/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lang line til hund?
Fra : mari7anne
Vist : 2053 gange
100 point
Dato : 16-07-09 10:29

Jeg vil gerne lave min egen lange line til min hund, men har store problemer med, at finde det rigtige reb/tov. De lange liner man kan købe, er for det første rimelig dyre og efter nogen tid, hvor linen har været mange gange gennem græs, mudder m.m bliver den jo slidt og færdig og så skal man have en ny. Derfor kunne jeg godt tænke mig, at producere dem selv, da det i længden vil blive billigere. Tovet/rebet skal være i blødt men stærkt materiale (det er Grand Danois hund jeg har), men jeg har ledt utallige steder på nettet og ikke rigtigt fundet noget jeg kan bruge. Nogle som kender et link eller har nogen gode ideer til produktion af sådan en lang line på omkring 10 meter? Nylon duer absolut ikke, da det er ved at rive hånden af en og svider gevaldigt når hunden trækker meget.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 16-07-09 10:43

Køb en 12mm rulle blød skibs tov, f.eks 50 meter så har du til flere gange

kan fåe ved båd havne og marina center,

G, Funder,s Rebslagerri Vejle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-09 11:02

Tynd line duer da, skal bare forsynes med en karabinhage i begge ender, til hundens halsbånd og til en almindelig hunderem i hånden, evt. et hundehalsbånd, så får det også et pro udseende.

Flagsnor er blødt og stærkt.

vic2000
12 mm, det er altså ikke en elefant der skal luftes

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-09 11:04

Du kan også få linemateriale i byggemarkeder, hvor du også kan få karabinhager, taklegarn m.m.
Nu har du jo store hunde. Flere i vor hundeklub bruger fingerfri handsker, når der skal trænes/gås ture. Det er en rigtig god idé til "sarte" hænder.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-07-09 13:20

Hvad bruger de prof. ? Læder! Dyer i anskaffelse,men holder hele hundens liv...

Link: http://www.bb-jagt.dk/images/kendel_kragborg.jpg

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 16-07-09 13:25

Citat
Nylon duer absolut ikke, da det er ved at rive hånden af en og svider gevaldigt når hunden trækker meget.

nej det vil en flag line heller ikke gøre for dig, den vil også hurtig gnave sig ind i hånden på dig, også selvom du slår den flere gange rundt om hånden,
for så kan du næsten lige så godt bruge en kinesser tråd, man bruger og syer læder bukser sammen med, lav en enkelt knude i den ende ind mod dig selv, for så har du et godt greb på tovet omkring knuden,

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-07-09 15:55

et båd center har de hvad du skal bruge

evt http://www.holbaek-baadcenter.dk/viskategori.aspx?hkid=189&ukid=519

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-07-09 16:00
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-07-09 19:21

Har du tænkt det rigtigt igennem?
Jeg forudser, du får en masse bøvl med hvilken som helst snor, der vikler sig rundt om alt muligt (incl. dig selv)
Er det ikke muligt at have en kort snor og så lade hunden løbe frit når I er ved luftestedet? -Og så lære den at komme når du kalder!
(Jeg ved godt, det kan afhænge meget af forholdene)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-07-09 06:27

Importer 2 remmesæler læs lidt om udstyr til slædekørsel -nu har du så både god mad til dig og hunden lang line og måske en lang hundepisk

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-07-09 08:03

Så er vi der igen--læder.......

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-07-09 12:26

Opdrag hunden, alle hunde kan lære at gå pænt ved siden af og at komme når man kalder. Kan du ikke styre din hund så kan du ikke opdrage den, så lad være med at have hund. Det er bedst for hunden at være opdraget.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-07-09 12:56

Rolig nu granner01 Der er visse ting, som en hund kun kan lære, hvis den er i en lang snor.

Marizanne har jo ikke skrevet noget om, hvorfor hun skal bruge en lang snor!!!

For er det kun for at gå en tur, så fåes der jo mange forskellige enda med selvopruller og plasthåndtag....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-07-09 14:17

bb1 jeg er helt rolig, jeg har haft 3 schæferhanner og selv opdraget dem, de første gange med en hundetræner. Og de var velopdragne og de bedste familiehunde man kunne have.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-07-09 14:29

Citat
vic2000
12 mm, det er altså ikke en elefant der skal luftes
fra luffea

AAAAaaaaeee der kunde jo, komme et barn fra en Dværv familie,

så kunne det måske godt virke som et stort dyr, så skal det hele jo helst

passe sammen, og en Ø12 er hverken for tyk eller for tynd, og vil være

rart at holde om. også med en kvindes hånd,

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 17-07-09 14:59
Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 01-08-09 20:28

Tusind tak for alle Jeres svar.

Granner,... Jeg har 3 Grand Danois. To ældre tæver, som begge har deltaget i alskens ringtræning og adfærd/lydigheds træning, så det er ikke fordi jeg ikke 'opdrager' mine hunde at jeg skal bruge en lang snor. Sidste skud på stammen er en dreng på 10 mdr. og 70 kg, så selvom det ikke er en elefant jeg går med, så vil jeg love dig, at der er kræfter bag, hvis han lige pludselig får øje på en hund på den anden side af vejen. Han går også til ringtræning og pack bonding adfærd/lydighed m.m. Så det med at opdrage sin hund hænger ikke altid sammen med, om man træner eller ej. Det har også lidt med hundens intelligens at gøre. Desværre må jeg som Grand Danois ejer, indrømme, at denne race ikke hører til de mest intelligente hunde i verden.
Rebet bruger jeg under træningen og ligeledes når jeg går tur, da en almindelig kort hundesnor/håndtag er bandlyst til træningerne. Alt foregår med den lange snor, som derved ofte slides meget hen af jorden, som er pladret, våd, snebelagt osv. Jeg slider dem op hurtigere end jeg kan nå at købe dem og derfor ville jeg gerne selv fremstille dem, da de er ret dyre i indkøb.
Jeg havde ikke forventet, at skulle komme med en længere redegørelse omkring brugen af snoren/linen og om opdragelsen af mine hunde, men det er et emne som virkelig kan få mig til at koge, da jeg selv ikke kan acceptere de mennesker som har hunde de slet ikke har styr på, eller som de slet ikke træner, eller træner forkert (muskelhunde bl.a). Så der ramte du lige noget i mig, som jeg blev vred over. Kunne aldrig drømme om, at have 3 så store hunde uden at gå til træning med dem.

Men tak for svarene endnu engang. Det er lidt svært hvem man skal acceptere svaret fra, fordi der er flere gode,men det blev vic.