/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Apollo 13
Fra : Sandhedsvidnet
Vist : 530 gange
200 point
Dato : 16-07-09 07:14

Igår så jeg filmen Apollo 13, jeg må sige det var en af de bedre film, mærklig jeg aldrig har været inde at se den i biografen, men nu til det som spørsmålet drejer sig om.
Når rumkapslen skal ind i jordens atmosfære, skal den have en bestemt indgangsvinkel, for ellers sker der to ting, går den for stejlt ind brænder den op, går den for fladt ind, slår den smut på atmosfæren og den forsvinder ud i intetheden.
Er der nogensinde sket for nogen, jeg mener at kunne huske det skete for russerne for en del år siden, hvor de mistede en to tre mand?
SHV

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-09 07:36

De tre kosmonauter de mistede på een gang blev grillet på startrampen.

Russerne har altid "klappet i" når det gjaldt egne katastrofer, så det skulle ikke undre mig om der dukker noget op, især om tiden lige før og efter Gagarin tog sin første tur, nok også skeletter der på de næsten 50 år der er gået er feset helt ud på den anden side af Andromeda.

Senere gennem den kolde krig blev rummet jo fyldt med spionsatelitter så russerne havde svært ved at skjule noget og måtte gå til bekendelse hvergang der var noget der virkede helt forkert i amerikanske øjne.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-07-09 07:46

Det er rigtig LuffeA russerne har aldrig været de bedste til at fortælle om deres smuttere, men jeg mener stadig der var noget skriveri i aviserne om at amerikanerne havde fulgt en USSR kapsel vej tilbage til den blå planet (jorden) og der var så gået et eller andet galt, men igen, det ville være interessant at få det bekræftet, at det virklig er sket.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-09 08:43

Det er ikke tit jeg syntes man skal citere vicepræsidenten i USA under Bush Junior, Dick Cheyney, men denne perle er nu relevant her: Der er det kendte, så det kendte ukendte og det ukendte ukendte.

Efter hvad jeg kan huske, og det jeg lige kan finde på nettet, har russerne haft mange forskellige udlykker, men ikke lige den du taler om, men sådan en kunne sikkert høre til de ukendte ukendte.

Du kan læse på wikipedia her om en rumkapsel der crashede, da fældskærmen ikke virkede, men den havde kun været i kredsløb

http://en.wikipedia.org/wiki/Soyuz_1

og her om hele det russikse rumprogram, med alle de kendte uheld

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_space_program#Failures

Amerikanerne har jo også haft deres uheld, men som Luffea skriver, var forskellen i høj grad den, at amerikanerne på forhånd fortalte hvornår de sendte rakketer op, mens russerne først fortalte det bagefter (men kun hvis det var en succes, selvfølgelig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-09 08:47

Og her er søreme noget om det gættede ukendte http://en.wikipedia.org/wiki/Lost_cosmonauts

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-09 10:48

Muligheden for at redde en kapsel der ikke kunne komme ind i atmosfæren fik de jo først da rumfærgen kom frem. Op i skyerne, åbne lastrummet og så haps.
Hvem husker ikke den Bond-film hvor et større rumskib indfangede kapsler med et "krokodillenæb"

Da de første gang skulle sende mennesker til månen fik de en vis hjælp fra russerne. De vidste at en russisk satellit snurrede rundt om månen, lidt nølende udleverede russerne så koordinaterne for at sikre at der ikke kom et sammenstød.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 16-07-09 16:13
Godkendelse af svar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-07-09 10:57

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-09 11:24

Selv tak, Sandhedsvidnet.

I øvrigt er der i aften på DR2 tema:rejsen til månen, så de af os der er gamle nok kan sikkert gense vores barn/ungdomsoplevelse

Kommentar
Fra : Hans_Henning_24

Dato : 28-07-09 23:07

Det med den "smuttede" rumkapsel har jeg ikke hørt om (jeg har nu heller ikke været så flink til at følge med i rumfarten efter at den blev en realitet) - så jeg har ikke noget forslag til et svar på spørgsmålet. Jeg fik blot lyst til at nævne at for at "slå smut" må man vel forudsætte (hvis det ikke sker med vilje for ikke at havne på en jord vi har fået gjort ubeboelig) at det skyldes at man er løbet tør for brændstof og derfor ikke kan bremse (og heller ikke akcelerere, hvis man er ved at komme for stejlt ind i atmosfæren). - Endelig, til LuffeA, mener jeg fra min barnelærdom at erindre, at der er noget mere end 50 lysår til Andromeda - og det vil vel iøvrigt nok også vare noget før vi kan opnå rumskibs-hastigheder på 300.000 km/sec ; men det var da en meget kvik bemærkning!
Hans_Henning_24