/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Skovflåter.
Fra : bb1
Vist : 972 gange
100 point
Dato : 17-07-09 08:26

Kan man blive vaccineret imod skovflåtte bid?
Når Bayvantic til syne ladende virker på hunde/katte. Hvorfor anvendes det så ikke til mennesker?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-09 08:31

Nej vi mennesker kan ikke forebygge skovflåtebid, kun helbrede hvis uheldet skulle være ude

Vi mennesker bliver bidt mange mange gange, uden at vi bliver syge, og det er ikke sundt at blive ved med at tage medicin, så mon ikke det kan være en af årsagerne

Vi er også en hel del større end hunde, så vi skal have en stor dosis for at forebygge

Hvorfor vi ikke kan bruge det samme som hundene.........tja det har jeg ikke tænkt over,men prøv at spørge din egen læge

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-07-09 08:41

Man kan godt blive vaccineret imod FSME, som er en sygdom der bliver overført med skovflåt, ligesom Borelia.
Citat
Man kan lade sig vaccinere mod sygdommen ( ialt tre indsprøjtninger). Vaccinen er dyr, og p.g.a. den begrænsede risiko for sygdommen, er der ikke anledning til at lade sig vaccinere blot for en almindelig turistrejse i et af de lande hvor sygdommen findes. Skal man derimod på jagt, eller vandreture i skovområder igennem længere tid (flere uger til måneder) i berørte områder, kan man overveje muligheden af vaccination
.

læs mere her http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201190.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-07-09 09:13

selv om hunden får en kur er det ikke ensbetydende med at de ikke kan blive bidt af en skovflåt

men de svenske skov arbejdere spiser hvidløgs kapsler som skulle hjælpe med at nedsætte risikoen for at blive bidt

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-07-09 12:01

rotw Ja, jeg har hørt om det samme og har i år af samme grund spist hvidløg i en sådan grad,så jeg næsten er blevet smidt ud hjemme fra, selv hunden vil ikke kysse mig og alligevel er jeg i år blevet bidt flere gange end tidligere.

Som jeg har forstået lægen, så kan man ikke blive vaccineret, i mod selve det at skovflåten bider,men kun imod en af følgesygdommende.

Jeg glemte at spørge hvorfor det middel, der bruges til hunde og katte ikke kan bruges til mennesker. Jeg er meget interesseret i netop det fordi jeg havde en dejlig jagthund,som døde af en blodprop i hjernen.. Og det kunne jo sagtens havde været p.g.a. borelia.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-07-09 13:24

Hunde og katte går ikke i bad hver dag, --som regel.

Virkningen af nakkedryppene nedsættes hvis hunden bader. Og virkningen på hundene er jo ikke, at de er immune overfor de sygdomme, som flåterne er bærere af. Virkningen er, at flåterne ikke sætter sig fast.

Min hund er 7 år. Og siden hun var lille har jeg i snit fået 10 flåter hver sommer. Jeg har haft borreliose 3 gange.

I år har jeg endnu ikke haft en eneste flåt. Selv om jeg lige nu piller cirka 10 af Silke hver eneste DAG! -Hun bliver nemlig ikke behandlet mod flåter.

Myggene plejer også at være mere vilde med mig, end de er i år..

Så har jeg spekuleret på, hvad der har været anderledes ved mig..
Og jeg kan kun komme på én ting:
Da jeg sidste år fik konstateret min seneste borreliose, fik jeg samtidig konstateret et lavt D-vitaminindhold i blodet.
Siden har jeg taget ekstra D-vitamin hver dag.

Dengang jeg var meget udsat, så smurte jeg hver morgen mine fødder og underben ind i "kopattesalve" fra Netto. 22 kr for en stor tube. Salven lugter af mentol eller eucalyptus, og det kunne være nok til at holde krybet væk i nogle timer. Men hvis græsset var vådt og tæerne blev skyllet rene så fik jeg meget hurtigt flåter alligevel.
---Og så hjalp det jo heller ikke på de flåter, som jeg først fik hjemme i sofaen, fordi de valgte at kravle fra Silke og over på mig.

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 17-07-09 13:29

Tak for svaret Nordsted1.

Og tak fordi det kunne lykkedes at føre en fornuftig debat her inde - håber det får nogle til at tænke sig om....