/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Rep af mobiltelefon.
Fra : Sallus
Vist : 924 gange
100 point
Dato : 18-07-09 17:08

Er der nogen der ved hvad købeloven siger? Syntes det er lidt svært at tolke.
Den 12/2-09 købte jeg en Sony Ericsson w890i til 1 kr. med tilhørende abonnement 199 kr. pr.mdr. i et halvt år. Ialt 1195 kr. Jeg lagde godt mærke til at, når telefonen blev brugt, var der en lille trekant med lys i ved joystikket, men troede det skulle være der for at man lettere kunne skelne knapperne.Da jeg så så min datters telefon for nylig, var der ikke lys i joystikket, så jeg gik selvfølgelig ned til TDC med telefonen. De kunne godt se at der var slået noget af emaljen af, men sagde at det ikke betød noget og at det er slitage. Det skal lige nævnes at jeg næsten ikke har brugt telefonen. Da jeg forklarede at det havde været der hele tiden, men at jeg havde troet at det skulle være der, fik jeg at vide at jeg skulle være kommet med det samme, og at hun ikke vidste om garantien gjaldt, (den er jo så 5 mdr. gammel) eller om de i det hele taget kunne gøre noget ved det. Hvordan står jeg hvis telefonen kommer tilbage med besked om at de ikke kunne udbedre skaden?
Med venlig hilsen
Sallus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-09 17:19

Fejl og mangler skal du gøre indsigelse mod, med det samme du har fået telefonen, du kommer sikkert selv til at betale for reperation, du kan ikke bevise at fejlen har været der hele tiden, ellers er supporterne flinkere end loven tillader

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-09 17:20

Den skal rep. og hvis de ikke kan det, så kan du få en ny...

Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 18-07-09 17:22

Problemet er bare at jeg ikke var klar over at det var en fejl før jeg så min datters telefon, og så er det jo svært at gøre indsigelse.
V.H
Sallus

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 18-07-09 17:23

nu er katastrofen ikke så stor hvis de sender den retur uden rep. du kan købe et nyt tastatur med joystik http://www.mytrendyphone.dk/shop/sony-ericsson-w890i-37751c1.html det koster ca 100.- så du kan få den pæn igen, også selv om det da er lidt træls hvis de løber fra det..

D9N

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-09 17:24

Ikke ifølge det Norsted1 skriver, godt jeg ikke er forhandler af noget

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 18-07-09 17:27

Nåe. Jeg var ikke klar over at jeg kunne købe nyt tastatur.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 18-07-09 19:22

det kan du sagtens, og med en torx skruetrækker, og en spids pincet/hobbykniv, er det ikke så besværligt at skifte ... det koster selvfølgelig de 100.- men du sparer så en del tid , frem for at slås med en butik, men se nu først om der bliver problemer...

Godkendelse af svar
Fra : Sallus

Dato : 18-07-09 22:32

Tak for svaret Nordsted1.