/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
LPG Gas i Bil
Fra : pk2dk99
Vist : 4087 gange
100 point
Dato : 13-07-09 18:05

Hej
Jeg er på ferie i England og har set mange biler som kører med gas. Folk spar rigtigt mange penge i benzin forbrug.
Jeg vil gerne høre om at kan vi få monter gas kit i biler i Danmark???? hvis ja så hvad koster det at have nye gas kit i bilen?
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-09 18:15

I DK sparer du ikke noget - uanset HVAD du kører på.....

Det sørger regeringen for

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 18:22

For vel 20 år siden skulle en hel masse danskere have omstillet til gas, og tankstationerne fik installeret anlæg.

Men gassen gik af det hele igen, hvorfor ved jeg ikke, måske var det en kombination af snørklede afgifter samt at bilfabrikanterne satte skub i uviklingen af besparende motorer samt katalysatorer.

Der er dog nyere busser der kører på naturgas, og ikke mindst masser af trucks kører på flaskegas.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 18:27

Set ud i fremtiden satser man på elbiler, mange er interesserede, undtagen dem der bruger bilen som statussymbol eller potensforlænger.

Naturgassen bliver bedre udnyttet i elværker fremfor i små motorer, og vi har jo vindmøller der drejer i "tomgang" hele natten, den strøm kan bruges til opladning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-09 18:42

Det var en kombination at nye tekniske krav til gastankene, med overfyldssikring, samtidig med indførelse at flere afgifrer på gassen, som ødelagde det i danmark.

ombygning af indsprøjningsmotorer til gas er også lidt mere kompliceret ( dyrere)

Der er enkelte busser og mange industritrucks , som kører på gas.

i Frankrig , Sverige og flere andre lande er gassen vudet frem efter at den stort set er hørt op i Danmar.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 13-07-09 18:44

Det er kun i England og Holland at der er afgifts besparelser på LPG brændstof.

I Danmark er det næsten 20år siden det gik af mode, pga afgifts ændringer.
Det var lige så dyrt i straf afgift (ekstra vægtafgift) som diesel drift.
Samtidigt blev afgiften hævet på brændstoffet, hvorefter det helt enkelt blev dyrere end dieseldrift, da LPG har lavere energi indhold pr rumfangs enhed.

Jeg havde selv en '77 C model Kadett Trumf 1.0 på gasdrift i begyndelsen af 80'erne.
Ikke nogen kvik bil selv på benzindrift, og den havde da også problemer i 4.die gear op ad Vejle bakken ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-07-09 20:20

Det er ganske rigtigt ikke rentabelt i Danmark, at køre på gas.
Jeg betalte i hine tider vægtafgift fire gange om året på en gulpladebil, som ville have kostet 1/4 uden det forbistrede anlæg monteret. Det var kostbart, at få repareret, og til sidst var der 40 km til den nærmeste tank, hvor mange af de unge ekspedienter overhovedet ikke var i stand til, at påfylde. Det måtte man nemlig ikke selv, men det gav mange træk på smilebåndet. En af de unge kvindelige ekspedienter forsøgte ihærdigt, at få gassen tilsluttet vognens anhængerstikdåse. En anden "glemte" at åbne vognens overtryksventil, og sendte mig ud på en mega lang køretur for, at få trykket ned i nærheden af det tilladte. (Jo, man kunne have åbnet ventilen og sluppet trykket, men dels p.gr.a. brandfaren og dels af hensyn til tegnebogen kørte jeg en lang tur i stedet. )

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-09 00:24

Det var sådan nogen som dig der var farlige.
Du troede at pejleventilen var en overtryksventil. Den lille ventil er kun til at konstatere hvornår den flydende gas var nået til den maksimale tilladelige 85% fyldning. Trykket i flydende gas er kun bestemt af temperaturen. Det kan du ikke lave om på med en ventil.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-07-09 06:41

Jeg kørte på gas i mange år tilbage i 70'erne. Den gang var det billigt. Kørte et pr. km mindre på ltr. end benzin, og havde lidt mindre trækkraft - men det var uden betydning. Som oftest skulle benzintanken afmonteres, og der blev ilagt en ca. 40 ltr. gastank i stedet for. I maskinrummet blev der monteret en fordamper, som skulle sidde med membranen på tværs af bilen. Der kom lidt olie fra gassen med ind i fordamperen, og satte sig på membranen, hvorved motoren begyndte på "urent trav". Så skulle membranen skiftes, men det var stort set også den eneste vedligeholdlese der var. Mellem karburatoren og ind/manifolden blev indskudt en flange, lige under venturaen, hvor gassen kom ind.

Der var udligningsafgift ligesom på diesel og så kom vægtafgiften. Det værste var faktisk, når bilen skulle synes, hos Statens Bilinspektion, de var nogle "sataner". Bilen skulle kunne køre på gas ved synet, men du måtte ikke have gas til/fra syn, hvis du blev "taget" kunne det koste. Ak ja.

Jeg monterede en del anlæg den gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-09 10:27

Hej alka.

Det med en flange under karburatoren, var ikke godt. Det var meget bedre med en indboret gasdyse i karburatoren.
Med en god højkomprimeret bil og god justering kunne den endda køre længere på literen på gas end på benzin, selv og gassen pr liter har mindre brændværdi.
Den indborede dyss gik dog ud over motorend makseffekt, hvad der på danske veje var uden betydning.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 14-07-09 12:26

Tak for svar til alle og Beestone.