/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
klare isterninger
Fra : hellobal1
Vist : 5991 gange
50 point
Dato : 16-07-09 09:43

Hvordan får man HELT klare og gennemsigtige isterninger ??

Det ser såå fint ud i drinks.....

Hvad er hemmelighedden ??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-07-09 09:46

Kogt vand eller destileret vand

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-07-09 09:47

NB:
Citat
Uklare isterninger er resultatet når vandet fryses hurtigt. Når vandet langsomt nedkøles, har opløste gasser og mikroskopiske bobbler en chance for at forlade vandet. Når vandet nedkøles hurtigt, vil disse bobbler blive frosset fast.

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Isterning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-07-09 11:36

Nemlig. Fryses vand under omrøring (eller vibration) opnås fuldstændig glasklar is. Når man laver isbanker og har omrøring i karret, bliver iser så klar som vand. Folk der har sejlet vil oftest opleve klarere isterninger, idet der er konstant vibrationer på skibet, ikke mindst under indfrysning. Så det er nemt at lave, men ikke særlig praktisk for ikke at sige næsten umuligt derhjemme. Værtshusenes maskiner fungerer oftest med frysning på stave. Disse oversprøjtes med vand kontinuerligt og isterningen bygges op i lag på lag. Er maskinen ren, bliver isterningerne glasklare (næsten altid, afhænger lidt af vandets beskaffenhed). Så er du på restauration og præsenteres for matte eller grå isterninger, så undgå dem. Maskinen er sansynligvis ikke rengjort for nyligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-09 11:59

CLAN's bud med kogt vand er det jeg ville følge, kogningen fjerner dels en masse opløst luft, dels den del af kalken der udfældes (hvis du fylder et glas med alm. isterninger og lader dem smelte, vil du se der er noget hvidt snask i bunden af glasset, det er kalk. Det er også det der bliver til kedelsten).

Om isterningerne bliver galsklare ved at bruge kogt vand skal jeg ikke kunne sige, men det er da noget man kan prøve uden for meget bøvl

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-07-09 13:03

Citat
Om isterningerne bliver galsklare ved at bruge kogt vand skal jeg ikke kunne sige, men det er da noget man kan prøve uden for meget bøvl

Det gør de...
Husk at afkøle (meget) i køleskab før du fryser
Bedst er det hvis du har mulighed for at "skvulpe" vandet et par gange under indfrysning. En anden mulighed er at vibrere vandet... som 3773 er inde på. Hvordan må du selv finde på, da mine forslag vist ikke rigtig passer i dette forum... men snak med konen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-07-09 13:09

NB:
Det bedste resultat opnås ved at fryse isen indefra... som i isterningemaskiner (de gør det dog lag på lag). Det kan du ikke i en alm. fryser.
En teori, som jeg ikke selv har afprøvet, er at fryse terningerne under vakuum.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-07-09 13:14

Hvorfor bliver mine isterninger ikke så klare som i reklamer?
Selv om vandet er helt klart, når jeg hælder det i bakken, er isterningerne altid grumsede, når jeg tager dem ud. Hvorfor?

Når vand fryser, danner vandmolekylerne efterhånden et krystalgitter. På den måde låser molekylerne hinanden fast, og i et sådant gitter er der ikke plads til urenheder. Og bittesmå urenheder vil der altid være i postevand - fx kalk, okker eller mineraler. Normalt er disse urenheder usynlige, men i en fryser vil isterningerne fryse udefra og ind, og derfor trænges urenhederne sammen på mindre og mindre plads. Det medfører, at de efterhånden danner små klumper, som er synlige. Når isterningen smelter, vil disse klumper ofte ligge tilbage som lidt bundfald i glasset. Det er især disse små urenheder i vandet, der gør isterningerne uklare. En anden årsag er, at vand også indeholder en smule luft, som der heller ikke er plads til, når vandmolekylerne fryser. Derfor bliver luften ligesom urenhederne trængt sammen på mindre og mindre plads og danner efterhånden synlige bobler.

Iskrystaller har i det hele taget en fabelagtig evne til at rense vand for urenheder. Det ses fx, når havvand fryser til is. Så skubbes vandets indhold af salt sammen i små bitte lommer i isen, mens selve isen er helt fersk.

Isterninger kan godt være helt klare. Det ser man som nævnt i reklamer, og i drinks på barer og hoteller, hvor man bruger ismaskiner. Når isterningerne er klare, skyldes det dels, at vandet bliver filtreret, inden det bliver frosset, dels at isterningerne i en ismaskine dannes omkring en stærkt nedkølet pind, som oversprøjtes med vand. På den måde opbygges de lag for lag. Det sker indefra og ud - altså lige omvendt af, når man fryser vand i en isterningebakke derhjemme.

http://www.illustrertvitenskap.com/polopoly.jsp?d=162&a=147&id=7036_2

Ikke et ord om luftbobler... kun "urenheder" derfor må svaret være ---- kogt vand

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-09 13:53

Hæld lidt Ajax glaspudsemiddel i vandet, eller puds terningerne med Brasso før brugen....

På et tidpunkt hentede amerikanerne blokke af is i arktiske områder, man brugte det nederste som havde været under stort tryk, luftboblerne eksploderede så med små pops i glasset.

