/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Vælg SU fra 1 måned -fribeløb?
Fra : jobestar
Vist : 951 gange
50 point
Dato : 13-07-09 15:19

Hej Kandu,

Jeg er 28år og regner med at komme til at tjene mere end mit fribeløb tillader mht. SU i år.

Jeg har forstået at man kan vælge SU fra i en måned og dermed få forhøjet sit fribeløb.

Jeg kan bare ikke greje ud om det kun er i den specifikke måned, man vælger SU'en fra, at man må tjene det mere, eller om det gøres op samlet over året.

Altså, kan jeg vente med at tage stilling til det i slutningen af året, og så evt. melde SU fra i Nov og Dec. Selvom jeg måske tjente alle pengene i sommeren?

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 13-07-09 15:36

Du kan rolig vente til sidst på året med at se hvor mange måneder, du ikke vil have SU.

Det beløb du må tjene er over et helt kalenderår, og der skelnes ikke mellem du er 1 måned eller 12 måneder om at tjene beløbet. Det gøres altså op samlet.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 13-07-09 16:01

okay mange tak!

måske kan du også hjælpe med et andet spørgsmål jeg simpelten ikke helt kan hitte ud af.

Er det ligemeget hvem af SU eller studiejobbet der har mit hovedkort og bi-kort mht. til fribeløbet?

Jeg er bange for at jeg skyder mig selv i foden ved at have hovedkort hos studiejobbet og bi-kort hos SU, da SU ikke er en del af fribeløbet og lønnen fra studiejobbet bliver regnet sammen FØR skat.

Altså jeg får mindre udbetalt af SU når mit bi-kort er der, men lønnen fra studiejobbet bider ligemeget af fribeløbet, om jeg har hovedkort eller bi-kort hos dem.

det vejer sig måske lige op, fordi jeg så får mere udbetalt fra min studiejobløn, pga. det højere fradrag?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-07-09 19:24

Vores kommune, sender automatisk hovedkortet til SU, og så betaler de unge ren skat af deres fritidsjobs

Studiet er dit primære job

Accepteret svar
Fra : pilgrimmen

Modtaget 50 point
Dato : 14-07-09 09:10

Det er vel lidt ligemeget, for hvad enten kortet er det ene eller andet sted, vil du få mindre udbetalt det andet sted, ellers vil du jo også bare få en restskat at bøvle med næste år.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 20-07-09 18:21

Tak for svaret pilgrimmen!

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 22-07-09 12:41

Det var så lidt