/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mørikspænder/slagnøgle
Fra : bulkman
Vist : 9832 gange
100 point
Dato : 15-07-09 22:32

Hej jeg ville høre om der var nogen der kunne anbefale en god møtrikspænder til trykluft.
Krav:
1 til ½ tomme toppe.
2 lavt luftforbug ikke over 400l i minut.
3 stort moment.
4 rimelig pris ikke over 1000,-
Købte en billig ½ tomme air monty møtrikspænder i Harald til ca 300,-. Den er jeg absolut ikke
imponeret af. Kan ikke løsne hjulbolte på bil. I det hele taget ikke engang løsne en møtrik på
et cykelhjul, og jo den står på maksimum slag. Denne møtrikspænder ligner i hus og udførelse
den samme som de fører rigtig mange steder (biltema, silvan,Bauhaus etc) bare under forskelle navne.Gætter på at de er lavet på samme fabrik i Kina.
Nogen der har erfaringer med møtrikspændere ?
MVH
Bulkman

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-07-09 22:48

Har siddet med samme dilemma som dig, og købte en HaraldNyborg slagnøgle. Den røg lige i skraldespanden.
Købte en hos Specialbutikken, som virkelig kan rykke det hele fra hinanden.

Den kostede 1500,- med moms, og det er et af de bedste køb jeg har gjort.

En ting du skal være opmærksom på er at de altså bruger en del luft. Så du skal sørge for at købe en slange som er tykkere end dem du køber hos HaraldNyborg. Ellers kan du ganske enkelt ikke få luft nok frem til din slagnøgle.

For at spare lidt penge vil jeg anbefale dig at starte med at købe en prof. gummiluftslange og se hvordan din HaraldNyborg slagnøgle opfører sig med en slange med en tykkere diameter

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-07-09 22:49

Mærkerne på luftværktøj vil jeg ikke kloge mig i, da det er el-værktøj jeg primært reparerer til dagligt.
Men ellers ville jeg anbefale denne:
http://www.dewalt.dk/powertools/productdetails/catno/DW059K2/
Jeg har den selv og bruger den tit. Og jeg kender en ophugger der er glad for den når han skal om på pladsen for at pille noget af, der er jo ikke lige trukket luft om
Det bedste er at den kan holde, de behandler den ikke ligefrem pænt og ser efterhånden godt brugt ud efter de 3-4 år de har haft den og bruger den flere gange dagligt.

MEN! Er du sikker på at din kompressor er stor nok til din slag nøgle? Jeg jeg har da brugt harald nyborg modellen indimellem når vi laver bil ved en af mine kammerater, det fungerer fint nok, hans kompressor er så vidt jeg husker en 4HK med 375 liter tank. De helt små kompressorer kan ikke klare opgaven.
Din luft slange er også vigtig, hvis du har en af de små tynde billige, evt. de røde/orange spiral slanger, så kan der simpelthen ikke leveres luft nok.

Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 15-07-09 23:13

Hej lige en yderligere oplysning.
Slangen er en 1/4 tomme.
Trykket er stillet til 6 bar som anbefalet på værktøjet.
Kompressor er en gl Stenhøj med 50l Tank og kan give et tryk på 10 bar (luft til rådighed komprimeret ca 500 liter. Der går lidt tid fra fuldt tryk til kompressor starter igen og trykket til
nøgle er konstant 6 bar. Ja jeg ved godt at min gamle stenhøj ikke konstant kan drive en sådan nøgle men det burde vel heller ikke være nødvendigt.2-20 sekunder for at banke en fastspændt møtrik løs burde vel være alt rigeligt. Møtrikspænder kan ca stå og banke i 1½ minut før kompressor
begynder at starte igen efter fuldt tryk.Møtrikspænder har tågesmører og inden den blev taget
i brug fik den osse lidt olie.Næ jeg tror at de 310NM at den skulle sparke er vildt overdrevet.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-09 23:55

Den er skam god nok.

Sådan en Bilka / Haraldskrald kan fint rykke 310Nm - og endda lidt til.
Men du har bare meget svært ved at tro på, at der skal mere til for at rykke en hjulbolt af.

En hjulbolt må ikke spændes med mere end 110Nm.
Men når den har siddet en uges tid, er der dannet en anelse rust mellem bolt og konus på fælgen.
Og så sidder den "godyl edder brodere mig" fast.
Sådan er det, og sådan har det altid været, og sådan SKAL det være, ellers KAN hjulbolten muligvis arbejde sig løs under kørsel. Og det må absolut IKKE ske.

Det er fuldstændigt normalt at der skal op imod 500Nm til at rykke sådan en hjulbolt løs, der har siddet i fred en hel sæson eller flere ...

Lad os antage at du bruger en hjulnøgle, et 1tomme vandrør på 1m længde og du kan flytte ca. 75kg af din kropsvægt ud på enden af vandrøret som forlænger håndtag på hjulnøglen.
Så yder du et moment på 75kg x 1m = 75kgm = 750Nm (ca.).
På gamle rustne vragbiler kan denne metode af og til ikke engang rykke en hjulbolt løs

Du skal have dig en såkaldt dobbelthammers slagnøgle. De yder et moment på mindst 1000Nm, i flere tilfælde en god del mere.
De er dyre, men de er faldet ganske væsentligt i pris de sidste par år.
De er normalt udført i vibrationsdæmpende materiale, og er dermed ikke så hårde får hænderne at arbejde med. Dertil fryser du ikke i hånden pga. udblæsnings luften.
Ovenikøbet er de lettere end standard H-Skrald modellerne, og kun et par cm større i huset.