Jeg ved ikke om man gør det mere da isområderne smelter hurtigere end de kan nå at drikke Scotch.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-07-09 14:53

Jeg har ikke eksperimenteret med kogningen, men det lyder logisk. Det er klart et forsøg værd. At vandet bliver filtreret inden restaurant'erne laver isteninger, er en temmelig til-sniget påstand. Der sidder en si i indganget på isterningmaskinerne for at undgå sand og lignende store partikler. Men slimdannelser der ligner snot + kalk er stadig isterning-maskinernes svøbe. Og som nævnt, en ny-afsyret maskine laver næsten altid glasklare isterninger. En beskidt gør med sikkerhed ikke.

Omrøring ved jeg med sikkerhed duer. Ikke noget problem med vand direkte fra hanen. Det duer og bliver totalt klart. Men at lave det "ikke industrielt" har jeg ikke noget klart bud på.

De gamle maskiner der lavede en hel isplade og efterfølgende skar den med konstantantråd påtrykt spænding, lavede heller ikke klare terninger. Selvom vandet blev holdt igang. Klareste is jeg har set er klart i isbanker, næstklarest fra Scotsman isterningmaskiner der lige var rengjort.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 16-07-09 16:19
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-09 16:29

Tænk at høre om konstantantråd igen, det har jeg ikke hørt siden skolens fysiktimer i 60'erne (19, ikk 1800

Men det får mig nu ikke til at savne skolen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-09 17:04

@vagnr
Samme generation her

Jeg sad faktisk i formiddag og bladrede i en samling gamle skolebøger, 1896-1942, og fik lidt "gode" minder om tal-terperi og skønskrift

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-09 19:05

Og salmevers samt kongerækker udenad!

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 17-07-09 11:27

Fik en forklaring engang om at alm kildevand også skulle give klare isterninger, har dog ikke selv prøvet. Har sådan nogle isterning sten :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-09 07:52

Kildevand er postevand til xx kr pr liter der bare er filtreret en ekstra gang.

Hvis ikke ens egen hane giver klart vand har man et problem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-09 21:25

Er ved at teste.

Vandet her i huset er rimelig iltet, men dejlig kalkfri. I poser fåes helt matte, næsten hvide isterninger. Laver lige nu en posefuld med filtreret vand og en pose med kogt vand.

Mere om testen senere! Den med omrøringen kan jeg lave på arbejde og ved den duer, uanset vandet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-09 00:45

Filtreret = ingen forskel

Kogt = ingen forskel

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-07-09 06:21

>3773 Godt med praktiske forsøg, selv om resultatet ikke er opmuntrende.

Har du prøvet at lade isterningerne tø op for at se, om der er mindre "snask" i bunden bagefter, det er i hvert fald det der irriterer mig lidt.

Den eneste måde at ryste vandet på i en privat husholdning er vel at vikle en isterningspose uden om konens batteridrevne stavvibrator og lægge det hele i fryseren, desværre har vi ikke sådan en fætter i huset, men andre må gerne låne ideen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-07-09 15:02

Hvad er formålet med klare isterninger??? Glo på dem Troede det var til at holde drinks (eller andet) koldt med
Hydrazin fjerner ilt i vand (kedelbehandling), men... så dør du nok af isterningerne
NB: I poser (fryseposer) kommer vandet ikke af med ilt/luft - derfor "grumsede" terninger
Underkøl vandet meget inden det fryses (evt. omrør vandet i fryseren) før du hælder det i isterningformen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-07-09 15:11

NNBB: Hvis isterningerne skal være "sjove" at se på... så:
http://www.rala.dk/Insekt-i-isterning.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-07-09 15:16
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-07-09 16:30

>CLAN

Man må jo håbe isterningerne bliver ligeså klare i virkeligheden som på reklameafdelingens billeder, jeg tvivler

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-09 18:07

Det kommer helt an på hvordan maskinen virker. Arbejder den med "lagkøling" bliver de klare. Er det en plade der fryser og efterfølgende skæres, skal man ikke forvente klare isterninger.

Skægt at kogningen ikke hjalp!?!? Troede det gav et eller andet. Men subjektivt vurderet er det langfra umagen og bøvlet værd.

Tror jeg vil forsøge med en sjat sprut i vandet. Det giver et lavere frysepunkt og en anderledes overgang til is.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-09 16:02

Måske er vi lidt nærmere. Har prøvet at lave isterninger med kildevand fra Kreta. Disse blev næsten klare. Tror man skal forsøge sig med forskellige slags vand. For-køl vandet inden frysning.

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 01-10-09 07:46

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-10-09 07:52

Så mangler vi kun at få startet en import af vand fra Kreta

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-09 08:31

Njaaa. Tror jeg vil lave et forsøg med:

Frysning + optøning + filtrering + frysning

Bare for forsøgets skyld.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-09 08:32

Glemte at forsøge med afsaltet vand, da jeg havde muligheden..... Shit.

Det skulle have en høj chance for at blive godt (bortset fra at det ikke smager godt).

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-01-11 15:27

Jeg ser lige, at samme spm nu er dukket op hos ingeniørerne, gad vide om de har svaret på endnu en af tilværelsens mysterier?

http://ing.dk/artikel/115838-spoerg-laeserne-hvordan-faar-jeg-krystalklare-isterninger?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag