/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Nyformateret er underlig!
Fra : alkyrix
Vist : 730 gange
100 point
Dato : 17-07-09 23:31

Hej!

Nu sidder jeg med et underligt problem - min bærbar.
Jeg har lige formateret den (rimelig ny bærbar), den kørte egentlig ret godt, men den trængte til at blive ryddet op i - så det blev på den hårde måde.
Jeg fortryder dog formateringen lige nu, fordi nu har den en række problemer:

For det første, så kaster den mig af netværktet engang imellem. Det er lidt som om at når jeg belaster nettet, så gider den ik mere og går i "begrænset adgang" (eller hva nu det hedder), dvs jeg kun har adgang til lokalt net. Jeg kan dog gå ind og køre diagnostisere og nulstille netkortet - så spiller den igen. Det problem har jeg ikke med min stationær som kører på samme trådløse net...
Men det er ikke altid jeg kan nulstille det, fordi menuerne til netværk fryser eller kører ufattelig langsomt - mens alt andet kører normalt hastighed.....

Hvilket leder mig til nr 2 - fordi den hakker helt vildt!
Det er som om den kører på harddisken hele tiden, eller et program blokerer, fordi f.eks. når jeg afspiller film (lige meget om det er youtube/dvd/avi) så hakker lyden. Det er som om den ikke kan følge med. Engang imellem hvis jeg ikke laver andet så virker det fint, men sætter jeg det i fuldskærm eller scroller i vinduet, så kan lyden ikke følge med og lyden kommer i meget små hak.

Nu er det nok lidt svært for Jer at gætte hva det er, men jeg syntes jeg har prøvet alt muligt - så hvis I har et bud, kom endelig med det. Det irriterer mig at min bærbar kører sån :(

Det er en HP pavilion dv6000, som jeg kører Win vista på, de nyeste drivere af alt er installeret. Har endda lige slettet mit antivirus fordi jeg troede det tog resourcerne ved at køre i baggrunden..men det virkede hellere ik.

Håber I har nogle bud og forstår mit problem - ellers sig til, så vil jeg uddybe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-09 23:35

Det er et driver spørgsmål, er du sikker på at det er de rigtige drivere du har hentet og installeret?
Er det en recovery cd du har ? Måske du skulle "nøjes" med de drivere der er på den cd

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-07-09 23:43

Prøv at læs lidt her vedr. harddisken kører hele tiden. Det kan være noget med automatisk defragmentering mm.
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=14&tid=488530

Mvh

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 17-07-09 23:56

Davs med jer to - sent I er oppe

O.v.n. - ja, tror ogås det er noget med driverne, men ka ik få det til at fungere det skidt.
Lige efter jeg installerede win vista installerede jeg den driverpack-dvd der følger med bærbaren - det hjælper ik. Derefter prøvede jeg at lade win opdaterer driverne selv, men faktisk opdaterede den kun netkorts driveren da den var den eneste som ikke var "ny".

..faktisk har jeg været så "grundig" at jeg har formateret min puter 2 gange, fordi jeg bildte mig selv ind at noget gik galt i installationen - men det hjalp ikke.

Heller22 - Tak for linket - jeg prøver lige at kigge på det. Har lige prøvet at slå superfetch fra i msconfig - faktisk har jeg allerede slået indeksering fra på C drevet.
Nu kørere den hellere ikke voldsomt meget på HDD - men bare mere end hva den plejer. Det er mere som den bare hænger, lidt som jeg har photoshop til at køre i baggrunden med et billede på 700 mb i behandling, og hvor jeg prøver at spille en dvdfilm samtidigt...den ka ik rigtig følge med...

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 17-07-09 23:57

BTW - så har jeg installeret alle upgrades til win vista, servicepack og det hele..det hjalp heller ik

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-09 00:08

Hvad er det for en Pavilion du har ? På HPs support side er der mindst 25 forskellige, du skal selvfølgelig vælge den rigtige model, og så hente drivere:
http://h20180.www2.hp.com/apps/Lookup?h_lang=da&h_cc=dk&cc=dk&h_page=hpcom&lang=da&h_client=S-A-R302-1&h_pagetype=s-002&h_query=pavilion+dv6000&submit.x=7&submit.y=5
jeg er altid sent oppe arbejder fra klokken 15 - 01 nu er der ferie

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-07-09 00:15

Det er dumt at formattere en computer.