Det nemmeste er at søge på internettet, og købe fra England, da priserne er særdeles rimelige dér.
Under 1000,- inkl forsendelse kan de findes til.
(Ebay.co.uk airtools)
Danske forhandlere mener stadig at de skal have meget stor avance på denne type værktøj. De tror ikke rigtig på krisesnakken ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-07-09 00:06

Min foretrukne er købt i Biltema, og den rykker uden problemer de møtrikker af, som den skal.
Men den kræver en del luft. Det plejer Stenhøj også, at kunne levere. Så hvis du ikke vil investere i mere kendte mærker, er det et godt køb. Men husk, at læse effekten.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-07-09 06:38

Jeg har en kompressor og tryklugtværktøj fra HN - dog er det 8-9 år siden jeg købte det - bruges jævnligt og fungerer fint. Løsne hjulbolte osv. uden problemer, men kvaliteteten er nok faldende sammen med prisen.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-07-09 06:57

Med et tryk på 6 Bar kan du glemme alt om at bruge Slagnøgle,hvis du har 10 Bar til rådighed i 30 sekunder så rykker også din Harald Skrald Møtrikker og Bolte af.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-07-09 07:21

Jeg kan nu heller ikke se at trykket skal justeres ned til 6 bar med reduktions ventil.
Den skal da have hvad den kan tage af de 10 bar du har til rådighed

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 16-07-09 19:34

Slagnøglen fra Harald, Biltema etc, er den samme. Virkede perfekt indtil Korea overtog produktionen og tolerancerne blev for store, samt at slagtromlen blev produkceret af SG jern/støbegods.
Resultatet blev større luftforbrug og mindre ydelse og holdbarhed på ca 5 brugstimer( første generation holdt i 5 år til proff brug)

Bruger idag Bosch nøgle der kan klare de fleste opgaver uden at tømme kompressoren.

På mange biler er hjulene spændt så hårdt/rustet at man skal slå boltene løs med en dorn eller krydsnøgle og gummihammer.

Jo dyrere luftnøgle des mindre luftforbrug og minimum 8 bar/ato, helst 10.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-07-09 01:20

Off topic, men jeg vil lige nævne at det er en god ide altid at give centerhul og gevind til hjul møtrikker/bolte lidt fedt når der skiftes hjul

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 17-07-09 01:47

Til taunus anden Daffy :

Det har vi vist diskuteret før det der med at smøre hjulbolte

Og konklusionen er at man kun smører gevindet, da det selvfølgelig ikke er gevindet der skal låse bolten, men derimod skal gevindet trække bolthovedet til.

Låsningen af bolten sker v.hj.a. friktion mellem bolthoved og konus omkring bolthullet i fælgen.
Og lige dér må søreme godt nok ikke smøres, for så er der altså en reel risiko for, at bolten kan arbejde sig løs under kørsel, SELV om den er spændt med korrekt moment.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-07-09 01:57

@Beestone

Der er derfor jeg skriver:
gevind til hjul møtrikker/bolte

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-07-09 13:09

Hmm... Ved nu ikke lige hvad jeg skal sige.... Har ikke mindre end to harald skralder.... Men de ka ikke løsne noget mere, og de er ikke brugt ret mange gange... Og luft har jeg nok af... Ca 950L/min og 10 bar... Men selv hjulbolte ka de ikke tage mere... Og de er smurte (Gevind) Og nøglerne får olie også... så overvejer seriøs at købe en dyre..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-07-09 09:00

Selvfølgelig er der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, jeg har bare en okay erfaring med harald nyborg luftnøglen.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-07-09 10:46

Jeg har både en 1/2" og en 3/4" Harald skrald model, og de arbejder ganske udmærket - nu på 7.de år.
Men det er en kendsgerning at hjulbolte kan sidde så fast, at selv en god standard nøgle kan få problemer med at rykke dem løs.
Derfor købte jeg den tunge 3/4" model som supplement.

Det er ikke nøglens skyld, og det er heller ikke luftmangel.
Som jeg skrev i første indlæg, har man svært ved at tro på, at hjulbolte kan sidde så ondskabsfuldt fast.

Prøv at bruge den beskrevne vandrørs forlænger metode på en standard krydsnøgle.
Hvis bolten så pludselig giver sig med et "knæk" (som godt kan være et veritabelt brag !), har man den mest tydelige forklaring på hvorfor en standard slagnøgle ikke kan få den løs.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-07-09 11:54

Jaja ved godt hjulbolte ka side meget godt fast, har prøvet på en gyllevogn, stor krydsnøgle 2½ Meter rør, 2 mand i enden og trække nøglen en omgang før de gav sig...

Men at den ikke ka løsne en bolt som jeg så ka tage med skraldenøglen uden at ha andet end jysk håndmonent på.... Det er ikke ok i mine øjne....

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-07-09 13:48

Så er der ikke tale om en dårlig luftnøgle.
Men derimod om en defekt i luft tilførsel eller nøglen.
Længere er den jo ikke ...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-07-09 17:57

Forklare du lige det i harald D? For lufttilførslen fejler ikke noget..

Godkendelse af svar
Fra : bulkman

Dato : 27-07-09 10:29

Tak for svaret Beestone.