/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
vaskemaskine - nullermænd?
Fra : jobestar
Vist : 1637 gange
50 point
Dato : 15-07-09 13:37

Hejsa,

Jeg bor i bofællesskab med 8 andre og her på det sidste er tøjet fuldstændigt overdækket med helt små hvide hår/nullermænd efter en vask.

Det har slet ikke været så slemt førhen. Det er selvfølgelig mest på mørke farver man lægger mærke til det, men der er uden tvivl noget der ikke er, som det skal være.

Har i nogen ideer til hvad der kan være årsag til at vaskemaskinen tilsyneladene er proppet med små hår?

Jeg ved ikke hvad de andre beboere vasker, men tænker hvis nogen har vasket et meget gammelt og slidt tæppe eller lignende. Eller meget gamle håndklæder, viskestykker, gulvklude etc? Kan det være en forklaring?

Eller måske er vaskemaskinen defekt og kan ikke få renset ordenligt ud efter en vask?

MVh fortvivlet vaskemand..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 15-07-09 13:44

Der skal være et filter nede i bunden af maskinen, det kan du prøve at pille ud og rense (sidder nederst foran)

Muligheden foreligger for at der er kommet noget papir (køkkenrulle el. lign. ) i maskinen, det laver sådan et hvidt, fnullet lag som ligner små hår på tøjet

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 15-07-09 14:24

For at undgå de små hår, ville jeg hver gang lige køre et skylleprogram inden, jeg vaskede mit tøj.

Det gør jeg altid efter, jeg har vasket vores hundetæpper, for der bliver næste maskine tøj nemlig også fyldt med hår, hvis maskinen ikke skylles igennem først.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-09 15:19

Prøv først rådet med rensning af trevlesien.
Snak med andre beboere, om de har samme problem. Der burde være en af jer, med lidt teknikforstand, som holde øje med maskinen, regelmæssigt renser sien, kontrollerer afløb osv.

Der kan være papirfiber eller hundhår i maskinen, som har svært ved at komme ud.

En børste indvendig, bør også forsøges. Den kan vel tage den slags.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 15-07-09 16:40

Citat
Har i nogen ideer til hvad der kan være årsag til at vaskemaskinen tilsyneladene er proppet med små hår?

Du har ikke opdaget der er flyttet nogle læbre larver ind, under samme tag,
Så det er sq ikke nullermænd, men nuller damer,

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-07-09 23:07

Kontroller at trevle sien er renset, men det er nok ikke det.

Mit bud er at der har været noget papir, evt. køkkerulle eller et billigt hunde tæppe med i vasken.
De billige hunde tæpper kan fnuldre noget så forfærdentligt ved jeg!

Jeg køber nye tæpper til hundene istedet, jeg gider heller ikke have fnuldret mit tøj til efter sådan en vask, så hellere købe et par ekstra tæpper når de er på tilbud, de holder jo alligevel et par år.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-07-09 11:19

Ja, at rense trevlesien, vil sikkert hjælpe, som andre har skrevet - det er helt utroligt hvad en stoppet/snavset rensesi kan være skyld i

Disse små IRRITERENDE hvide tingester, kan fremkomme på mange måder! Især hvis der har sneget sig noget papir med i vasken - faktisk kan det ske hvis der har ligget en glemt pengeseddel i en lomme. Unfair - så skal man både døje med papirgrisseriet OG samtidig betale for det

De små hvide fnidderfnadder kan du fjerne med en 'fnugrulle' eller ved at bruge et stykke tape eller ved at tage et par af de der engangshandsker på og så 'børste' med hænderne (ikke Polyhandsker, de er glatte).

Held og lykke med det!

Venlig hilsen Dorthe

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 20-07-09 18:20

Tak for svaret dova!

og tak for alle de andre svar!

og sorry den sene tilbagemelding, har haft lidt travlt :/

nu vil jeg ta ud og kigge på det der rensefilter :)

mvh Oscar