Nogle gør det med en hammer på en huggeblok . Formatet bliver fladere på den måde.

Andre nøjes med at software formattere harddisken, og kalder det fejlagtigt at formattere ciomputern.
Når de ikke har driverne til selve computeren. Det der sørger for DMA og anden intern kommunikation, får de noget sørgeligt ud af det og er bedst tjent , med at smide den væk og glemme atl om den.

Nok kan operativsystemet installeres og køre lidt uden. Men det bliver ukyggeligt langsomt og fejler tit.
Ram bliver ikke udnyttet ret meget og alle data skal passere processeren. Det er slut med hurtigt internet, filmafspilning og den slags.

Idioterne fortjener ikke bedre.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-07-09 00:23

Hmrf. ovn:
Citat
arbejder fra klokken 15 - 01 nu er der ferie
Skal vi så trækkes med dig mellem 15 og 01 også .

alkyrix. Har du også slået automatisk diskfragmentering fra ? Hvis ja, og det heller ik har hjulpet en ski, lister jeg ud af dit spørgsmål, da jeg så intet har at komme med . Jeg håber, at du finder en løsning .

Og godt at se, at ovn har fået sin rigtige Avatar tilbage .

Mvh og god weekend

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-07-09 00:27

transor:
Citat
Idioterne fortjener ikke bedre
. Sikke noget pis at fyre af. Har du ikke noget kreativt at komme med, så hold dog op med at skrive noget som helst .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-07-09 00:41

Så skriver jeg det på den positive måde.

Alkyrix skaffer si og installerer de rigtige drivere til alle funktionerne på bundkortet.
Det skal helst være inden han installere andre applikationer.

Den anden mulighed er at han køber en anden computer og glemmer alt om den gamle.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-07-09 00:45

Kære transor.

Det var straks bedre. Tak for det. Og det gjorde garanteret slet ikke ondt at være positiv, vil ?

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-09 00:45

Det Transor skriver skal tages med mere end en gran salt, det passer simpelhen ikke, langsomme computere der har kørt nogle år, de bliver som nye efter en formatering af harddisken og ny insallation af styresystem, men formatering er ikke det første værktøj som bør vælges, det er når alt andet ikke hjælper, her er det sket og vi vil forsøge at hjælpe spørgeren til at få en hurtig computer igen.
En ting du bør undersøge, er hvad CPU er sat til under Strømstyring, af en eller anden mystisk grund, sætter Vista tit CPUen til at køre med lav hastighed med strøm på, det er ok når den kører på batteri, men med strøm på ledningen bør den stå til fuld skral

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-07-09 01:19

nej ovn
Computere bliver ikke langsomme med mindre man putter al mulig gøjl i som kører konstant i baggrunden og optager processoren eller som "stjæler" for meget RAM.

Man kan nøjes med at deaktivere eller afinstallere den slags.

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 18-07-09 07:42

O.V.N. -> Puha, godt det ikke er mig - men så alligevel, har telefonvagt i denne weekend og er lige blevet vækket..så vil næsten hellere have dit arbejde lige nu
Tak for linket! Det havde jeg slet ik tænkt over, det må være den første på listen: HP Pavilion dv6000 CTO Notebook PC (Kun engelsk). Så det prøver jeg sq lige, det er jo bare at starte fra en ende af
Men god ide, det med CPU strømstyringen. På strøm var den sat til 100%, men satte den op i batteri også, bare for sikkerhedsskyld..men det hjalp selvfølgelig ik :P

Transor --> Velkommen, men det var da noget fordrukken vrøvl at komme med - sidder du og drikker eller hva? Alle driverer skulle være de rigtige, og de er installeret før jeg har installeret alt andet på computeren - så der skulle ikke være nogle problemer der.
Mht. til formatering af computer, så er jeg normalt hellere for det end at bruge 3 dage på at rydde op, defragmentere, afinstallerer, og hvad ved jeg. Det er en ganske udbredt kendsgerning at Win bliver langsommere og langsommere jo længerer det har kørt på en computer og jo mere man fylder på, selvom man rydder op og rydder op, vil der altid ligge spor af div. programmer man har installereret - sådan har det været siden Win 3.1!

Heller22 --> Ja, den har jeg også slået fra..men vil gå ud fra det er et driverproblem som O.V.N. mener..så det prøver vi indtil videre

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-09 08:35

Citat
Det er en ganske udbredt kendsgerning at Win bliver langsommere og langsommere jo længerer det har kørt på en computer og jo mere man fylder på, selvom man rydder op og rydder op, vil der altid ligge spor af div. programmer man har installereret - sådan har det været siden Win 3.1!

