/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Byt lejlighed,, Men hvordan??
Fra : bolette
Vist : 657 gange
200 point
Dato : 14-07-09 18:03

Jeg har mulighed, at kunne bytte min lejlighed (almen bolig det er AAB og Lejerbo) med en anden.
Men hvordan er det lige vi gør? Det er ikke boligreglerne, dem kender jeg, indskud og husleje.
Lejligheden skal jo tømmes og synes.... Hvor skal man så bo??
Hvis jeg nu istandsætter lejligheden, (Den jeg bor i nu) så skal den vel bare synes og
så kan de andre flytte ind i den eller hvad??
Gud ved om hvis jeg underskrev, at jeg selv ville gøre den anden istand
og hæfte for det der skal laves, om boligselskabet ville godkende det?
Kan det gøres på en lidt lettere måde for begge partner.
Håber der er nogle der kan hjælpe mig :) Forsat ha` en god dag.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-07-09 18:22

Hej det lyder som et spændende projekt

Lejernes LO er gode sparingspartnere i sådan en bytte /lejlighed proces
http://www.llo.dk/sw308.asp

I en evt. overgangsperiode, kan du jo sagtens finde en bolig, som du kan fremleje. Markedet er fyldt med lejligheder, som er til salg, og fremlejes i kortere eller længere perioder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-07-09 18:46

du skal nok ikke forvente den store imødekommenhed fra boligselskabets side. de betragter den slags som en almindelig fraflytning og så skal der betales nyt indskud og lejlighederne skal gøres i stand efter gældende regler.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-09 20:44

Trimare46 har ret, det er en ny indflytning.

Men det er tilladt at bytte selv om man springer køen over, jeg ved dog ikke om det fungerer mellem to selskaber, der må Du nok støtte Dig til HelleBirgittes råd.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 14-07-09 21:26

For år tilbage byttede to af mine bekendte lejligheder

De fik ikke sat lejlighederne i stand/synet inden fraflytningerne... men underskrev at de overtog den/dem som de var, men at de så også hæftede for det den første udlejer havde "ødelagt" når de selv engang ville fraflytte

Altså lejer nummer to, hæftede for det lejer nummer 1 havde "ødelagt" og at lejer nummer 2 skulle betale.... det kan blive dyrt, hvis lejer nummer 1 ikke har passet ordentligt på lejligheden... så hvis i kan komme til at bytte uden at lejligheden skal sættes i stand/synes, så skal i tænke jer grundt om, det kan gå hen og blive dyrt

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-07-09 06:52

Det største problem er nok ikke at finde en "bytter", men at finde to boligselskaber der går med til en "bytter". De som står skrevet op i kø, vil nok blive utilfredse, hvis det kommer dem for øre. Vores boligforening "bytter" ikke.

Godkendelse af svar
Fra : bolette

Dato : 15-07-09 16:32

Tak for svaret Nordsted1.