%a6ldre-er-mindre-udsatte-overfor-h1n1-influenza/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-09 14:46

Trallalla... Jeg er født før 1958

Kommentar
Fra : iah

Dato : 19-07-09 14:50

Citat
Trallalla... Jeg er født før 1958

Tja, der er da trods alt nogle fordele ved at blive ældre...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-09 15:15

Det var li'godt s.....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-07-09 15:15

Jeg føler mig allerede dårlig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-09 16:27

Husk nu på at mennesker udenfor risikozonen har voksne børn i zonen.

Nu tager bæstet en tur jorden rundt og har muteret næste "sæson", og så kan vi andre også blive ramt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-09 16:35

vic2000 kan ikke få N1H1. Selv for en influenza, er der en nedre grænse, for hvor ringe kvalitet "værten" må være.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-09 16:48

Næh, virussen dør omgående i alt det terpentin, triclor, sprit, cellulose og hvad der ellers har ædt hans hjerne i årenes løb.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-09 17:18

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-07-09 17:46

Er født på dagen hvor Generalfelsmarskal Friedrich (von) Paulus kapitulerede i Stalingrad.
Så jeg skulle også være uden for fare.

Mosebaek.

N.B.:Som måske antydet,optar ww2 mig rigtig meget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-07-09 17:56

Jeg har også forsøgt at opbygge mit immun forsvar,ved hjælp af rigelige mængder af øl,pibetobak,Cecil,smør sukker og ikke at forglemme,brun sovs.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 19-07-09 21:48

Aha. Ja det er helt sikkert det han har læst. Hahahaha.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-09 14:22

Forresten..... Nu hvor jeg er færdig med at godte mig over at jeg ikke skal have influenza, så kan jeg ikke lade være med at tænke på..:

1) Hvis vi ikke kan få influenza når vi er født før 1958, hvordan kan det mon så være, at der ER gamle mennesker i udlandet, der er blevet syge?

2) Hvordan kan det være, at man ikke bare vaccinerer folk, som man har kunnet gøre hvert år mod aktuelle influenzaer...

3) Når man indtil nu har revaccineret folk i risikogrupperne hvert år, --hvordan kan det så være, at vi stadig er immune overfor N1H1 50 år efter det sidste udbrud af en lignende influenza?

4) --Eller forudser myndighederne, at epidemien bliver så total, at der ikke er vaccine nok til alle? Så vil man vælge kun at vaccinere de arbejdsduelige borgere, for at samfundet ikke skal bryde helt sammen..

---Hygge, ikke?