Du kan ikke have mere ret

Jeg har været med i forummer siden 2001, og fundet ud af at 2/3 af brugerne hyler op når der bliver nævnt formatering, det er især blevet slemt med indtoget af de computere der er installeret ved købet, næsten ingen tager den foreslåede backup af recovery så den er klar til brug, og mange kører kun med een partition.

Sådan gøres det:
Een partition til Windows og programmer, og andre til filer, så er det kun C der skal geninstalleres, hvor man så selvfølgelig altid har de nyeste drivere klar til brug ved geninstallationen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-07-09 08:49

Hvis du er så sikker i din sag alkyrix, så har du vel heller ikke noget problem med computeren.

nogle bundkortfabrikanter har så mange udgaver, og laver hele tiden om, så det er ikke sikkert man kan finde de rigtige drivere til download.

check lige om DMA er slået til .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-09 09:27

Jeg går ud fra at du har formateret din harddisk helt.
Så skal alle drivere installeres, og ikke bare de midlertidige som windows har med ved installationen af styresystemet. Selv om Vista har mange gode drivere med, så er det bedst med dem fra HPs hjemmside.
Hent alle drivere (ikke bios update) og læg dem i en mappe.
Nogle drivere er selvudpakkende/installerende exe filer og de skal bare køres når de er hentet.
Andre drivere bruges på denne måde:
Start > indstillinger > kontrolpanel > system og vedligeholdelse > enhedshåndtering
Der hvor der er gule markeringer skal du skifte drivere.
Først + ud for enheden > h-klik på eks. standarddriveren > opdater > find driveren i mappen med de hentede drivere.

Der kan godt være Vista drivere uden gul markering, men det skal være den rigtige.

Vista kan så senere godt finde på at levere opdatarede driver til det du har installeret, og står der det rigtige navn kan du godt lade den udskifte.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-07-09 09:50

Lidt vil jeg give transor ret. Hvis man ikke har en CD med drivere til sit bundkort, så kan det være en jungel at finde de rigtige drivere til alle tingene til bundkortet. Så jeg ville aldrig formatere hvis jeg ikke havde en CD til mit bundkort.

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 18-07-09 11:01

LuffA --> næ, jeg ka ik se problemet, nu når jeg har alle drivere og alle dvd'er jeg skal bruge..så sku det jo ikke være noget problem.

transor --> Tja, nu er det nok 3. gang jeg gør det med den her computer og det har aldrig været et problem før. Så det med bundkortsdriver osv, det sku ikke være noget problem fordi jeg har det hele til at ligge..men det er det så åbenbart denne gang.
Hvad mener du med DMA - nu er jeg lidt blank?

Eyvind --> Tak for forklaringen
Jeg er netop igang med at hente driverer fra HP''s side og lade dem udskifte. Det er heldigvis selvudpakkende filer der installerer sig selv - så det er så nemt
Men jeg har netop ingen af de gule markeringer som du snakker om, der er ingen konflikter eller ngoet ved mit hardware..hvilket også pisser mig lidt af - det ville ha været så nemt hvis der var - så er fejlen nemmere at finde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-09 11:14

Ingen gule markeringer - Vista kan jo godt li' sine medbragte drivere, men de er ikke altid rigtige.

Citat
Men det er ikke altid jeg kan nulstille det, fordi menuerne til netværk fryser eller kører ufattelig langsomt - mens alt andet kører normalt hastighed.....

Måske har du flere trådløse forbindelser "hængende"
H-klik på de to comp nede ved uret > netværks og delingscenter > administrer trådløse netværk > her kan der ligge ubenyttede forbindelser den forsøger sig med.

Du kan også kigge i routeren og evt. lave MAC filtrering så kun dine to computere kan komme på.

Godkendelse af svar
Fra : alkyrix

Dato : 20-07-09 08:39

Tak for svart alle sammen og specielt til o.v.n..

Det var lige det her link der hjalp på problemet - nu kører det hele bare! (ser det ud til )
Bare underligt HP og windows ikke selv kunne finde de drivere, der er sådan noget HP update-halløj som burde sørge for det..men skidt med det, nu funker alt så tak for hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 11:24

Selv tak - godt du fik lidt fart på maskineriet