/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Problemer med lejlighed og kontrakt
Fra : skrimsla
Vist : 596 gange
120 point
Dato : 13-04-03 01:10

Jeg har flyttet ind i en lejlighed den 1.apr. men skal først til at skrive under på en kontrakt nu her efter weekenden. Lejligheden var UTROLIG beskidt når jeg flyttede ind (det vidste jeg ikke inden) og jeg har brugt en hel uge på at gøre rent der og vil gerne vide om jeg har nogle rettigheder om at få det betalt eller hvordan man gør i sådan situationer. Udlejer havde slet ikke kigget på lejligheden efter at den som boede der flyttede og det betyder så at udlejeren ved jo ikke helt hvordan den så ud selvom jeg selvfølgelig har fortalt alt om det og at jeg fandt en død mus under køleskabet som jeg ved ikke hvorlænge har været der o.s.v. Der er jo nogen som har set hvordan det var og kan vidne om det men jeg har f.eks. ikke taget billeder eller lignende.
Andet er at der er mange ting i lejligheden som er ubrugelige (feks. æmhætten) eller ved at gå i stykker feks. brusekabinet) både på grund af mangel af rengøring og slidt. Kan jeg kræve at de bliver skiftet ud hvis jeg ikke når at kontakte dem skriftligt før den 14.apr.? Eller gælder den 2 ugers tidsramme fra tidspunktet som kontrakten er skrevet?

Accepteret svar
Fra : arly

Modtaget 120 point
Dato : 13-04-03 10:11

Du skulle have kontaktet udlejer eller dennes repræsentant i form af vicevært da du opdagede lejelighedens tilstand, - nu da du har rengjort herligheden er du uden beviser!

Vedrørende emhætten og brusekabinen er det således at hvis der står i lejekontrakten at der forefindes emhætte og brusekabine eller hvis alle lejemål er udstyret med disse genstande så skal de være i brugbar stand, ikke nødvendigvis nye!

Hvis du ikke har set lejekontrakt endnu ville jeg insistere på at påtale retten på 2 uger starter ved underskrifts tidspunktet.

Mvh.
Arly

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-04-03 11:20

Hej

Nu har arly jo besvaret dine spørgsmål, så derfor bør points gå til arly, men skule du senere i forløbet få brug for bistand, så har jeg her et par link du kan besøge:

Lejernes Landsorganisation i Danmark http://www.lejerneslo.dk/

og skulle det gå helt galt...

Fri proces

Står tingene så grelt til, at man har brug for øjeblikkelig advokatbistand, så prøv med Advokatnøglen, som er en oversigt over landets advokater og deres forskellige virkeområder.

For nogle vil et besøg forbi Fri Proces imidlertid bedre kunne betale sig, for her finder man opskriften på, hvornår en retssag kan give ret til gratis advokatbistand. Med den hyre advokater trækker per sag, kan der selvsagt være store penge at spare. Netop derfor har folk med en god sag, men begrænsede økonomiske midler, en fair chance for at få det offentlige til at betale for sagsomkostningerne. Men lad det være sagt med det samme: den går nok ikke med en skatteministerhyre.

http://www.retssal.dk

http://www.retsinfo.dk

http://www.nettidende.dk

http://www.advokey.dk

http://www.friproces.dk

Søren

Godkendelse af svar
Fra : skrimsla

Dato : 13-04-03 12:38

Tak for svaret arly.
Det du siger betyder så at jeg faktisk ikke har nogen mulighed for at få min arbejdstid betalt eller nogen form for erstatning, selv om der er andre der kan vidne om det, eller hvad?
Vedrørende emhætten, så er den helt ubrugelig så den vil jeg godt nok få skiftet ud, men brusekabinet..... tælles den ikke ubrugelig når der er et hul i bunden og dimsen til at skrue fra vandet hele tiden falder af???
Kan jeg bare skrive det i kontraktens 11 med de 14 dage??
Mange tak, skrimsla

Kommentar
Fra : arly

Dato : 13-04-03 18:00

Jamen selv tak skrimsla,

Jeg vil anbefale dig til hurtigst muligt,imorgen, som CLAN også gør opmærksom på, at kontakte Lejernes Landsorganisation for at få deres vurdering af din sag.

Det med emhætte og brusekabine der er defekt er jo ikke nødvendigvis udlejers problem såfremt det er den tidligere lejer som har installeret dimserne af egen lomme.. Det forholder sig anderledes hvis alle lejemål har indretningerne.

Med venlig hilsen
Arly